[Etusivulle ]
”Täällä olemme onnellisia!”
Keisarillista matkailua suuriruhtinaan maassa
Tervetuloa Venäjän keisarillisten jalanjäljille!
KATARIINA II (1729-1796, keisarinna 1762-1796)
Katariina II:ssa yhdistyivät itsevaltias ja valistunut idealisti,
joka uudisti valtakuntaansa Venäjän poliittisten, taloudellisten
ja yhteiskunnallisten realiteettien rajoissa. Laajasti sivistynyt,
sujuvasanainen ja henkevä keisarinna hurmasi kirjeillään
pariisilaiset valistusajan filosofit ja sai Euroopan tieteen ja
taiteen tekijät kiinnostumaan takapajuisena pidetystä
Venäjästä. Ulkomaalaisena – Katariina oli
syntyjään saksalainen prinsessa – ja naisena Katariinan
oli tehtävä vähintään kaksinkertainen
työ lunastaakseen asemansa Venäjän johtajana. Yhdistääkseen
itsensä Venäjän suurempien hallitsijoiden jatkumoon,
keisarinna rakennutti Pietari Suurelle ratsastajapatsaan, joka
pystytettiin Suomen Pyterlahdesta louhitulle graniittipaadelle.
Niin tieteen kuin taiteenkin alalla lahjakas ja aikaansaava keisarinna
onnistui tehtävässään: hänet muistetaan
myös Katariina Suurena. Hyvin arvonsa tietävä hallitsija
sepitti ennen kuolemaansa itselleen hautakirjoituksen, jossa hän
kuvasi uransa sellaisena kuin hän itse sen halusi nähdä:
Tässä lepää Katariina II, syntynyt Stettinissä
1729. Hän siirtyi Venäjälle v. 1744 mennäkseen
naimisiin Pietari III:n kanssa. Neljätoistavuotiaana hän
laati kolmoissuunnitelman puolisonsa, Elisabetin ja kansakunnan
miellyttämiseksi. Hän yritti kaikkensa. Kahdeksantoista
ikävän ja yksinäisyyden vuotta opettivat hänet
lukemaan paljon kirjoja. Noustuaan Venäjän valtaistuimelle
hän halusi saada aikaan hyvää ja yritti suoda alamaisilleen
onnea, vapautta ja vaurautta. Hän antoi helposti anteeksi
eikä vihannut ketään. Hän oli suvaitsevainen
ja hyväsydäminen ja hänellä oli paljon ystäviä.
Työ sujui häneltä helposti, seuraelämä
ja taiteet miellyttivät häntä.
Imatran ensimmäinen keisarillinen turisti
Keisarillisen huvimatkailun uranuurtaja Suomessa oli jo Katariina
II, joka vuonna 1772 vieraili Suomen Viipurin kuvernementissa,
joka kuului tuolloin Venäjään. Keisarinna teki
viisipäiväisen matkan Imatralle, koska halusi tutustua
henkilökohtaisesti Imatran luonnonnähtävyyksiin.
Keisarinnan käynnistä Imatralla on hyvin vähän
mainintoja. Matka on ehkä haluttu pitää salassa.
Syynä olivat varmasti turvallisuusnäkökannat ja
se, ettei vierailu ollut virallinen.
Katariinan karavaani Kannaksella
Keisarinna lähti matkalle 28. heinäkuuta 1772. Katariinan
seurue oli näyttävä: siihen kuului yli kaksikymmentä
henkilöä, joita kuljetti peräti 129 hevosta. Matkan
valmisteluista vastasi Viipurin läänin kuvernööri
Nikolai Henrik Engelhardt. On mahdollista, että juuri hovin
suosikkeihin kuuluva Engelhardt oli ehdottanut Katariina II:lle
käyntiä Imatralla. Engelhardt otti keisarillisen seurueen
vastaan Viipurin kuvernementin rajalla Siestarjoella ja seurasi
keisarinnaa koko hänen matkansa ajan. Ennen Viipuria pysähdyttiin
Valkeasaaressa ja Kyyrölässä, missä seurue
yöpyi kreivi Tjernisjevin maatilalla. Säiniöllä
yövyttiin kauppias Henrik Wilhelm Ladon kartanossa, jossa
lounastettiin. Viipurissa keisarinna majoittui kauppias Filip
Weckroothin taloon, jonka sisustus oli uusittu kokonaan keisarinnavierailua
varten. Weckroth sai saman kunnian myös 1783, jolloin keisarinna
pysähtyi Viipurissa matkallaan tapaamaan Kustaa III:ta. Koko
oleskelu kaupungissa kesti vain pari tuntia, joiden aikana keisarinnalle
kuitenkin ehdittiin esitellä Viipurin tärkeimmät
henkilöt. Iltapäivällä jatkettiin matkaa laamanni
Kristian Aleniuksen maatilalle, jossa illastettiin ja yövyttiin.
Imatrankoski valloittaa
Seuraavana päivänä eli torstaina 30.7. jatkettiin
matkaa kohti Imatraa, jonne maaherra Anton Wulffert oli tullut
keisarinnaa vastaan Lappeenrannasta. Leveä Vuoksi ylitettiin
lautalla Siitolassa ja koskelle tultiin pitkin itärannan
tietä. Keisarinna matkasi koskelle vanhaa maantietä
pitkin, joka kulki Meltolasta Portsillan ja Korvenkylän kautta
ja yhtyi Lappeenrannan maantiehen lähellä nykyistä
Rauhan asemaa. Imatran koskea ihasteltiin itärannalta. Katariinaa
varten paikalle oli pystytetty kaksi huvimajaa, joita yhdisti
laudoista, kaiteista ja portaista rakennettu kävelytie. Luonnonnähtävyyden
tehoa lisättiin laskemalla tynnyreitä ja koskiveneitä
koskesta alas. Keisarinna ihasteli kosken villiä voimaa ja
koko Viipurin kuvernementin kauneutta. Engelhardt esitteli keisarinnalle
kosken rannalla lähiseudun virkamiehiä ja pappeja. Suuren
hallitsijan läsnäolosta haltioituneet paikkakuntalaiset
saivat keisarinnalta pieniä rahalahjoja. Kruununvouti Henrik
Masalinin kartanossa Siitolassa syötiin päivällinen
ja kello kahdeksan aikaan lähdettiin paluumatkalle. Ennen
laamanni Aleniuksen maatilaa keisarinnalle esiintyivät paimenpojat,
jotka soittivat tienvarrella huiluillaan suomalaisia kansanlauluja.
Serkukset Haminassa
Katariina ja Ruotsin kuningas Kustaa III olivat serkuksia, joiden
läheinen kirjeenvaihto kesti lähes kaksikymmentä
vuotta ja päättyi vasta kuninkaan kuolemaan 1792. Katariina
teki Kustaalle aloitteen neuvotteluista, joiden tarkoituksena
oli parantaa valtakuntien välisiä suhteita. Näissä
merkeissä Venäjän keisarinna ja Ruotsin kuningas
tapasivat toisensa Haminassa uuden ajanlaskun mukaan 28.6.-3.7.1783.
Tapaaminen pyrittiin pitää ulkopoliittisista syistä
salassa, joten Kustaa halusi liikkua Venäjän puolella
tuntemattomana ja esiintyi Gotlannin kreivinä. Suunnitelma
ei aivan onnistunut, sillä kuningas sai rajalla hallitsijalle
kuuluvan vastaanoton. Neuvottelut, joita on kutsuttu myös
hyvin harjoitelluksi näytelmäksi, jäivät tuloksettomiksi.
Serkusten ystävyys ei ollut loppujen lopuksi aivan vilpitöntä.
Varsinkin Katariina oli vastahakoinen yhteistyöhön serkkunsa
kanssa, jota hän piti turhamaisena ja pitkästyttävänä.
Mutta kahden suurvallan hallitsijan kohtaaminen oli unohtumaton
tapahtuma Haminan kaupungille.
101 kunnialaukausta
Katariina II saapui Haminaan maanteitse lauantai-iltana 28.6.1783.
Hänen seurueensa oli suuri ja loistava. Saattueena oli joukko
kasakoita. Keisarinnan saapuessa kaupunkiin linnoituksen tykistö
ampui 101 kunnianlaukausta. Kaupunginportin ulkopuolella olivat
vastassa papisto ja sisäpuolella naimattomat ja naimisissa
olevat säätyläisnaiset kummatkin eri puolilla katua.
Kaksi paimenpukuista tyttöä sirotteli ruusuja keisarinnan
eteen ja kaksi poikaa ojensi Katariinalle onnitteluadressin.
Seuraavana
aamupäivänä keisarinna osallistui sunnuntaijumalanpalvelukseen
Rjazanin rykmentin kirkossa. Tämän jälkeen Katariina
otti vastaan asunnossaan kaupungin arvohenkilöitä ja
säätyläisnaiset, joiden kanssa keisarinna keskusteli
muun muassa Haminan kaupungin elinkeinokysymyksistä ja tulevaisuuden
suunnitelmista. Epäonninen Kustaa III ehti Haminaan vasta
illalla, sillä hän oli muutama päivä aikaisemmin
murtanut käsivartensa pudottuaan hevosen selästä
Parolan leirillä Hämeenlinnassa. Kuninkaan virallisen
matkan tarkoitus Suomessa oli sotajoukkojen tarkastus.
Pieni flirtti pelastaa päivän
Katariina tuskastui monia tuntia kestäneisiin neuvotteluihin,
jotka eivät vieneet mihinkään. Vapaina hetkinään
keisarinna hoiti pitkästymistään rupattelemalla
ikkunastaan kadulla seisoskelevien Kustaa III:n seurueeseen kuuluvien
ruotsalaisupseerien kanssa. Keisarinnan ihastuksen tiedetään
olleen Kustaan suosikkeihin kuuluva suomalaissyntyinen paroni
G. M. Armfelt, joka imarteli keisarinnaa ylistämällä
muun muassa hänen suomen kielen ääntämystään.
Hallitsijoiden kahdenkeskisiä neuvotteluja lomittivat vierailut,
kortin- ja shakinpeluu, sotajoukkojen tarkastukset sekä juhlapäivälliset
ja illalliset. Keittiö- ja pöytäkalusto, kuten
myös kaikki muu asumiseen ja hovielämään tarpeellinen,
oli tuotu kokonaan Pietarista. Samoin oli henkilökunnan laita.
Pelkästään sokerileipureita oli mukana seitsemästätoista
seitsemäänkymmeneen muistelijasta riippuen.
Katariina ja Kustaa jakoivat Haminassa lahjoja ja ristimerkkejä
ajan tavan mukaan. Ruotsalaisten upseerien lisäksi Katariina
muisti lahjoituksin Haminan kaupunkia ja porvaristoa, paikkakunnan
talonpoikia ja kirkkoja. Katariina päätti nähtävästi
tällä matkalla, että Haminan on saatava ortodoksinen
kirkko ja määräsi sen rakennustyöhön
rahaa. Kirkko valmistui vuonna 1785. Kaupungin suurporvaristo
sai keisarinnalta kehotuksen kehittää kaupungin laivanrakennusta
ja merenkulkua.
HAMINAN LINNOITUS JA KADETTIKOULU
Kaakkois-Suomessa sijaitsevat Haminan, Lappeenrannan ja Taavetin
linnoitukset olivat strategisesti tärkeitä, sillä
niiden kautta kulkivat parhaat ja sotajoukoille sopivimmat tiet
Pietariin. Ruotsi aloitti Haminan linnoitustyöt 1770-luvun
alussa ja venäläiset jatkoivat niitä aina 1810-luvulle
asti. Vuonna 1836 linnoitus lakkautetaan, mutta varuskunta säilyi.
1820-luvulla Haminaan perustettiin kadettikoulu, jota pidettiin
Venäjällä mallioppilaitoksena. Monet kadettikoulusta
valmistuneet suomalaiset upseerit loivat Venäjällä
huomattavan sotilasuran. Haminan linnoitus, varuskunta ja kadettikoulu
olivat usein keisarien ja suuriruhtinaiden tarkastusmatkojen kohteina.
Aleksanteri II kävi Haminassa peräti seitsemän
kertaa.
ALEKSANTERI I (1777-1825, keisari 1801-1825)
Prince! dont la vertu, soutien d´un hemisphère,
Fait cent peuples heureux dans ces temps effrayans:
Tu vins donc consoler, Toi-même, o tendre Père,
L´orphelin, que Tu mis au rang de tes enfants.
Ruhtinas! jonka hyve, maapallon puolikas tukenaan,
näinä aikoina ankarina vie sadat kansat onneen:
Sinä tulit siis, Sinä itse, oi hellä Isä,
lohduttamaan
Orpoa, jonka otat lapsiesi yhteyteen.
Suom. Heidi Iivari
Nämä sanat sai kuulla Aleksanteri I Turun yliopistossa
huhtikuussa 1809 professori F. M. Franzénilta. Kaunopuheinen
runoelma viestittää selkeästi ainakin Suomen ylempien
yhteiskuntaluokkien sisäistäneen yllättävän
kivuttomasti sen, että Ruotsin kuninkaan sijaan kiintymystä
tuli osoittaa nyt Venäjän tsaarille. Aleksanterin keväällä
1809 tekemä matka on Suomen historian merkittävimpiä
tapahtumia, sillä hän avasi Porvoon valtiopäivät
ja vahvisti Suomen itsehallinnon eli autonomian. Aleksanteri,
Suomen ensimmäinen suuriruhtinas, antoi hallitsijan vakuutensa
ja vastaanotti säätyjen Suomen kansan puolesta vannoman
uskollisuudenvalan. Näin oli solmittu liitto suomalaisten
ja keisarin välillä ja syntynyt oma hallinnollinen ja
oikeudellinen yksikkö, Suomen suuriruhtinaskunta. Kun suuriruhtinas
tuli vajaan neljän kuukauden päästä Porvooseen
päättämään valtiopäivät, hän
lausui historialliset ja kiistellyt sanat puhuessaan Suomesta
”korotettuna tästä lähtien kansakuntain joukkoon”.
Rakastetun keisarin nimeen liitettiin sentimentaalisia attribuutteja,
kuten ”jalo ja lempeä hyväntekijä”,
”maan päälle lähetetty Herran enkeli”,
”suloinen sankari”, ”Pohjolan sfinksi”
ja ”Euroopan rauhanrakentaja”.
Aleksanterin isoäiti Katariina II piti huolen siitä,
että hänen pojanpoikansa kasvatettiin valistusajan hengen
mukaisesti. Opit menivät perille, sillä Aleksanteri
haaveili ihmisoikeuksista ja perustuslakien rajoittamasta hallitsijavallasta,
jonka toimivuutta keisari saattoi seurata autonomisen Suomen kohdalla.
Nuori tsaari uudisti valtakunnassaan muun muassa koululaitoksen,
perusti ministeriöitä ja rohkaisi tilanomistajia vapauttamaan
maaorjiaan. Tutustumismatkallaan Suomeen, keisari totesi hurmaantuneena:
”Näkee kyllä, etteivät täkäläiset
ihmiset ole olleet milloinkaan orjia, eikä heidän ole
ollut pakko ryömiä tilanherrojensa edessä. Tämän
kansan näkeminen ilahduttaa sydäntäni.” Useimpien
uudistushankkeiden esteeksi osoittautuivat kuitenkin etuoikeuksiin
tottunut ylimystö sekä keisarin oma päättämättömyys
ja itsevaltius, josta hän ei ollut valmis luopumaan. Hallituskautensa
loppua kohden Aleksanterin uskonnollinen vakaumus ja taantumuksellisuus
voimistuivat.
Suomessa säilyi kuva jalomielisestä ja poikamaisesta
hurmurikeisarista, joka tanssitti mielellään suomalaisneitoja.
Porvoon valtiopäivien avajaisissa keisari mieltyi erityisesti
maaherra C.A. Möllersvärdin 18-vuotiaaseen tyttäreen
Ulla Möllersvärdiin, jonka luona hän vieraili Mäntsälän
kartanossa. Vuonna 1812 Aleksanteri neuvotteli Turussa Ruotsin
kruununprinssi Bernadotten kanssa, minkä tuloksena Ruotsi
lupasi taistella Venäjän rinnalla Napoleonia vastaa
ja luopua mahdollisista aikeista vallata Suomi takaisin. Seitsemän
vuotta myöhemmin keisari osoitti todellista seikkailumieltä
tehdessään taivalta Suomen korvissa ja purjehtiessaan
Oulunjärven myrskyissä. Tornioon asti ulottuvan matkan
tarkoituksena oli saada henkilökohtainen käsitys suuriruhtinaskunnan
mielialoista. Keisari tapasi matkallaan suomalaisia kaikista yhteiskuntaluokista
ja oli tyytyväinen kokemaansa, mutta pidättäytyi
silti kutsumasta valtiopäiviä enää uudelleen
koolle.
Aleksanteri I:n tarkastusmatka Vanhaan Suomeen
Aleksanteri I:n kesäkuussa 1803 tehdyllä matkalla Suomen
kuvernementtiin oli ainakin kolme tarkoitusta. Ensiksikin keisari
oli huolissaan Vanhan Suomen sekavista oloista. Aleksanteri oli
jo vuonna 1802 asettanut komission tekemään ehdotuksia
Suomen kuvernementin olojen korjaamiseksi. Toiseksi keisari halusi
tarkistaa puolustuslinjoja ja -joukkoja. Vanha Suomi oli Venäjälle
tärkeä Pietarin puolustusvyöhyke, jossa oli vahva
linnoitus ja varuskunta. Kolmas syy, miksi nuori hallitsija lähti
henkilökohtaisesti tarkastamaan ongelmallista kuvernementtiaan,
oli konflikti Ruotsin kuninkaan Kustaa IV Aadolfin kanssa kevättalvella
1803. Kustaa IV Aadolf määräsi maalattavaksi rajasillan
Kymijoen Ahvenankoskella Ruotsin värein. Riita sillan väristä
johti jo sotajoukkojen siirtoihin, kunnes kuningas pyörsi
käskynsä.
Keisarin matkalla Vanhaan Suomeen oli merkittävä vaikutus
Suomen oloihin. Matkan tuloksena voidaan pitää sitä,
ettei keisari hyväksynyt hänelle 1804 esitettyä
komission Vanhan Suomen venäläistämissuunnitelmaa.
Hallitsija oli itse nähnyt, ettei Venäjän vallan
aika ollut parantanut väestön oloja. Merkittävin
muutos koko Suomen olojen kannalta oli se, että keisari liitti
Haminan rauhassa 1809 Vanhan Suomen alueen Venäjän alaisuuteen
siirtyneeseen Suomen läntiseen osaan eli niin sanottuun Uuteen Suomeen ja antoi koko alueelle autonomian.
Matkan välitön sotilaallinen seuraus oli, että
Haminan linnoitus korjattiin, Kyminlinnan laajennus aloitettiin
ja Taavetin linnoitus lakkautettiin tarpeettomana.
Viipurista Haminaan
Aleksanterin matka alkoi 4. kesäkuuta 1803. Hänen seurueeseensa
kuuluivat hollantilainen insinöörikenraali Jan van Suchtelen
sekä insinöörikenraalimajurit Karl Opperman ja
Fabian Steinheil, josta tuli myöhemmin Suomen kenraalikuvernööri.
Rajalta seurueeseen liittyivät vielä sotilaskuvernööri,
paroni Kasimir Meyendorf ja siviilikuvernööri Magnus
Orraeus, joka oli kotoisin Taipalsaarelta. Matkalaiset saapuivat
puoli kymmenen aikaan illalla Suomen kuvernementin hallintopääkaupunkiin
Viipuriin. Preobrashenskin tuomiokirkossa pidetyn lyhyen jumalanpalveluksen
jälkeen keisari antoi esitellä itselleen kaupungin merkkihenkilöt.
Illan päätteeksi hän osallistui kaupunkilaisten
raatihuoneella järjestämään juhlaan.
Jo kello seitsemän seuraavana aamuna Aleksanteri oli jalkeilla
ja tarkasti musketöörirykmentin ja muun varaskunnan,
linnoituksen ja sairaalan. Keisari oli tyytyväinen näkemäänsä
ja lahjoitti jokaiselle joukkueelle 25 ruplaa. Varuskunnan komentaja
sekä lääkäri saivat timanttisormukset. Samana
iltana Aleksanteri ehti jo Haminaan. Hän kävi ensiksi
Pietari-Paavalin kirkossa, minkä jälkeen kaupunkilaiset
saattoivat hänet majapaikkaansa. Seuraavana aamuna oli varuskunnan
tarkastus. Se meni jälleen hyvin, ja sotamiehet saivat palkkioksi
ruplan ja upseerit jalokivisormukset. Kyminlinnan sotilassairaala
sai sen sijaan keisarilta moitteita. Keisari jätti majapaikkansa
Fort Slavan jo kello neljä seuraavana aamuna. Hän tarkasti
Ruotsinsalmen linnoituksia, jonka varuskunnan merisairaala sai
erityiset kiitokset.
Hurjaa menoa Savon ja Karjalan teillä
Vaunut veivät Aleksanterin Ahvenankosken rajasillalle, Hirvikoskelle
ja Korkeakosken sahalle, missä aterioitiin. Korkeakoskelta keisari
ratsasti Harukselaan, vaihtoi veneeseen ja kulki Kymijokea ylös
Mankalan putoukselle. Yöpyminen tapahtui Sippolan kartanossa.
Kesäkuun 8. päivä matka jatkui Kouvolan, Routsulan
ja Valkealan kautta Tuohikottiin. Levättyään yön
yli keisari ratsasti noin 60 virstaa (noin 64 km) Mäntyharjun
kirkonkylään. Seuraavan päivän aikana keisari
taittoi matkaa huimat satakunta kilometriä: ensin kuljettiin
vesitse Haapaniemeen, sieltä ratsain Karkaukseen, jälleen
vesiteitse Uusitaloon, sitten ratsain Suomenniemelle, josta jatkettiin
Partakosken sahalle ja Kärnän linnoitukseen. Vasta nyt
voitiin vaihtaa kevyisiin vaunuihin, joilla matkattiin Savitaipaleen
kirkolle. Jopa sadan kilometrin päivävauhti oli tuon
ajan mittapuun mukaan hurjaa menoa, kun kolmivaljakot ylsivät
tasaisella tielläkin vain 13 kilometrin tuntivauhtiin. Sotamiehet
olivat siis soutaneet keisaria kiireellä ja hevosia oli täytynyt
vaihtaa tiuhaan. Vasta 25-vuotiaalla Aleksanterilla riitti varmasti
voimia ja intoa mutkaisilla ja kuoppaisilla teillä kulkuun,
mutta osa seurueesta saattoi hyvinkin säästää
voimiaan ja oikaista suoraan johonkin seuraavaan kohteeseen.
Linnoituksia ja Imatran kuohuja
Savitaipaleella vaunuja vaihdettiin jälleen mukavampiin
ajopeleihin, ja sillä aikaa keisari rupatteli kirkkoherra
P.A. Europaeuksen kanssa pappilassa. Kirkkoherra ojensi hallitsijalleen
venäjänkielisen onnittelurunon ja sai myöhemmin
vastalahjaksi kultaisen rasian. Savitaipaleelta ajettiin vielä
Monolan kautta Taavetin linnoitukseen, missä keisari yöpyi
komendantin talossa. Kesäkuun 11. päivän aamu alkoi
jumalanpalveluksella Taavetin linnoituksen kirkossa. Sitten matka
jatkui Tyysterniemen tykkivenesataman kautta Lappeenrantaan. Keisari
ajoi ensitöikseen linnoituksen ortodoksiseen kirkkoon. Eteisessä
kirkon esimies Stefan Vasiljev otti keisarin vastaan risti kädessä
ja pirskottaen siunattua vettä. Aleksanteri suuteli ristiä
ja astui kirkkoon liturgiajumalanpalvelukseen. Sen jälkeen
hän tarkasti linnoituksen ja sotajoukot.
Joutsenon pappilalla oli kunnia tarjota keisarille ateria. Iltapäivän
aikana Aleksanteri ehti Imatralle. Hän ihaili koskea rannan
huvimajasta. Todennäköisesti keisari ehti tutustua Imatrankosken
lähiympäristöön, sillä hän antoi
määräyksen rakentaa kasarmit Siitolan ja Miettilän
kyliin. Matka jatkui Ruokolahdelle, missä keisari yöpyi
ja saapui seuraavana päivänä Savonlinnaan ja Olavinlinnaan
Saimaan laivueen aluksilla Käyhtään kanavaa pitkin. Näin
päästiin yöksi Savonlinnaan ilman, että olisi
pitänyt kulkea Ruotsille kuuluvan Puumalan rajasalmen kautta.
Aleksanteri tarkisti linnoituksen uudistetut vallit ja varuskuntaväen.
Koska linnoitus oli keisarin mielestä “täydellisessä
järjestyksessä”, komendantti sai emaljoidun nuuskarasian
ja varuskunnan komentaja kellon.
Punkaharju saa suojelijan
Keisarin matka jatkui kohti Punkaharjua ja harjuselännettä,
jolla oli tuolloin huomattava strateginen merkitys Venäjän
ja Ruotsin välisenä rajaseutuna. Ylitettyään
Tuunaansalmen lossilla Aleksanteri pysähtyi syömään
lounasta kohtaan, joka tunnetaan nykyisin Runebergin kumpuna.
Paikalla ovat yhä ”keisarin kivet”, joiden ääressä
keisarin arvellaan istuneen. Seuraavana etappina oli Kirkkoniemessä
sijaitseva redutti sekä Punkaharjun pieni varuskunta, jonka
miehistö oli majoittunut telttoihin. Keisari tarkisti myös
Pentinniemen ja Tuppuranniemen redutit, joiden tykistöasemista
valvottiin Puruveden ja Pihlajaveden välistä liikennettä.
Näiden reduttien jäljet näkyvät yhä harjun
maastossa. Punkaharjun luonnonsuojelun katsotaan alkaneen Aleksanteri
I:n vierailusta. Perimätiedon mukaan keisarin antoi Punkaharjun
nähtyään määräyksen, joka kielsi
harjun puuston hakkaamisen ja kaskeamisen. Voi hyvinkin olla,
että nuori keisari ihastui harjun luonnonkauneuteen, mutta
määräyksen taustalla olivat varmasti käytännölliset
syyt, kuten sotilaalliset tekijät ja liikenneturvallisuus.
Puuttomat ja jyrkät rinteet olivat hengenvaarallinen yhdistelmä
hevosrattaille, joilla heittelehdittiin pitkin mutkaista ja kaiteetonta
harjutietä.
Legenda Käkisalmen Nimettömästä
1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alussa Käkisalmen linnantornissa
tai kasematissa vartiointiin ankarasti vankia, joka ei suostunut
kertomaan nimeään eikä elämänvaiheitaan.
Niinpä häntä alettiin kutsuttua Besimennoiksi eli
Nimettömäksi. Nimetön vastasi utelijoiden tiedusteluihin,
että oli luvannut pysyä vaiti nimestään ja
rikkomuksestaan keisarinna Katariina II:lle. Jos hän rikkoisi
lupauksensa, sekä tiedon saanut että Nimetön eivät
olisi enää seuraavana päivänä elävien
kirjoissa. Kaupungissa huhuttiin, että vanki oli Iivana VI,
joka olisi päässyt pakenemaan murhaajien käsistä
Pähkinälinnasta 1764, kun keisarinna Elisabet syrjäytti
hänet valtaistuimelta. Legenda sulkee sisäänsä
salaisuuden Nimettömän todellisesta henkilöllisyydestä.
Aleksanterin kerrotaan viettäneen hetken kahden kesken Nimettömän
kanssa ja poistuneen vankilasta kyyneleet silmissä. Keisari
käski vapauttaa Nimettömän sillä ehdolla,
että tämä jäisi Käkisalmeen.
NIKOLAI I (1796-1855, keisari 1825-1855)
Nikolai I, Aleksanteri I:n toiseksi nuorin veli, oli saanut sotilaskasvatuksen,
sillä hänestä ei pitänyt tulla hallitsijaa.
Aleksanterin seuraajan Konstantin luovuttua kruunusta Venäjä
sai kuitenkin Nikolaista kuria ja järjestystä jopa pedanttisesti
valvovan tsaarin, joka ei suvainnut minkäänlaista hallitusta
tai hallitsijaa kohtaan esitettyä kritiikkiä. Kumousaatteiden
pelossa Nikolai kielsi jopa Venäjän älymystön
ja porvariston ulkomaanmatkat, mikä sai heidät viettämään
Keski-Euroopan sijasta kesälomiaan Suomessa. Nikolain pakkomielle
vaarallisten ajatusten kitkemiseen vei tiukkaan sensuuriin esimerkiksi
lehdistön ja kirjallisuuden kohdalla. Ankarista olosuhteista
huolimatta sekä Venäjän (Puškin, Gogol) että
Suomen (Runeberg, Lönnrot) kirjallisuus kohosivat Euroopan
kärkitasolle juuri Nikolain hallituskaudella.
Suomalaisille Nikolain hallituskausi merkitsi taloudellisen kasvun
sekä kansallisen ja valtiollisen kehityksen aikaa. Suomen
erillinen asema ei ollut useimpien Nikolain ministereiden mieleen,
mutta keisari ei nähnyt syytä puuttua suuriruhtinaskunnan
asioihin niin kauan kuin suomalaiset eivät aiheuttaneet hänelle
harmia. Suomessa ymmärrettiin, että poliittiset uudistukset
eivät tulisi kysymykseen, joten oli paras pitää
matalaa profiilia ja olla toivomatta esimerkiksi valtiopäivien
koolle kutsumista. Keisari oli kaiken kaikkiaan tyytyväinen
suuriruhtinaskuntansa tapaan hoitaa asioita. Hallituskautensa
25-kertomukseensa hän lisäsi Suomen kohdalle: ”Kas
tässä teille raportti!”
Nikolai halusi pysyä ajan tasalla kaikessa, mitä hänen
valtakunnassaan tapahtui. Hän teki väsymättä
tarkastusmatkoja, mutta Suomessa suuriruhtinas kävi vain
neljä kertaa. Ensimmäinen matka oli kruununperijä
Nikolain tutustumisristeily Suomenlahdella vuonna 1820. Kymmenen
vuotta myöhemmin vallankumous oli Pariisissa täydessä
vauhdissa, mikä huolestutti keisaria. Ensimmäinen virallinen
vierailu Suomeen vuonna 1830 rauhoitti keisaria: Suomi ei olisi
ensimmäinen alue, johon sota tai kapina leviäisi. Suuriruhtinaskunnan
sotakuntoisuus ja lojaalisuus joutuivat koetukselle vielä
saman vuoden joulukuussa, jolloin Suomen kaarti sai käskyn
lähteä kukistamaan Puolan kapinaa Narewin rintamalle.
Myös vuoden 1833 ja 1854 Helsinkiin keskittyvät viralliset
vierailut olivat militaristisesti painottuneita ja sidoksissa
maailmanpoliittiseen tilanteeseen.
ALEKSANTERI II (1818-1881, keisarina 1855-1881)
Aleksanteri II oli hyvin perehtynyt tulevan valtakuntansa asioihin
jo ennen valtaan tuloaan, sillä hän oli isänsä
Nikolai I:n lähin ja luotettavin työtoveri. Vaikka Aleksanteri
kunnioittikin syvästi isäänsä, hän ei
jatkanut tämän muutoksia jarruttavaa politiikkaa. Vapaamielinen
hallitsija käsitti, että muutos yhteiskunnallisiin epäkohtiin
oli lähdettävä ylhäältä käsin,
jos ei haluttu vallankumouksen nousevan alhaalta. Aleksanteri
II:n hallituskausi merkitsi suuria ja tervetulleita uudistuksia,
joista tärkein oli Venäjän maaorjuuden poistaminen
vuonna 1861.
Nikolai I oli nimittänyt poikansa Helsingin yliopiston kansleriksi,
kun Aleksanteri oli vasta 7-vuotias. Keisari oli jo perintöruhtinaana
vieraillut useasti Suomessa, ja suuriruhtinaskunnan olot ja tarpeet
olivat hänen tiedossaan. Erityisesti Helsinki ja Hamina tulivat
Aleksanterille tutuiksi. Suomalaisten ilolla ei ollut rajoja,
kun keisari lupasi kutsua koolle Suomen toiset valtiopäivät,
jotka hän tuli itse avaamaan Helsinkiin vuonna 1863. Lisäksi
keisari esitti Suomen suuriruhtinaskuntaa koskevan uudistusohjelmansa.
Uudistuksistaan huolimatta Aleksanteri II oli Venäjällä
radikalisoituneen tyytymättömyyden ja jatkuvien murhayritysten
kohde. Keisari menehtyi attentaattiin vuonna 1881, mihin suomalaiset
reagoivat suurella järkytyksellä ja surulla. Näyttävin
kunnianosoitus lienee Aleksanteri II:lle pystytetty muistopatsas,
joka on seissyt Helsingin Senaatintorilla vuodesta 1894 alkaen.
Aleksanteri I:n ohella Aleksanteri II oli Suomessa rakastetuin
autonomian ajan keisari, jonka muistoa keisarikultti lujitti erityisesti
silloin, kun suomalaiset tunsivat asemansa uhatuksi.
ALEKSANTERI III (1845-1894, keisari 1881-1894)
Aleksanteri III tunsi syvää vastenmielisyyttä
kaikkia isänsä liberaaleja uudistuksia kohtaan ja näki
yksinvaltiuden, venäläistämisen ja valvonnan kiristämisen
olevan Venäjän pelastus. Tämän joutuivat katkerasti
huomaamaan erityisesti Venäjän valtakunnan vähemmistökansat,
joiden erityispiirteet Aleksanteri pyrki eliminoimaan ”yhteisen
Venäjän” hengessä. Venäjän kiihkokansallismieliset
iskivät sanansa ja kiistakirjoituksensa myös Suomen
autonomista asemaa vastaan, mutta monet venäläistämispolitiikkaa
tukevat päätökset tulivat voimaan Suomessa vasta
seuraavan hallitsijan aikana.
Erityisaseman säilyminen ei tarkoittanut sitä, etteikö
Suomen olisi tarvinnut olla varpaillaan. Mitä keisari päättikin,
hän päätti sen Venäjän edun nimissä;
Aleksanteri vakuuttui, etteivät esimerkiksi Suomen tulli-
ja rahalaitoksen yhdistäminen Venäjän vastaaviin
elimiin palvellut Venäjän etua. Sitä vastoin suomalaisia
järkytti keisarin 1890 allekirjoittama postimanifesti, joka
alisti Suomen postin Venäjän postin alaisuuteen. Postimanifestilla
keisari tuli tietoisesti rikkoneeksi Suomen perustuslakia. Silti
konservatiivista Aleksanteri III:tta on pidetty Suomen kaikkein
perustuslaillisimpana suuriruhtinaana.
Joissain tapauksissa itsevaltias joutui vasten tahtoaankin tyytymään
Suomen perustuslain sanaan. Keisari oli eräällä
lomamatkallaan Suomessa huomannut tyrmistyksekseen, että
monet kauniit saaret oli hakattu paljaiksi. Palattuaan matkalta
hän halusi laatia määräyksen, joka kieltäisi
puiden hakkaamisen myrskyille ja merenpinnan nousulle alttiilta
saarilta sekä paikoilta, missä puut kasvoivat hitaasti.
Silloin ministerivaltiosihteeri von Daehn huomautti, että
määräys ei tullut kysymykseen, vaan asia oli vietävä
valtiopäiville, sillä se loukkasi yksityistä omistusoikeutta.
Keisari joutui antamaan periksi, mutta lisäsi nyrpeästi:
”Siihen mennessä he hakkaavat koko minun kauniin saaristoni,
myöntäkää edes, että venäläinen
lainsäädäntökäytäntö vaikuttaa
nopeasti ja on yksinkertainen”.
Saaristokesiä
Aleksanteri III oli ronski ulkoilmaihminen, joka vältteli
salonkeja ja tanssiaisia mutta rakasti merta ja kalastusta. Myös
hänen tanskalaissyntyinen puolisonsa Dagmar eli venäläisittäin
Maria Feodorovna, oli kiintynyt Itämereen, jonka rannoilla
hän oli viettänyt lapsuuskesiään. Keisariperhe
viettikin kesälomiaan Suomen saaristossa aina, kun siihen
oli mahdollisuus. Hallituskautenaan Aleksanteri III kävi
Suomessa kaikkiaan kuusitoista kertaa. Pitkiä saaristoristeilyjä
kertyi yhteensä kymmenen, joista viimeinen tehtiin vain nelisen
kuukautta ennen keisarin kuolemaa.
Vaikka saaristoristeilyt olivat useimmiten epävirallisia,
ne suunniteltiin aina hyvissä ajoin Keisarillisessa Kabinetissa,
jonka tehtävänä oli myös hankkia korut ja
arvoesineet, jotka keisaripari lahjoitti matkoillaan tapaamilleen
henkilöille. Suomen saaristoon kohdistuvat matkat olivat
siis myös mainiota keisarillista pr-toimintaa ja osoitus
siitä, miten matkalla saatettiin yhdistää huvi
ja hyöty. Imagon kohottamiseen oli tarvetta, sillä Aleksanteri
III oli jähmeä ja autoritaarinen, ja suomalaiset varuillaan
oikeuksiensa puolesta. Keisari pyrki kuitenkin kesäretkillään
kontaktiin alamaistensa kanssa, mikä pehmensi suomalaisten
kuvaa hallitsijastaan.
Sydämellinen Dagmar
Keisarinna Dagmar oli suomalaisten ehdoton keisariperhesuosikki,
jonka hyvään tahtoon ja vaikutusmahdollisuuksiin saatettiin
uskoa jopa naiivisti. Keisarinna voitti suomalaisten sydämet
puolelleen jo ensikäynnillään Suomessa vuonna 1876,
jolloin hän oli miehensä tavoin mukana keisari Aleksanteri
II:n ja keisarinna Aleksandrovna Feodorovnan virallisella vierailulla.
Suomalaiset mieltyivät Dagmarin kursailemattomaan tapaan
kohdata kansa. Ruotsin kielen - tai ainakin “skandinaviskan”
- taitoisena hän pystyi keskustelemaan suomenruotsalaisten
kanssa ja toimimaan tulkkina heidän ja appivanhempiensa sekä
puolisonsa välillä.
Dagmarin vilpitön rakkaus Suomea kohtaan oli yleisessä
tiedossa. Keisarinnana ollessaan hänellä oli myös
huomattava määrä suomalaisia hovinaisia, jotka
nimitettiin tehtäviinsä suuriruhtinaskuntaan tehtyjen
käyntien yhteydessä. Vuonna 1921 leskikeisarinna muistelee
haikeana kirjeessään amiraalirouva von Kraemerille,
jonka samanniminen tytär oli keisarinnan hovineiti: ”En
voi sanoa Teille, kuinka syvästi minua ovat liikuttaneet
ja miten aina kaiholla muistelen keisarillisia kohtaan osoitettua
ystävällisyyttä ja niitä ihania kesän
päiviä, jolloin olimme Teidän vierainanne kauniissa
Suomen saaristossa ja kävimme Teidän ja Teidän
rakkaan miehenne luona Teidän kauniissa Fridhemissänne.
Kaikki se näyttää niin raikkaalta silmissäni
ja koen sen nyt aivan elämyksenä kaiken sen vastoinkäymisen,
surun ja onnettomuuden jälkeen. Mutta kaikki ihanat muistot
säilyvät, niitä ei kukaan voi ottaa meiltä
pois. Te tiedätte, että sydämeni löi lämpimästi
rakkaalle Suomelle.”
Suomalaiset eivät kääntäneet Dagmarille selkäänsä
myöhemminkään Nikolai II:n hallituskautena, vaikka
tyytymättömyys keisarivaltaa kohtaan oli tuolloin huipussaan.
Leskikeisarinna Dagmarin viimeinen ja yllättävä
matka Suomeen tuli eteen vuonna 1914, kun hän oli Ensimmäisen
maailmansodan syttyessä vierailulla Englannissa. Kun paluumatkaa
Venäjälle ei voitu tehdä sodan takia Saksan kautta,
Dagmar matkusti kotiinsa Tanskan, Ruotsin ja Suomen halki. Matkan
varrelta mukaan liittyi muitakin sotaa pakenevia suuriruhtinaallisia.
Suureksi yllätyksekseen leskikeisarinnaa odotti Torniossa
Suomen keisarillinen juna, jonka henkilökunta huolehti seurueen
mukavuudesta. Liikuttunut keisarinna sai kohdata ystävällisiä
ja kunnioitusta osoittavia alamaisia rautatieasemilla koko matkan
ajan Torniosta Pietariin.
Lappeenrannan keisarillinen elokuu 1885
Aleksanteri III:n ensimmäinen virallinen vierailu Suomeen
vuonna 1885 otettiin suuriruhtinaskunnassa suurella riemulla vastaan.
Erityisen merkittävä tapahtuma se oli Lappeenrannalle,
joka oli Helsingin ohella keisarivierailun pääkohde.
Tapahtuma sai paljon julkisuutta. Lukuisten suomalaisten ja venäläisten
sanomalehtien lisäksi keisarivierailusta kirjoittivat myös
muut eurooppalaiset lehdet. Aleksanteri III:n lisäksi mukana
olivat keisarinna Maria Feodorovna, pojat kruununperijä Nikolai
ja Georgi, keisarin veljet Aleksei, Pavel ja Sergei ja hänen
puolisonsa Jelizaveta (Elisabet) Pavlovna. Seurueeseen kuuluivat
myös hoviministeri kreivi Worongow, ylihovimarsalkka ruhtinas
Trubetskoi, sotaministeri Vanovski, kenraaliadjutantti Werder,
w. t. hovimarsalkka ruhtinas Obolenski sekä keisarinnan ja
suuriruhtinatar Jelizavetan hovineidit. Yhteensä seurueeseen
kuului noin 30 henkeä. Lisäksi matkalla seurasi lähes
100 palvelijaa.
Keisarillinen seurue saapui Lappeenrantaan 4. elokuuta 1885 klo
17. suomalaisten rakennuttamalla keisarillisella junalla Viipurista,
joka oli heidän ensimmäinen vierailukohteensa. Keisarivierailu
nopeutti niin Lappeenrantaan vievän rautatien kuin asemahallinkin
rakentamista, jotka saatiin valmiiksi juuri ennen tärkeää
päivää. Kun keisarillinen juna pysähtyi asemalle,
keisari sai kuulla ensimmäisenä ”Keisarihymnin”
säveleet. Suuri joukko korkeita sotilasviranomaisia ja kaupungin
virkamiehiä olivat keisarillista seuruetta vastassa. Kaikki
tienvarret olivat täynnä hurraavia ihmisiä keisarin
ajaessa kaupunkiin. Keisarille tehdyn kunniaportin edessä
seisoi parikymmentä kansallispukuista naista heitellen korkean
vieraan vaunujen eteen kukkia. Samana iltana keisarilliset vierailivat
linnoituksen ortodoksisessa kirkossa. Lisäksi keisari tarkasti
leirikentällä sotajoukot.
Keisariparaati
Seuraavana päivänä pidettiin leirikentällä
keisariparaati. Keisari ratsasti paraatissa puettuna Suomen kaartin
univormuun, ja keisarinna ja suuriruhtinatar Jelizaveta Feodorovna
seurasivat valkoisten hevosten vetämissä vaunuissa.
Perintöruhtinas Nikolai marssi Kaartin ensimmäisen komppanian
rivissä keisarin ohitse. Paraatin päätyttyä
keisari vieraili leirin sairaalassa ja kävi tervehtimässä
Lappeenrannan reservikomppaniaa, jonka leiri sijaitsi Saimaan
rannalla kaupungista lounaaseen. Sotamiehille oli juuri valmistettu
ateriaksi hernesoppaa, jota keisarikin tahtoi syödä
lautasellisen ja leikkasi vielä paksun palan lihaa palan
painikkeeksi. Myöhemmin sotaväki halusi muistaa keisarin
vierailua ja nimitti suomalaisen pataljoonan vuosipäiväksi
elokuun viidennen eli keisarinparaatin päivän.
Saimaan kanavalla syntyy laivoja
Kun keisari oli tarjonnut korkeille upseereille ja tärkeille
virkamiehille päivällisen jälkeen, keisaripari astui Saimaan
laivasillalta keisarilliseen huvijahti Marevoon. Muu seurue seurasi
perässä toisella ja soittokunta kolmannella aluksella.
Huvimatka tehtiin Lauritsalan kautta Saimaan kanavan kolmannelle
sululle eli Mustolaan saakka. Retkeläiset nousivat maihin
ja kävelivät takaisin toiselle sululle Mälkiään.
Matkan varrella keisari kiinnitti huomiota naiseen, joka huusi
innokkaasti kovalla äänellä ”eläköön!”.
Keisari pani sanan mieleensä ja antoi myöhemmin valtion
uudelle höyrylaivalle nimeksi Eläköön. Keisarinna
nimesi toisen samalla kertaa valmistuneen laivan Willmanstrandiksi,
joka on Lappeenrannan ruotsinkielinen nimi.
Keisarinna saa oman veneen
Kun keisarillinen jahti alkoi lähestyä jälleen
kaupungin rantaa, vastaan souti yhdeksän kansallispukuisen
naisen seurue. He olivat päättäneet lahjoittaa
keisarinnalle soutuveneen ja toivoivat, että saisivat soutaa
hänet lahjaveneellä kylpylän laituriin. Keisarinna
suostui ehdotukseen. Saimaaksi ristitty vene oli vuorattu suomalaisella
käsitöillä, keisarinnan viirillä, merisotaväen
lipulla ja keisarillisella kaksoiskotka-lipulla. Yli 7000 naista
kaikista kansanluokista ympäri Suomea oli osallistunut keräykseen,
jolla rahoitettiin keisarinnan veneen teko. Kun kaikki veneet
pääsivät laituriin, pantiin toimeen sotamiesten
kilpasoutu, jota keisarillinen seurue seurasi jännittyneenä.
Tunnelmallinen ilta kylpylässä
Lappeenrannan kylpylää oli kunnostettu kiireellä
keisarivierailu varten. Keisarillisen istuimen yläpuolelle
oli rakennettu katos ja sisäänkäynnin eteen pystytetty
kunniaporttia. Arkkitehti Jac. Ahrenberg oli mukana kunnostustöissä
ja tutki, ettei lattialautojen alle oltu piilotettu pommeja. Keisarin
turvallisuutta valvoi illanvietossa suuri joukko sotilaita ja
salapoliiseja. Illan ajaksi ovet ja ikkunat naulattiin kiinni
ja Ahrenbergille tehtiin selväksi, että jos jotain sattuisi,
hän vastaisi seurauksista päällään. Henkivartioston
päällikkö sai kuitenkin pian huomata, että
Suomi oli keisarin kannalta Venäjänmaan turvallisin
kolkka.
Ilta kylpylässä alkoi teen juonnilla verannalla, josta
siirryttiin kylpylän saliin. Musiikkipitoinen ilta huipentui
yhden keisarinnan veneen soutajattaren, näyttelijä Ida
Aalbergin, suomen kielellä lausumaan runoon. Keisarilliset
vieraat eivät olleet kuulleet käytettävän
aikaisemmin suomen kieltä julkisesti ja ilmaisivat olevansa
ihastuneita sen kauneuteen. Julius Krohnin eli Suonion runossa
viitataan keisareihin kuin hyviin kylväjiin. Runo jaettiin
seurueelle ranskaksi käännettynä. Aalberg, joka
oli lähdössä Kööpenhaminan teatterilavoille,
löysi pian yhteisen sävelen tanskalaissyntyisen keisarinnan
kanssa. Hänestä tuli sittemmin peräti kahdeksikymmeneksi
vuodeksi Pietarin seurapiirien kiintotähti. Eräs toinen
soutajista, Ellen von Troil, nimitettiin keisarinnan hovineidiksi.
Keisarilliset huvialukset sekä kaikki kaupungin talot oli
valaistu tuona iltana. Illan hämärtyessä keisari
piipahti kylpylän verannalla katsomassa ilotulitusta.
Suuri sotaharjoitus
Keisarivierailun vierailun kolmannen päivän aamuna,
6. elokuuta, pidettiin Lappeenrannan leirissä manööveri
eli suuri sotaharjoitus, jossa harjoiteltiin Lappeenrannan puolustamista
vihollisia vastaan. Parin tunnin ajan kova tykkien ryske ja kiväärien
räiske täytti tienoon niin, että heikompia tärisytti.
Manööverin päätyttyä keisaripari tarjosi
sotapäälliköille päivälliset. Iltapäivän
keisari vietti omissa oloissaan Fontellin talossa. Keisarinna ja
nuoret suuriruhtinaat kävivät linnoituksen venäläisessä
sairaalassa ja kirkossa ja poikkesivat suuriruhtinatar Jelizavetan
luona, joka oli majoittuneena linnoituksen tykistöpäällikön
asuntoon. Kymmenen aikaan illalla upseerien laulukunta esiintyi
Fontellin talon edustalla keisariparille.
Siniset hyvästit
Perjantaina 7. elokuuta oli aika lähteä Lappeenrannasta
Helsinkiin. Rautatieasemalle oli tullut jättämään
hyvästejä myös Ida Aalberg, joka ojensi soutajattarien
puolesta keisarinnalle tämän lempikukkia, ruiskaunokkeja.
Kimpun nauhassa luki: ”Pian haihtuu kukan hennon vieno kauneus.
Mutta kuihtumaton ain´ on kansan rakkaus.” Aalberg,
joka ilahdutti keisarinnaa lukemalla kimpun säkeet tanskaksi,
sai suudella keisarinnan kättä ja kätellä
vielä keisariakin. Kun keisarilliset olivat astuneet vaunuihinsa,
Kuopion pataljoonan laulajat lauloivat soittokuntien säestyksellä
vielä kerran ”Keisarihymnin”. Koko Lappeenranta
hurrasi ja vilkutti keisarillisen junan loitotessa asemalta. Keisarinna
avasi vaununsa ikkunan ja vilkutti onnellisille lappeenrantalaisille.
Keisarivierailu Lappeenrannassa ja Imatralla elokuussa 1891
Keisarillinen juna pysähtyi komeasti koristellulle Lappeenrannan
asemalle 5. elokuuta 1891. Koko matkan Viipurista Lappeenrantaan
rautatietä vartioi eri reservikomppanioita yhteensä
10 000 miestä, jotka oli asetettu radan kummankin puolin.
Keisariparin mukana olivat tällä kertaa lapset Georgi,
Ksenia ja Mihail. Seurueeseen kuului luonnollisesti korkea-arvoisia
henkilöitä, kuten sotaministeri Vanovski, hovimarsalkka
Obolenski ja henkivartioston päällikkö, kenraali
Tsherevin, jotka olivat olleet Lappeenrannassa myös kuusi
vuotta aikaisemmin.
Keisariparin tietä asemalta Fontellin talolle reunustivat
vapaaehtoisen palokunnan miehet. Nuoret tytöt ja naiset heittelivät
vaunujen eteen kukkia portin pielistä. Kaupunkialueen rajalle
oli rakennettu kunniaportti, jonka huipulla liehuivat Venäjän
trikolorit. Kun keisaripari saapui asuntoonsa Fontellin taloon,
salkoon nostettiin keisarillinen lippu. Matkasta väsynyt
keisari kieltäytyi asevelvollisten leirin iltakonsertista,
mutta tarjosi kuitenkin illallisen sotapäälliköille
ja muille korkea-arvoisille henkilöille. Illalla läheisessä
Halkosaaressa pantiin toimeen ilotulitus, ja linnoitusten vallit
valaistiin.
Pilviä suuriruhtinaskunnan taivaalla
Elokuun 1891 keisarivierailu oli huomattavasti edellistä
virallisempi, vaikka noudattikin paljon vuoden 1885 matkan kulkua.
Sitä vastoin asenteissa oli tapahtunut selvä muutos.
Vuotta aikaisemmin voimaan tullut postimanifesti oli esimakua
Aleksanteri III:n yhtenäistämispolitiikasta, joka lisäsi
paineita myös Suomen erityisaseman häivyttämiseen.
Keisarin ja suomalaisten viilentyneet välit näkyivät
esimerkiksi siinä, mitä lauluja esitettiin vierailun
yhteydessä: “Keisarihymni” soi useaan otteeseen,
mutta suomalaisten “Maamme-laulu” kelpasi vain ruokamusiikiksi.
Tällä keisarivierailulla ei laulettu kansanlauluja tai
lausuttu suomeksi runoja. Suomalaiset aikalaislehdet kirjoittivat
keisarillisesta vierailusta asiallisen toteavasti ja informatiivisesti,
mutta kaikki ylisanat ja haltioituneisuus loistivat poissaolollaan
verrattuna keisarin kuusi vuotta aikaisemmin tekemään
vierailuun.
Suurin osa kansasta eli elämäänsä politiikasta
tietämättä tai välittämättä.
Heidän keskuudessaan keisarikultti oli yhä voimissaan,
mikä näkyi sekä Lappeenrantaan rientäneiden
suuressa määrässä että lahjoissa, joita
keisarilliset saivat. Paikalle oli saapunut tuhansia ihmisiä,
jotka yrittivät pysyä keisarillisen seurueen kintereillä.
Pelkästään Mikkelistä oli tullut kolme laivallista
kansaa. Keisaritalon läheisyydessä ei tosin norkoiltu
yömyöhään, kuten vuonna 1885, mutta siihen
oli pikemminkin syynä kolea ja sateinen sää, joka
jatkui koko keisarivierailun ajan.
Manööveri
Vierailun toinen päivä 6. elokuuta alkoi suurella manööverillä,
johon osallistuivat kaikki Suomen pataljoonat, useat reservikomppaniat
sekä miehistöä venäläisestä tykistöprikaatista.
Keisari ratsasti Suomen Kaartin univormussa ja keisarinna seurasi
tapahtumia vaunuista. Aleksanteri oli antanut perustaa ratsuväkirykmentin
muutama vuosi aikaisemmin ja nyt häntä kiinnosti erityisesti
se, miten hyvin suomenhevoset soveltuivat ratsuiksi sotatilanteissa.
Keisari oli hyvin tyytyväinen näkemäänsä
sotaharjoitukseen.
Huvimatka Imatralle
Vuoden 1891 vierailu oli ennen kaikkea sotilaallinen tarkastusmatka,
jonka aikana ei liiemmin huviteltu. Poikkeuksen teki päivän
mittainen huvimatka Imatralle. Kun keisarillinen seurue oli manööverin
jälkeen nauttinut lounaan Keisaritalossa, se astui venäläisen
laivaston huvihöyryalukseen Marevoon päämääränään
Imatran kuohut. Keisarillisen seurueen lisäksi huvimatkalle
lähtivät kenraalikuvernööri Heiden puolisoineen
sekä senaattorit Alstan ja Tudeer. Marevon lisäksi seuruetta
kuljettivat suomalaiset luotsihöyryt Saturnus, Jupiter, Ahkera
ja Silmä.
Kello neljän aikaan iltapäivällä seurue saapui
Jakosenrantaan, missä noustiin maihin ja jatkettiin loppu
matka vaunuilla perille. Keisarilliset siirtyivät heti ihailemaan
koskea, jonka yläjuoksulta laskettiin alas lautta ja kaksi
venettä, joissa oli palavia tervatynnyreitä. Kenraalikuvernööri
Heiden tarjosi Imatran hotellissa päivälliset. Tämän
jälkeen keisarillinen seurue palasi vielä kerran koskelle
ja seurasi, miten yhteen sidotut ja lipuin koristellut tynnyrit
syöksyivät kosken kuohuihin. Koskinäytöksillä
viihdytettiin Imatralle tulleita vieraita ja demonstroitiin turisteille
kosken mahtavuutta, mutta erityisnäytöksen saivat vain
keisarilliset tai kuninkaalliset. Keisarillinen seurue lähti
paluumatkalle Lappeenrantaan vielä saman päivän
iltana.
Paraati ja koulunäyttely
Vierailun viimeisenä päivänä 7. elokuuta
pidettiin paraati asevelvollisten leirissä, jota keisari
seurasi ratsunsa selästä. Maria Feodorovnaa varten oli
rakennettu kentän laitaan erityinen ”keisarinnan paviljonki”,
josta sadeasuinen keisarinna seurasi paraatia. Suuriruhtinas Georgi
osallistui miestensä mukana paraatiin Irkutskin rykmentin
kunniapäällikkönä.
Paraatin päätyttyä keisarilliset ajoivat arkkitehti
Neoviuksen suunnittelemaan koulunäyttelyyn, joka oli pystytetty
uuteen Lönnrotin kansakouluun. Näyttelyssä oli
mukana kansakoulujen lisäksi teollisuus- ja käsityökouluja.
Keisari osti Hämeenlinnan kutomakoulun kankaita, seminaareissa
tehtyjä rautaesineitä, kuten puukkoja, ja kansakoululaisten
nikkaroimia puuesineitä. Fontellin taloon hän hankki
pari kynttilänjalkaa, jotka eräs hämeenlinnalainen
aseseppä oli valmistanut luodeista ja kranaateista. Myös
keisarinna teki näyttelyssä ostoksia. Keisarilliset
saivat lahjaksi savolaisen veneen sekä mattoja ja kankaita
Mikkelin kutomakoulusta ja Rynén mattotehtaasta. Käsityönäyttelyn
jälkeen keisaripari piipahti vielä Suomen rakuunarykmentin
kasarmissa ja ortodoksisessa kirkossa. Fontellin talossa tarjotulla
lounaalla keisari nosti maljoja sotaväelle ja kenraalikuvernööri
Heiden keisaripariskunnalle. Soitettiin “Keisarihymni”
ja Kuopion pataljoonan laulajat lauloivat ruokasalin lehterillä.
Sitten keisarillisten oli kiiruhdettava junalle. Fontellin talolta
rautatieasemalle asti seisoi sotilaiden ketju, ja jälleen
kajahti “Keisarihymni”. Kenraalikuvernööri
Heiden ja ministerivaltiosihteeri von Daehn jäivät junasta
pois Viipurissa, mutta keisarilliset jatkoivat kymmenen minuutin
pysähdyksen jälkeen Pietariin.
FONTELLIN TALO - KEISARITALO
Keski-Suomi 25.7.1885:
”Tavattoman lyhyessä ajassa on Fontellin talo arkkitehti
Ahrenbergin nerokkaalla taiteellisella johdolla muuttunut, mitä
sisustukseen tulee, todelliseksi komeaksi huvilaksi, jonka vertaista
tuskin löytyy koko maassamme, varsinkin kun ottaa huomioon,
että niin huonekalut kuin koristus ja sisustus yleensä
on kotimaista. Suomalainen taide ja taideteollisuus ovat, niin
sanoaksemme, ojentaneet kättä toisillensa saadakseen
aikaan jotain kokonaista, ja kaikki on menestynyt hyvin.”
Keisaripari majoitettiin molemmilla vierailullaan Lappeenrannassa
taloon, jonka omisti ravintoloitsija Elise Fontell. Kirkkokadun
ja Raastuvankadun kulmassa sijaitsevan puutalon ikkunoista oli
kaunis näkymä Saimaalle ja satamaan. Fontellin talo
eli Keisarintalo sisustettiin uudelleen vuonna 1885 keisarillista
vierailua varten. Sisustustöistä vastasivat ennen kaikkea
arkkitehti Jac. Ahrenberg - joka sisusti myös keisarin Langinkosken
kalastusmajan neljä vuotta myöhemmin - ja taidemaalari
Fanny Churberg. He eivät epäröineet näyttää
venäläisvastaisuuttaan ja halusivat tehdä talosta
“suomalaisen porvariskodin”. Ahrenberg ja Churberg
mielsivät ajalle tyypillisen kansallisromanttisen näkemyksen
mukaan karjalaiset tekstiilit Kalevalan kaltaiseksi perisuomalaiseksi
ilmiöksi. Ne perustuivat kuitenkin samaan bysanttilaiseen
perinteeseen, joka vaikutti myös Venäjän puolella.
Niinpä se mattojen ja tuolien venäläisvastaisuudeksi
tarkoitettu “suomalainen” ornamentiikka jäi ehkä
keisarilta huomaamatta. Kävikin niin, Aleksanteri mieltyi
suuresti Fontellin talon sisustukseen. Keisariparin toivomuksesta
tilapäiseksi tarkoitettu sisustusratkaisu säilytettiin.
Sittemmin talo siirtyi valtion rikkihappotehtaan omistukseen ja
tuhoutui tulipalossa 1929.
Fontellin talossa oli seitsemän huonetta ja tilava odotussali.
Komein huone oli pylväiden kannattama salonki eli vastaanottohuone.
Muita huoneita olivat keisarin ja keisarinnan vaatetushuoneet,
keisarin työhuone, makuuhuone sekä adjutantin ja hovineidin
huoneet. Myös puutarhan suunnitteluun sivurakennuksineen
oli kiinnitetty huomiota. Keisarillisen seurueen lähdettyä
Lappeenrannasta vuonna 1885, kansa tungeksi katsomaan puutarhaa
ja Fontellin talon sisustusta, josta sai ostaa muistoksi “keisarinnan
kukkasia”. Keisaritalon interiööriä koristivat
lukuisat tunnettujen suomalaisten taiteilijoiden, kuten Albert
Edelfeltin, Gunnar Berndtsonin ja Hjalmar Munsterhjelmin taulut
sekä Johannes Takasen ja Ville Vallgrenin veistokset. Vuoden
1891 vierailun yhteydessä keisaripari lunasti itselleen Edelfeltin
akvarellit, yhden O. Kleinehin akvarellin sekä Berndtsonin
työt “Luistelijat” ja “Hiihtäviä
sotamiehiä”.
KEISARILLINEN JUNA
Ajatus keisarillisen junan hankkimisesta syntyi suomalaisten
mielissä jo vuonna 1863, kun Aleksanteri II kävi kahdesti
Suomessa ja käytti Suomen ensimmäistä rautatietä,
joka oli valmistunut vuotta aikaisemmin. Keisarillisen junan ensimmäiset
vaunut, keisarin vaunu ja ruokasalivaunu, valmistuivat vuonna
1870. Myöhemmin keisarin juna täydentyi keittiövaunulla,
keisarinnan vaunulla, salonkivaunulla ja lämmitysvaunulla.
Tällä kokoonpanolla keisarilliset tekivät Suomessa
tärkeimmät matkansa. Myös korkeat virkamiehet käyttivät
keisarin junaa matkoillaan Kannaksella, viimeisempinä valtionhoitaja
C. G. E. Mannerheim Suomen itsenäisyyden alkuaikoina. Keisarillinen
juna oli Suomen valtionrautateiden rakennuttama ja omistama. Keisarin
ja keisarinnan vaunut sekä salonkivaunu kuuluvat nykyisin
Suomen Rautatiemuseon kokoelmiin.
Keisarilliset vaunut oli sisustettu niin huolellisesti ja
ylellisesti, että vain vaunun kapeudesta saattoi arvata,
että kyseessä oli juna. Keisarin vaunun seinät
ja huonekalut olivat päällystetty vihreällä
pukinnahalla, johon sointuivat ikkunoiden silkkiverhot ja niin
ikään
silkkikankaalla vuorattu katto. Kaikki näkyvät puuosat
olivat pähkinäpuuta ja ovenvetimet kullatut. Vaunun
kumpaakin ulkoseinää koristivat kullatut Venäjän
valtiovaakunat ja kahta sivua ovea pienemmät Suomen suuriruhtinaskunnan
vaakunat. Keisarinnan vaunu sävytettiin huonekaluja myöten
sinisellä silkillä. Sekä keisarin että keisarinnan
vaunuihin oli saatu sopimaan sohva, kirjoituspöytä,
pesupöytä, nojatuoleja ja käymälät. Keisarinnan
vaunun erikoisuutena oli katosta riippuva sänky, joka toi
mukavuutta nukkumiseen junan ollessa liikkeessä. Valoisa
ja punahohtoinen salonkivaunu oli tarkoitettu keisariperheen yhdessäoloon
ja mahdollisten neuvottelujen pitopaikaksi. Vuosien mittaan keisarilliseen
junaan tehtiin monia muutoksia, joista tärkein oli muun muassa
kaminalämmityksestä siirtyminen höyrylämmitykseen.
MUNTRA MUSIKANTER – KEISARIKUORO
Aleksanteri III oli musiikin ystävä ja harrasti itsekin
torvensoittoa. Soittokunnat seurasivat mukana huvijahdeilla, sillä
jo ruokailut vaativat taustamusiikkinsa, mutta konsertteja pidettiin
muutenkin. Yhdessä keisarinna Dagmarin kanssa keisari kuuntelivat
mielellään myös pohjoismaista kuorolaulua. Suomessa
he mieltyivät helsinkiläisistä ylioppilaista koostuvaan
mieskuoro Muntra Musikanteriin, joka esiintyi keisariparille sekä
Suomessa että Venäjällä ja jota kutsuttiin
siksi myös nimellä Keisarikuoro. Keisariparin ja kuoron
välinen ystävyys kesti vuodesta 1885 vuoteen 1890, jolloin
Aleksanteri julkaisi postimanifestin. Protestiksi kuoro lopetti
muutamaksi vuodeksi toimintansa, jotta sen ei olisi tarvinnut
esiintyä kutsun tullessa keisarille. Vuonna 1878 perustettu
kuoro on Suomen toiseksi vanhin mieskuoro, joka esiintyy yhä.
Laivamusiikkia à la MM
Ensimmäisen kerran Muntra Musikanter eli MM esiintyi keisariparille
Kuuvan lahdella Turun edustalla heinäkuussa 1885. Keisaripari
oli tuolloin tavanomaisella lomaristeilyllä Suomenlahdella,
kun joukko MM:n laulajia lähestyi pienessä veneessä
huvialus Tsarevnaa. He esittivät neliäänisesti
norjalaisen meriaiheisen laulun sekä ”Suomen laulun”
ja saivat keisarinnalta aplodit. Suosion rohkaisemina laulajat
ilmestyivät parin päivän päästä
huvialuksen kylkeen Porvoon lähellä Pellingissä.
”Suomen laulu” kajahti nyt niin komeasti keisarin
korvaan, että hän kutsui laulajat laivalle. Kuoron johtaja
Oscar Mechelin sai kunnian suudella keisarinnan kättä,
minkä jälkeen keisariparille esitettiin kaksitoista
laulua.
Nimipäiväserenadi keisarinnalle
Elokuun kolmantena 1885, vain päivää ennen keisarillisten
lähtöä viralliselle vierailulle Suomeen, vietettiin
keisarinnan nimipäivää. Suureksi yllätyksekseen
MM sai kutsun korkealta hovimieheltä tulla herättämään
keisarinna laulullaan Pietarhoviin. Koska kutsu tuli viime hetkellä,
eikä harjoittelulle jäänyt aikaa, MM päätti
lähettää matkaan kaksinkertaisen kvartetin, joka
muodostui ryhmän vanhimmista ja varmimmista opiskelijalaulajista.
Aikaisin nimipäivän aamuna kvartetti asettui suurelle
parvekkeelle keisarinnan makuuhuoneen alle ja alkoi laulaa. Pian
aukesivat keisarinnan parvekkeen ovet ja nimipäiväsankaritar
asettui hartaasti kuuntelemaan hänen kunniaksi esitettyjä
serenadeja. Iltapäivällä laulajille järjestyi
audienssi palatsiin, jossa keisaripari vaihtoi muutaman sanan
heidän kanssaan ja kiitti aamuisesta konsertista. Tämän
jälkeen laulajat palkittiin vielä keisarillisilla aamiaisella,
jossa samppanjasta ei ollut puutetta ja jokaista vierasta palveli
oma lakeija. Hovivierailut eivät jääneet tähän:
maaliskuussa 1888 MM esiintyi Anitjkovin palatsissa Pietarissa
keisarin syntymäpäivän kunniaksi ja seuraavana
vuonna jälleen keisarinnan nimipäivänä Pietarhovissa.
Keisarikonsertti
Juhlallinen keisarikonsertti pidettiin Helsingin yliopiston juhlasalissa
illalla 8. elokuuta 1885. Keisarillinen seurue oli tullut Helsinkiin
edellisenä päivänä Lappeenrannasta ja ehtinyt
jo tutustua muutamiin pääkaupungin nähtävyyksiin.
Kello kahdeksan aikaan illalla keisaripari ja suuriruhtinaalliset
astelivat iltapukuihinsa sonnustautuneina yliopiston juhlasaliin.
Samassa MM aloitti suomeksi ”Keisarihymnin”, joka
saatteli keisarin ja keisarinnan paikoilleen. Tämän
jälkeen kuoron johtaja Mechelin ehdotti yhdeksänkertaiset
hurraa-huudot keisariparille, johon koko sali yhtyi. Sitten alkoi
konsertti, josta keisaripari nautti silmin nähden. Vähän
väliä keisarinna nyökkäili hymy huulilla kuorolle
osoittaen siten mieltymyksensä ja keisarin jalka löi
lattiaan musiikin tahdissa. Konsertin päätyttyä
keisari ja keisarinna nousivat lavalle henkilökohtaisesti
kiittämään Muntra Musikanteria. Keisarinna puhutteli
erityisesti niitä laulajille, jotka olivat käyneet tervehtimässä
häntä nimipäivänä Pietarhovissa. Lopuksi
”Keisarihymni” saatteli tyytyväisen keisariparin
salista. Seuraavana aamuna MM:n laulajat herättelivät
juhlineen keisariparin serenadilla Keisarillisen palatsin (nykyisen
Presidentinlinnan) pihalla. Jäähyväislaulun aika
oli 10. elokuuta, jolloin keisarillinen seurue astui Eteläsatamassa
Derava-laivaansa lähteäkseen takaisin Pietariin.
Vuonna 1987 Keisarikonsertti uusittiin yliopiston juhlasalissa,
jossa myös keisaripari oli mukana: Aleksanteri III:na esiintyi
tunnettu suomalainen näyttelijä Leif Wager.
KEISARILLINEN KALAMAJA LANGINKOSKELLA
Kruununperijä Aleksanteri kävi puolisonsa Dagmarin kanssa
Kymijoen suistossa sijaitsevalla Langinkoskella ensimmäistä
kertaa kesällä 1880. Tämän jälkeen hän
vieraili perheineen Langinkoskella vielä kymmenenä kesänä.
Langinkoskella oli tuolloin kalastuslaitos, jonka lohenpyyntiä
itsekin kalastusta harrastava Aleksanteri mielellään
seurasi. Myöhemmin keisari vuokrasi Langinkosken kalastusvedet
ja siitä pitäen kolme keisarin kalastajaa saapui Tverin
kuvernementista koko kesäksi Langinkoskelle kalastamaan.
Itselleen hallitsija löysi mieluisimman kalastuspaikan suuren
kiven luota, jolle hänen kerrotaan nikkaroinen portaat.
Keisarin toivomuksesta Langinkoskelle rakennettiin kalamaja,
jonka loisteliaita tupaantuliaisia vietettiin kesällä
1889. Keisarillisen kalastushuvilan suunnittelusta vastasivat
tunnettu suomalainen arkkitehtikolmikko Sebastian Gripenberg,
Magnus Schjerfbeck ja Jac. Ahrenberg. Kaksikerroksisessa puisessa
sveitsiläistyylisessä huvilassa on nähtävissä
myös karjalaisen hirsiarkkitehtuurin piirteitä. Nykyisin
huvila on suosittu matkailunähtävyys, jonka seiniä
koristavat muun muassa maalaukset keisariparista sekä hallitsijaperheen
oma lippu.
Palatsien kultaan tottunut keisariperhe eli Langinkoskella epätavallisen
reipasta lomaelämää, joka oli varsinkin muun hovin
mielestä heidän arvolleen täysin sopimatonta; keisari
pilkkoi itse puut ja kantoi veden koskesta. Keisarinna oli vähintäänkin
yhtä innostunut kuin miehensäkin Langinkosken idyllistä.
Kotimaassaan Tanskassa modernin kasvatuksen saanut Dagmar ei arastellut
tarttua miehensä pyydystämään kalasaaliiseen.
Hän laittoi mielellään ruokaa huvilan keittiössä,
mutta tiskaamisen hän jätti palvelijoille.
Nikolain pakomatka
Langinkoskella usein mukana ollut kruununperijä Nikolai
palasi kalastajamajalle ainoastaan kerran keisarina olonsa aikana.
Pikainen muutaman tunnin mittainen vierailu syyskuussa 1906 oli
osa Nikolai II:n purjehdus- ja metsästysretkeä Suomen
saaristossa. Hallitsijan matkaa voi hyvällä syyllä
nimittää pakomatkaksi terroristien kynsistä. Keisarin
turvallisuus ei ollut enää tiukasta valvonnasta huolimatta
taattu Pietarhovissa, jossa Nikolai tuskaili elävänsä
kuin vankilassa. Turvatoimet seurasivat keisaria myös Suomenlahdella.
Esimerkiksi Langinkoskelle saapumisen ajankohdasta annettiin aluksi
väärää tietoa anarkistien harhauttamiseksi.
Nikolain mukana Langinkoskella olivat keisarinna Aleksandra Feodorovna
ja tyttäret Olga, Tatjana, Maria ja Anastasia. Perintöruhtinas
Aleksei jätettiin huvilaivalle. Kalamajan ympäristö
oli suljettu ulkopuolisilta keisarillisen perheen ollessa maissa.
Merisotilaat, poliisit ja palatsivartijat vartioivat vierailun
sujumista Langinkosken maarajoilla ja laivalaiturin läheisyydessä.
Keisarilliset kävivät kalastusmajalla ja tekivät
lyhyen kävelyretken puiston hiekoitetuilla käytävillä.
Myöhemmin Nikolai kirjoitti Virolahden vesillä purjehtiessaan
äidilleen Dagmarille, että Langinkosken maja oli ollut
erinomaisessa kunnossa ja puut ja pensaat olivat kasvaneet kovasti.
NIKOLAI II (1866-1918, keisari 1894-1917)
Ujo ja mieluummin perheensä kuin valtakuntansa asioiden
parissa viihtyvä Nikolai II ei ollut niinkään vallanhaluinen.
Vaikutuksille altis mieli, epätoivoinen pitäytyminen
itsevaltiudessa ja kyvyttömyys vastata ajan haasteisiin tekivät
Nikolaista kuitenkin epäsuositun niin Venäjällä
kuin Suomessa. Keisarin viisi ensimmäistä
hallitusvuotta
kuluivat Suomen näkökulmasta rauhallisesti, mutta helmikuun
manifesti 1899 teki hänestä suomalaisten silmissä
valapaton. Manifestin mukaan Suomen lait oli tästedes säädettävä
Venäjän lainsäätämisjärjestyksen
mukaan. Manifesti, kuten myös Nikolai Bobrikovin nimittäminen
Suomen kenraalikuvernööriksi, olivat keisarin mielestä
osa yhteistä turvallisuuspolitiikkaa. Suomalaiset sitä
vastoin tunsivat kansallisen olemassa olonsa uhatuksi.
Suuttumuksesta huolimatta Suomessa ei syntynyt laajaa vallankumouksellista
kapinahenkeä. Voimakkain yksittäinen mielenilmaisu henkilöityi
Eugen Schaumanissa, joka ampui Bobrikovin kesäkuussa 1904.
Sitä vastoin suomalaiset ottivat käyttöönsä
jo 1890 postimanifestin myötä oppineensa passiivisen
vastarinnan. Marraskuun manifesti 1905 keskeytti helmikuun manifestin
toimeenpanon, mutta vuosien 1905-06 vallankumouksesta selviydyttyään
Venäjä kiristi jälleen otettaan Suomesta.
Keisari jäi syystäkin suomalaisille joko etäiseksi
tai vihatuksi. Oli luonnollista, että välirikko itsevaltiuttaan
lujittavan Nikolai II:n ja autonomiaoikeuksiaan puolustavan Suomen
välillä ei houkutellut keisaria Suomen älymystön
seuduille tai hallintoelämän keskukseen Helsinkiin.
Keisarin ainoa vierailu Suomen pääkaupunkiin vuonna
1915 tapahtui Ensimmäisen maailmansodan ahdistavissa tunnelmissa.
Monien yllätykseksi merta rakastava Nikolai II teki kuitenkin
lukuisia lomamatkoja Suomen saaristoon.
”Täällä meidän on hyvä olla!”
Keisari Nikolai II oli perinyt rakkautensa Suomen saaristoon
isältään Aleksanteri III:lta ja äidiltään
Dagmarilta, jotka viettivät lomiaan risteillen eri puolilla
saaristoa. Anna Vyrubova, keisarinna Aleksandra Feodorovnan hovinainen
ja läheinen ystävä, oli usein saaristoristeilyillä
mukana. Hän oikoo käsitystä, jonka mukaan Nikolai
II ei olisi ollut Suomen ystävä. Vyrubova arvelee muistelmisssaan,
että keisarille annettiin usein virheellistä tietoa
Suomen oloista. Vaikka Suomen olot saattoivatkin jäädä
keisarille vieraiksi, hänen ja keisarinnan kiintymyksestä
Suomen saaristoon ei ole epäilystäkään: ”Täällä
meidän on hyvä olla!”, keisari huokasi rentoutuneena.
Keisarinnankin mielestä lomat Suomessa olivat heidän
elämänsä onnellisimpia aikoja. Raikas merituuli
ja terveellinen saaristolaiselämä vaikuttivat erittäin
parantavasti myös nuoreen hemofiliaa sairastavaan perintöruhtinas
Alekseihin.
Nikolai II teki perheensä kanssa yhteensä 17 purjehdusta
Suomen saaristoon. Ensimmäinen lomaristeily tehtiin vuonna
1905 Koiviston (nykyisen Primorskin) läheisyyteen. Kaksi
viikkoa kestänyt matka tehtiin Poljarnaja Zvezdalla (suomeksi
Pohjantähti), joka oli leskikeisarinna Maria Feodorovnan
huvipursi. Useimmat lomamatkat tehtiin Štandartilla. Se oli
paljon suurempi kuin Poljarnaja Zvezda ja muistutti uivaa palatsia.
Yläkerran isoon ruokasaliin mahtui hyvinkin 40 illallisvierasta.
Štandartin miehistöön kuului jopa 200 henkeä.
Laivalla oli aina suomalainen luotsi ja yleensä myös
suomalainen luotsikapteeni Lybeck. Štandartilla tehtiin risteilyjä
Riikaan asti ja kierrettiin kerran koko Euroopan mantere Mustallemerelle
ja Krimille. Kapinakeväänä 1918 sekä Poljarnaja
Zvezda että Štandart olivat Helsingin satamassa.
Saaristomatkoilla keisarillinen seurue oli pieni ja virallinen
ohjelma mahdollisimman lyhyt, jotta keisarillinen perhe sai levätä.
Laivalta tehtiin pienellä höyrylaivalla retkiä
maihin aina, kun siihen oli tilaisuus. Keisariparilla oli tapana
tehdä epävirallisia ja spontaaneja käyntejä
saariston asukkaiden mökkeihin ja rupatella kalastajien ja
talonpoikien kanssa. Suomen puolella keisarillinen perhe saattoi
liikkua huolettomimmin kuin Pietarissa ja sen ympäristössä,
mutta taustalla kulki aina henkivartijoita ja poliiseja takaamassa
turvallisuuden. Ranskalainen pääkokki Cubat piti huolen
siitä, että lomamatkoillakin syötiin hyvin. Mestarikokki
kävi harva se päivä miinalaivalla hovihankkijoiden
luona Viipurissa, jonka ruokatarvike- ja viinitarjontaa Cubat
piti suuressa arvossa. Parhaimmat viinit löytyivät keisarilliseen
pöytään Emil Buttenhoffin viinikaupasta. Buttenhoffin
pojanpojan poika jatkaa nykyisin kulinaristista perinnettä
ravintolassaan Imatralla.
Työtä ja lepoa Virolahdella
Nikolai oli erityisen mieltynyt Virolahteen ja sen Pitkäpaaden
saareen. Lahti oli suojainen ja kalaisa sekä turvallinen
ankkuripaikka keisarin huvialukselle Štandartille. Paikka
sopi Nikolain tarkoituksiin myös siksi, että se oli
vain neljän tunnin matkan päässä Pietarista.
Keisari saattoi käväistä päivän mittaan
hoitamassa velvollisuuksiaan torpedoveneellä Pietarissa ja
palata jälleen illaksi perheensä pariin Virolahdelle.
Jopa kolmen kuukauden mittainen lomailu oli mahdollista, koska
keisari työskenteli vähintään kaksi päivää
viikossa Štandartin työhuoneessaan lukien ja allekirjoittaen
papereita. Virolahden saaristossa järjestettiin myös
korkean tason neuvotteluja: Saksan keisari Wilhelm II vuonna 1909
ja Ruotsin kuningas vuonna 1912 olivat Nikolain vieraina.
Maissa Nikolai vietti liikunnallista lomaa. Hän ui, metsästi,
pelasi tennistä ja teki pitkiä kävelyretkiä
saariston pieniin kyliin. Keisari nähtiin usein eväs-
ja melontaretkillä puolisonsa ja lastensa kanssa. Nikolai
ei nähnyt tarpeelliseksi rakennuttaa itselleen huvilaa Virolahdelle.
Sen sijaan hän suunnitteli huvipuiston, joka sisälsi
tenniskentän, pienoisgolfradan, käsin pyöritettävän
karusellin sekä keinun keisarin lapsille.
Skandaalitanssit Paatiolla
Eräästä retkestä Virolahdelle seurasi huomiota
herättäviä toimenpiteitä. Keisarilliset saapuivat
Paation saarelle Luuvin kalliolle sunnuntai-iltana 6. heinäkuuta
1913. Tällä kertaa myös saarelaiset oli kutsuttu
mukaan eväsretkelle. Illallisen jälkeen mukana ollut
torvisoittokunta puhalsi tanssimusiikkia. Paation pojat löivät
vetoa siitä, kuka uskaltaisi pyytää keisarin sisarta
Olga Nikolajevnaa tanssiin. Matti Mikkola rohkaisi mielensä
ja saikin Olgan valssin pyörteisiin. Illan tapahtumista on
eri näkemyksiä, mutta suuriruhtinatar Olga Nikolajevna
oli tiettävästi ainoa, joka tanssi paikkakuntalaisten
kanssa. Myös Otto Simolalla kerrotaan olleen kunnia tanssittaa
suuriruhtinatarta. Toiset pojat saivat tyytyä muuten iloiseen
tunnelmaan, makaronivelliin, mustaan limppuun ja rommiin. Keisarin
kerrotaan poistuneen huvijahti Štandartille puolen yön
jälkeen. Seuraava päivä sujui tavanomaiseen tapaan:
keisarilliset menivät jälleen maihin ja pelasivat tennistä.
Viattomasta illanvietosta nousi myrsky, kun ruotsinkielinen pilalehti
Fyren julkaisi syyskuussa 1913 tapahtuneesta irvailevan kuvan.
Kuva oli osa pilakuvasarjaa, jonka otsikko kuului “Hovien
kesäiltoja”. Pilkasta saivat osansa muidenkin Euroopan
maiden hallitsijat. Painohallitus takavarikoi lehden mainitun
numeron jo samana päivänä, kun se ilmestyi. Myös
myyntipisteisiin ehtineitä lehtiä yritettiin jäljittää.
Lehden päätoimittajaa ja piirtäjää vastaan
nostettiin kanne. Seuraavassa numerossaan Fyren ihmetteli takavarikoinnin
nopeutta ja sitä kohtuutonta reaktiota, jonka pilakuva aiheutti.
Fyrenin mukaan kuva oli vain uskollista kuvitusta keisarillisten
vierailusta Paatiolle. Lehdessä oli nyt pilakuva, jossa painohallituksen
johtaja nuiji pientä Fyreniä. Lopuksi majesteettirikoksesta
syytetyt päätoimittaja Rafael Lindqvist ja piirtäjä
Eric Wasström saivat kolme kuukautta vankeutta. He olisivat
välttäneet tuomion pyytämällä keisarilta
julkisesti anteeksi ja lupaamalla enää loukkaamasta
Venäjän hovia. Sitä vastoin nämä vastarannankiisket
lujittivat lehtensä kyseenalaista uskottavuutta istumalla
tuomionsa kuuliaisesti loppuun.
SAIMAAN AALTOJA, IMATRAN KUOHUJA
- Suuriruhtinaalliset lomalla Lappeenrannassa ja Imatralla
Keisarien lähisukulaiset retkeilivät usein Saimaa-järven
luonnon kauniissa maisemissa muutoinkin kuin keisariparin vierailujen
yhteydessä. Vuosien 1842 ja 1913 välille kertyy ainakin
20 suuriruhtinaallisten pelkästään Imatralle ja
Lappeenrantaan tekemää matkaa. Lappeenrannassa varuskunta
ja linnoitus saattoivat olla matkan kohteina, mutta pääsääntöisesti
suuriruhtinaat kulkivat ilman virallisen tarkastusmatkan velvoitteita:
he rakastivat tehdä huviristeilyjä Saimaalla ja sen
kanavalla. Esimerkiksi Aleksanteri II:n poika Aleksei Aleksandrovitsh
ja hänen serkkunsa Nikolai Konstantinovitsh tulivat heinäkuussa
1861 Viipurista kanavaa pitkin Saimaalle, jolla vasta yksitoistavuotiaat
pojat purjehtivat kolme päivää Aleksein omalla
28-metriä pitkällä Zabava-purrella. Usein Lappeenranta
oli vain välietappi matkalla lomanviettoon Imatralle, jolla
oli pitkät perinteen matkailijoiden majoittamisesta ja viihdyttämisestä.
Imatrankoski ja sen ympäristö olivat niin kovassa kulutuksessa,
että jo vuonna 1842 Nikolai I julisti osan alueesta suojeltavaksi
Kruununpuistoksi. Luonnonnähtävyyksien Imatrankosken,
Tainionkosken ja Kyyrönkosken lisäksi Imatran halkova
Vuoksi tarjosi ensiluokkaiset puitteet kalastukseen.
Imatran hotellien keisarilliset vieraat
Imatran ja koko Suomen ensimmäinen hotelli valmistui Imatrankosken
rannalle vuonna 1846, mutta jo kaksitoista vuotta aikaisemmin
rakennus oli toiminut hyvin vaatimattomana majatalona. Pikkuisessa
hollituvassa kutsutussa hotellissa ei ollut kuin pari huonetta
ja ruokasali. Viimeisenä toimivuotenaan 1870 hollituvan ovesta
astuivat sisään Aleksanteri II:n tytär suuriruhtinatar
Maria Aleksandrovna kahden nuorimman veljensä kanssa. 1800-luvun
lopulla ja 1900-luvun alussa Imatralla oli jo useita hotelleja
sekä vaatimattomampia majataloja. Vuonna 1871 valmistui hollituvan
paikalle uusi puuhotelli, jossa keisarilliselle vieraille oli
varattu omat huoneet. Aleksanteri II myönsi 3000 markkaa
neljänä peräkkäisenä vuonna perheensä
majoitustilojen ylläpitämiseen. Vuonna 1893 rakennettiin
Hôtel de Cascade, joka epäonnekseen paloi jo vuoden
päästä, mutta ehti kuitenkin nähdä keisarillisia
matkailijoita. Kun vanhempikin hotelli paloi, päätettiin
rakentaa kivinen Valtionhotelli. Tässä vuonna 1903 valmistuneessa
jugendlinnassa vietti useita päiviä suuriruhtinas Konstantin
Konstantinovitsh Kreikan kuningattaren ja 18 hengen seurueen kanssa.
Ei saa koskea aitaan!
Elokuussa 1870 Aleksanteri II:n lapset 17-vuotias Maria Aleksandrovna
ja hänen nuoremmat veljensä 13-vuotias Sergei ja 10-vuotias
Pavel saapuivat Imatrankoskelle, jonka rannoille oli kokoontunut
suuri joukko kansaa osoittamaan suosiotaan nuorille keisarillisille.
Tällä matkallaan keisarinlapset vierailivat myös
Suomen vanhimmassa hotellissa Imatralla. Imatrankosken jälkeen
Maria Aleksandrovna halusi nähdä vielä Kyyrönkosken
ja päätti lähteä sinne jalan. Matka sujui
hyvin, kunnes suuriruhtinattaren tien sulki eräs aita, josta
ei löytynyt porttia. Maria Aleksandrovna ei halunnut palata
tyhjin käsin takaisin, joten hänen seurassaan olleet
adjutantit alkoivat repiä aitaa maahan. Samassa paikalle
juoksi kaksi poikaa, joiden isälle maa kuului. He käskivät
herroja ankarasti jättämään moisen sabotaasin
sikseen. Edes tieto seurueen korkea-arvoisuudesta ei saanut poikia
perääntymään. Yhteisymmärrykseen päästiin
vasta, kun adjutantit lupautuivat korjaamaan aidan ylityksen jäljiltä.
Pojat vahtivat tarkkaan matkalaisten liikkeitä Kyyrönkoskelle
ja takaisin, eivätkä nämä tosiaankaan päässeet
palaamaan Imatralle ennen kuin aita oli taas ennallaan.
Imatralta suuriruhtinaallisten matka jatkui Ruokolahden nimismiehen
nelipyöräisillä rattailla Lappeenrantaa. Omatoiminen
Maria Aleksandrovna tarttui itse ohjaksiin ja niin sitä kiidettiin.
Matka oli varmasti keisarin lapsille mieleinen, sillä muutaman
päivän kuluttua keisarilta tuli erikoinen käsky
Lauritsalaan: nimismiehen rattaista tuli ottaa valokuva ja lähettää
se Pietariin. Aleksanteri II halusi säilyttää kuvan
muistona lastensa matkasta ja näytteenä suomalaisista
ajoneuvoista.
Kruununperijä Nikolai lohiapajilla
Pari matkailijaa oli juuri lähdössä Imatralta
heinäkuussa 1882, kun he huomasivat nuoren kruununperijän
Nikolain, joka oli saapunut suuren seurueen kanssa paikkakunnalle
edellisenä päivänä. Kruununperijän tarkoituksena
oli onkia lohia jonkin venäläisen ruhtinaan vieraana
tämän omistamalla kalastustilalla. Tuohon aikaan Saimaan
ja Vuokseen rannalla kohosivat monien venäläisten ylimysten
kesäasunnot eli datshat, jotka ovat paria poikkeusta lukuun
ottamatta valitettavasti kadonneet omistajiensa lailla jälkiä
jättämättä. Paikallinen kalastaja Matti Heikinpoika
Miikki, joka oli tottunut soutamaan urheilukalastajia Vuoksella,
kertoi soutavansa Harakanniskalla kalastavaa nuorta Nikolaita.
Harakanhovin huomattavat vieraat
Jälkipolvien mieleen ovat jääneet tarinat, joiden
mukaan Aleksanteri III olisi käynyt seurueineen vuoden 1885
Lappeenrannan vierailun yhteydessä myös Imatralla ja
yöpynyt siellä kenraali Vladimir Astascheffin huvilassa.
Lähellä Vuoksen suuta kohosi tuolloin komea Harakanhovi,
jossa keisarin hoviväkeen kuuluva upporikas kultakaivosten
omistaja kenraali Astascheff vietti kesiään kalastellen.
Kuvailut komeista päivällisistä ja iltahuvituksista
keisariparin kunniaksi ovat osoittautuneet kuitenkin legendaksi,
jossa toiveet ja tositapahtumat ovat menneet sekaisin. Keisaripari
ei ehtinyt vuonna 1885 Imatralle, mutta osa Lappeenrantaan saapuneesta
keisarillisesta seurueesta, mahdollisesti keisarin veljet suuriruhtinaat
Aleksei, Pavel ja Sergei Aleksandrovitsh tekivät huvimatkan
Imatralle iltapäivällä 6. elokuuta 1885. Heidän
liikkeistään ei ole tarkempaa tietoa, mutta vierailu
Astascheffin luona ei ole lainkaan poissuljettu.
Varmaa on, että ainakin vuotta myöhemmin Harakanhovi
sai vastaanottaa korkeita vieraita, kun Aleksanteri III:n veli
suuriruhtinas Vladimir Aleksandrovitsh saapui perheineen Imatralle
21. kesäkuuta 1886. Mukana olivat puoliso Maria Pavlovna,
lapset Kiril, Boris ja Andrei sekä kenraalikuvernööri
Feodor Heiden, Viipurin läänin v.t. kuvernööri
S. C. Tudeer ja Italian kruununprinssi Vittorio Emanuel. Seurue
saapui junalla Lappeenrantaan, mistä se jatkoi saman tien
höyrylaiva Elias Lönnrotillä Saimaata pitkin kenraali
Astascheffin huvilalle Vuoksenniskalle. Yövyttyään
Harakanhovissa keisarilliset astuivat luotsilaiva Saturnukseen,
joka kuljetti seurueen Niskalammen laituriin. Sitten matkattiin
maitse Imatrankoskelle, jonne oli järjestetty koskinäytös.
Viipurilainen valokuvaaja Jakob Indurski otti seurueesta paviljongin
alla kuvan, jonka on luultu esittävän keisarin seuruetta
vuotta aiemmin. Suuriruhtinaalliset käväisivät
vielä Imatran hotellissa sekä Vallinkoskella. Jo saman
päivän iltana Astascheffin vieraat ehtivät Lappeenrannan
kautta Viipuriin, joka oli matkan virallinen tarkastuskohde.
[ Etusivulle ]