Pekka Toivanen
HAMINA-LAPPEENRANNAN KAKSOISKAUPUNKIVAIHE
Suuri
Pohjansota ja isoviha olivat jättäneet maan surkeaan kuntoon, joskaan sodan
aineelliset tuhot eivät koetelleet maan kaikkia osia yhtä kovin. Väestötappiot
olivat miehitetyllä alueella olleet mittavat, mutta henkiset kolhut suorastaan
mittaamattomat. Armeijan kokemat miestappiot olivat väkilukuun nähden
musertavat. Viime vaiheissa väenotoissa aseisiin nostetut ennättivät kaatua
Venäjänkin joukoissa. Aineelliset tuhot olivat huomattavat: elinkeinot,
maanviljelys ja kauppa, olivat pahoin rappiolla. Asiakirjat antavat ajasta varsin
niukan kuvan, sillä vain vähän yksilöityjä ja tarkemmin paikallistettavia
tietoja on säilynyt. Kolmen kruunun romahduksen jälkeen alueella ei ollut
kirjureita hätää ja kärsimyksiä kirjaamassa, eikä miehitysvallan
siviilihallintoa luotu käden käänteessä. On kuitenkin todettu, että Pohjanmaan
ohella Viipurin ympäristö ja sieltä johtavat tiensuunnat kokivat isonvihan maan
muita osia raskaammin.
Uudenkaupungin
rauhan jälkeen syksyllä 1721 Ruotsin puolelta asetettiin rajakomissio, jonka
puheenjohtajaksi, rajakomissaariksi, asetettiin kenraali ja valtaneuvos Axel
Löwen (1686-1772). Rajakomission työllä oli ratkaiseva merkitys uuden
Lappeenrannan puitteiden luomisessa, sillä Löwen toteutti vanhalla
markkinaniemellä nimeään kantavaa puolustusohjelmaa sitomalla Lappeenrannan
osaksi itärajan puolustusjärjestelmää. Lappeenrantaan sijoitettiin jo vuonna
1722 pieni varuskunta turvaamaan rajankäynnin sekä pakolaisten paluun.
Rajankäynti
vastaavan venäläisen prikadieeri Ivan Shuvalovin johtaman rajakomission kanssa
oli mutkikasta ja aikaa vievää. Löwen joutui sen vuoksi viettämään Suomessa 15
kuukautta, joista kahdeksan Lappeenrannassa. Komission 25 kokouksesta 12
pidettiin Lappeenrannassa. Siten rauhan visaiset, tulkintaerimielisyyksiä
aiheuttaneet yksityiskohdat saivat merkittävältä osaltaan ratkaisunsa juuri
Lappeenrannassa. Lappeenrannan kohdalla uusi itäraja vedettiin tekemään mutka
länteen, jolloin raja oli vain vajaan parin peninkulman päässä Lappeenrannasta.
Rajan läheisyyden aiheuttama uhka koettiin sittemmin Lappeenrannassa
kouriintuntuvasti kaksi vuosikymmentä myöhemmin.
Rajalääni perustetaan
Entisen
Viipurin ja Savonlinnan läänin menetettyä pääkaupunkinsa Viipurin ja entisen
Käkisalmen läänin pääkaupunkinsa Käkisalmen yhdistettiin jäljelle jääneet osat
uudeksi Savonlinnan ja Kymenkartanon lääniksi. Uusi suurlääni käsitti
alueellisesti jokseenkin koko Suur-Saimaan vesistöalueen, jonka sokkeloinen
vesistö johti liikenteen luonnostaan pohjukkaansa Lappeenrantaan. Tämä painoi
vaa'assa jaettaessa Viipurin hallinnollis-kaupallista perintöä usean eri
vaihtoehdon kesken.
Uuden läänin
maaherraksi oli jo syyskuussa 1721 nimitetty alkujaan Nevanlinnasta kotoisin
ollut, sodan aikana sotaneuvokseksi kohonnut Johan Henrik Frisenheim (alk.
Frisius), joka tunsi vanhastaan perin pohjin itäisen Suomen olot. Venäläisten
vallattua vuonna 1703 Inkerinmaan, jossa hän oli ollut kauppiaana, hän siirtyi
Viipuriin. Vuonna 1710 hän oli lähtenyt kaupungista hankkimaan elintarvikkeita,
mutta Viipurin antauduttua jäi armeijan palvelukseen eräänlaiseksi
huoltopäälliköksi, intendentiksi ja sotakomissaariksi. Maaherrana hänen
ensimmäinen virkapaikkansa oli Turku, jossa hänen oli huolehdittava Ruotsista
palaavan armeijan muonituksesta ja majoituksesta, Venäjältä palaavien
sotavankien majoituksesta eli kaiken kaikkiaan koko Suomea koskevista asioista.
Lappeenrantaan hän siirtyi huhtikuussa 1722, vaikkei residenssipaikasta sen eri
vaihtoehtojen, Savonlinnan, Lappeenrannan, Vehkalahden ja Porvoon välillä oltu
vielä tehty päätöstä.
Rajalinjan kiertyminen
Lappeenrannan läheisyyteen teki siitä hänen mielestään sopivan eteentyönnetyn
valvontapaikan: "pitkä rajanpinta tarjoaisi venäläisille tilaisuuden
tunkeutua syvälle maakuntaan ja käydä kaikenlaisten tekosyiden nojalla
kaukaisillakin seuduilla, mihin nyt on kuitenkin olemassa se este, etteivät he
tätä paikkaa (Lappeenrantaa) pitemmälle pääse". Lappeenrannan puolesta
puhui myös se, että se oli maan- ja vesiteiden päätteenä Salpausselän ja
Saimaan kohtaamispaikassa. Savonlinnaan sijoitetusta virkapaikasta hän ei olisi
voinut suorittaa tehokkaasti rauhantilan ensimmäisiä ja raskaita toimiaan, maan
evakuoimista vihollisista ja sotavankien kuljetuksista sekä vankien ohjauksesta
rajalta eri puolille maata ja Ruotsin puolelle.
Löwenin suunnitelma Suomen puolustamiseksi
Rajajärjestelytoimikunnan
johtaja, kenraali ja valtaneuvos Axel Löwen (1686-1772) sai rajalinjan
vetämiseen liittyvän rinnakkaisen tehtävän, sillä hänen tuli samalla laatia
Suomen puolustussuunnitelma. Tämä työ jäi jo alkuvaiheissaan kuitenkaan
mutkikkaan rajankäynnin jalkoihin. Heinäkuun alussa 1722 Löwen tapasi
Lappeenrantaan jo huhtikuun alussa saapuneen maaherra Frisenheimin ja
neuvotteli tämän kanssa rajavarustuksista. Heti ensimmäisessä kokouksessa
päätettiin rakentaa rajalinnoitus Vehkalahdelle ja aloittaa Lappeenrannassakin
linnoitustyöt. Elokuun alussa Löwen neuvotteli myös Lappeenrantaan saapuneen
ylipäällikön, kenraali Berndt Olof Stackelbergin kanssa. Neuvottelijat
hyväksyivät aikaisemmat päätökset.
Stackelberg
määräsi Löwenin ja Frisenheimin suosituksesta Kyminkartanon läänin
jalkaväkirykmentin 320 miestä linnoittamaan Vehkalahtea ja 112 miestä
Lappeenrantaan turvaamaan tervakauppaa sekä osastot Savon rykmentistä
vartioimaan Savoon johtavia teitä ja miehittämään Olavinlinnan. Läänintilien
mukaan olivat myös Lappeenrannan linnoitustyöt alkaneet, mutta tileistä ei käy
selville töiden laatu. Mahdollisesti kyseessä oli paalutuksen ja espanjalaisten
ratsastajien rakentaminen markkinapaikkaa suojaamaan. Jäälle sijoitetuilla
espanjalaisilla ratsastajilla suojattiin talven 1722-23 aikana tuleva
linnoitusniemi.
Löwen sai
puolustussuunnitelmansa valmiiksi kevättalven 1723 aikana. Suunnitelma sisälsi
mm. kahden linnoituksen rakentamisen Suomenlahden rannikolle, Helsinkiin ja
Vehkalahdelle. Edellisen oli määrä toimia varastopaikkana ja "armeijan
päätukikohtana". Suomenlahdelle sijoitettaisiin voimakas laivasto-osasto
fregatteineen, pommialuksineen, kaleereineen ja polttoaluksineen. Savon
tervakauppa turvattaisiin Lappeenrantaan rakennettavalla linnoituksella ja
Saimaalle sijoitettavalla ns. puolikaleerien järvilaivastolla. Savon
kauppareitin varrelle oli myös määrä asettaa varusväkeä eri aselajien
yhteistyön aikaansaamiseksi.
Puolustuksellisuudestaan
huolimatta Löwenin suunnitelma tähtäsi myös Pietarin valloittamiseen.
Vaihtoehtona linnoitusten rakentamiselle esitettiin myös ajatus voimakkaan
maa-armeijan luomisesta, mutta Löwenin ja sotilasjohdon esittämä
linnoitussuunnitelma voitti. Linnoitussuunnitelman periaateohjelman sisällä oli
ristivetoa Helsingin ja Hämeenlinnan välillä armeijan päätukikohdan
sijoituksesta. Löwen kannatti Helsinkiä, mikä perikin voiton. Asia olisi
pitänyt käsitellä valtiopäivillä, mutta maaherra Frisenheim ja Suomen
sotilasjohto ryhtyivät toimenpiteisiin lopullista päätöstä odottamatta, koska
rajalinnoitukset nähtiin kiireellisinä.
Valtiopäivillä
nähtiin Löwenin suunnitelma valtakunnan voimavaroja kuluttaneen pitkällisen
sodan johdosta liian kalliina. Tosin Vehkalahti päätettiin rakentaa, mutta
pienempänä, kuin mitä Löwen esitti. Puolustuskomissio totesi myös
Lappeenrannassa kahden vuoden aikana tehdyt työt tosiasiana. Joulukuussa 1723
komissio totesi Lappeenrannan maavallien olleen jo melkein valmiit ja esitti
Vehkalahdelle rakennettavan "pomminkestävän tornin" pystyttämistä
myös Lappeenrantaan.
Lappeenrannan linnoituksen suunnittelu ja
rakennustoimet
Vehkalahden ja
Lappeenrannan linnoitusten suunnittelijat koottiin rajakomission jäsenistä jopa
niin, että osa suunnittelijoista ei osallistunut lainkaan rajankäyntiin. Eräs
tällainen oli luutnantti C. Fr. Nordenberg, joka yhdessä veljensä luutnantti
Anders Johan Nordenbergin kanssa oli vuoden 1722 suunnittelemassa Helsingin
tienoilla, mutta tavattiin seuraavana vuonna jo Lappeenrannassa. Heidät
tunnettiin myöhemmin aateloituina nimellä Nordenskiöld. Vuonna 1723 määrättiin
rajakomission jäseneksi ja linnoitustöiden suunnittelijaksi sotavankeudesta
vapautunut everstiluutnantti Jacob Johan Faber, jonka alaisina toimivat
kapteeni ja vapaaherra Simon Jacob Grundel, luutnantit Roderik Ryberg, Anders
Decker, konduktööri Johan Conrad Cedersparre linnoituslaitoksen Suomen
prikaatista sekä Karjalan rakuunarykmentistä linnoitustöihin siirretty Pehr Cedersparre ja lakkautetusta Liivinmaan
prikaatista siirretty kapteeni Johan Gustaf Ammondt. Kaikki nämä pitivät
1720-luvun alussa asemapaikkanaan Lappeenrantaa.
Suomen
linnoitusprikaatin pääosa oli sijoitettu Vehkalahteen (vuodesta 1723 lähtien Haminaan), jolloin Haminan ja
Lappeenrannan linnoitusten suunnittelusta vastasivat samat miehet ja vieläpä
samanaikaisesti. Lappeenrannan
linnoituksen pääarkkitehtina voidaan pitää everstiluutnantti ja
päämajoitusmestari Jacob Johan Faberia. Kapteeni Ammondt ja rakuunakapteeniksi
ylennetty Pehr Cedersparre allekirjoittivat sittemmin Lappeenrannan linnoitusta
ja sen rakenteita selvittävät asiakirjat aina vuoden 1728 alkuun asti, jolloin
suunnittelu- ja rakennustyöt näyttävät pysähtyneen lähes vuosikymmeneksi.
Töiden jälleen alettua 1730-luvun lopulla ja uuden sodan ollessa näköpiirissä
johdossa oli kapteeni Adam Reinhardt Brunow.
Rakennustöitä
Lappeenrannassa tehtiin vuosina 1722-28 ja niiden edistyminen verifioitiin
tilityksin ja selostuspiirustuksin. Vuoteen 1726 mennessä oli saatu linnoituksen
uhanalaisin etelärinne osittain suojattua. Stackelberg teki vuonna 1727
tarkastusmatkan Lappeenrantaan ja raportoi töiden olleen lähes valmiina.
Vuosien 1727 ja 1728 selostuskarttojen mukaan niemen lounais- ja
kaakkoiskulmien redutit Frisenheim ja Faber olivat valmiina ja eteläisellä
rinteellä oli kahdeksan tykkiasemaa. Linnoituksen ylätasanne oli ympäröity
vallilla. Vuosien 1726-27 valtiopäivät luopuivat suunnitellun kivisen
puolustustornin rakentamisesta, mutta päättivät korvata sen ruutikellarilla ja
rakennuttaa aloitetut maavallit loppuun. Vuoteen 1731 vallit oli vahvistettu
kolminkertaisella palissadiketjulla ja ruutikellari oli valmiina.
Hattupuolueen
noustua valtaan vuonna 1738 Lappeenrannan kunnostustyöt saivat jälleen
määrärahoja ja työt aloitettiin.
Välivuosina
rapistuneet varustukset korjattiin ja vuosina 1738-39 rakennettiin puisia
varustuksia. Kesällä 1740 uusittiin pääportti nostosiltoineen, sen molemmilla
puolilla olleet tenaljit, eteläiset vallitukset ja rakennettiin uusi palissadiketju
Frisenheimin ja Faberin reduttien väliin. Kokonaisuudessaan Lappeenrannan
linnoitukseen ennätettiin pikkuvihan edellä käyttää 24 000 talaria, kun taas
Haminaan käytettiin lähes kolminkertainen summa. Laajimmillaan varojen käyttö
oli kummassakin linnoituksessa vuonna 1724, jolloin Lappeenrannassa kulutettiin
yli 8 600 talaria. Sodan alla laadittiin linnoituksen laajennussuunnitelmat,
mutta niitä ei enää ehditty aloittaa ennen sodan puhkeamista.
Niemen
ylätasanteen eli "yläkaupungin" ruutukaavaa hallitsivat aumakattoiset
kasarmit ja muut julkiset
rakennukset. Faberin ja Johan Conrad Cedersparren asemakaava korosti
hierarkkisesti yläkaupunkia leveämmin kaduin, kun taas kaupallinen
"Alakaupunki" oli jo topografisestikin eriytynyt omaksi
kaupunginosakseen. Lisäksi vuodesta 1722 lähtien nousseet vallitukset erottivat
"Yläkaupungin" muista kaupunginosista ja maaseudusta. Sekä
suunniteltu että spontaani eriytyminen jatkui "Itäkaupungissa", jonne
pieneläjät hakeutuivat. Kaupunkitila oli silti "Yläkaupungissakin"
ahdas. Vuonna 1738 kaupungissa käynyt Suomen silloinen sotilasylipäällikkö Axel
von Löwen totesi kaupungin olleen pieni ja ahdas. Tiheään rakennetut puutalot
ulottuivat varustuksiin saakka.
Asema Hamina – Lappeenrannan kaksoiskaupungin
osana 1721-43
Viipurin jäätyä
Uudenkaupungin rauhan rajan taakse oli uudelle rajaläänille saatava uusi
tapulikaupunki mahdollisimman lähelle rajaa. Sen piti korvata Viipurin asema
osana puolustussuunnitelmaa niin linnoituksena kuin sotasatamanakin, sekä
pystyttävä kilpailemaan idän kaupasta ja houkuttelemaan ylämaan
talonpoikaistuotteet puoleensa. Vaihtoehdoiksi esitettiin Porvoota ja
Vehkalahtea. Syksyyn 1722 mennessä maaherra Frisenheim oli tehnyt yksilöidymmän
suunnitelman Itä-Suomen kaupan vaatimista järjestelyistä ja esitti Vehkalahtea
Viipurin perilliseksi sekä kohtalotoveriaan, sota - auditööri Friedrich
Wittstockia sen pormestariksi. Majesteetti oli antanut suostumuksensa
järjestelyille jo vuoden loppuun mennessä.
Privilegit
vaativat kuitenkin vielä valtiopäivämatkaa. Ruotsiin lähtivätkin pormestari
Wittstock ja entinen viipurilainen varakas kauppias Jobst Dobbin, joka myös
kustansi valtiopäivämatkat. Miehillä oli kiire ehtiä valtiopäiville esittämään
asiaansa ennen Porvoota. He saivatkin sekä kamari- että kauppakollegion
puoltolauseet, ja vihdoin 18.7.1723 Vehkalahti sai anomansa privilegit. Niiden
mukaan Vehkalahti sai "erityisenä kuninkaan armonosoituksena" käyttää
kaupungistaan kuninkaan nimeä Friedrichshamn eli sittemmin Fredrikshamn,
suomalaisille vain Hamina. Kaupunki sai Viipurin vanhan arvosijan n:o 9, 15
vuoden vapaaoikeudet kontribuutioveroista, maa- eli pikkutullista, aksiisista,
manttaali-, karja- ja leivinuuniveroista sekä laivamiehenpidosta. Tuon ajan
haminalaiset saivat pitää itsellään myös majoitustuulaakimaksut. Privilegien
kolmas pykälä vapautti haminalaiset suuresta meritullista kahdeksan vuoden
ajaksi, minä aikana kaupunkilaisten tuli rakentaa tai hankkia kauppa-aluksensa
ulkomailta. Sen sijaan kaupunki ei saanut vapautusta sotaväen majoituksista,
mutta kannetut tuulaakimaksut tuli nimenomaan käyttää armeijan parakkien
rakentamiseksi - eli majoitusrasituksen pienentämiseen.
Lappeenrannan
kannalta merkityksellisintä Haminan privilegeissä oli Lappeenrannan ja Savonlinnan
määrääminen Haminan alaisiksi markkinapaikoiksi. Oikeudellisesti molemmat
markkinapaikat olivat Haminan alaisia, mutta sillä erolla, että Lappeenrantaan
määrättiin alioikeudeksi Haminan
maistraatin alaisuudessa toimiva kämnerioikeus, eli suppea oikeuselin,
joka hoiti tärkeät, ripeää käsittelyä vaativat kaupan ja käsityön kysymykset.
Savonlinnan oikeusasiat hoidettiin Säämingin kihlakunnan käräjillä.
Kaiken
kaikkiaan Haminan privilegit olivat uudelle ja varsin tuntemattomalle
kaupungille poikkeuksellisen laajat ja sen Viipurilta saama korkea arvosija
maan kaupunkien keskuudessa aiheutti epäluuloja ja vastatoimenpiteitäkin
vanhojen ja vauraiden ruotsalaiskaupunkien, mm. Tukholman taholta.
Suomalaiskaupungeista oli Haminan edellä vain Turku.
Pormestari
Wittstockin esittäessä laatimansa privilegiluonnoksen valtiopäivillä maaherra
Frisenheim oli jo antanut siihen lausuntonsa, jossa hän torjui privilegien
kuudennen kohdan Lappeenrannan alistamisesta Vehkalahden markkinapaikaksi. Hän
esitti Lappeenrannalle ylämaankaupungin oikeuksia sekä maaherran virkapaikkaa.
Frisenheim ei ollut liioin tyytyväinen Lappeenrannan oikeudelliseen
alistamiseen Haminalle, sillä kaupungit olivat etäällä toisistaan. Maaherran
mukaan Lappeenrannankin tuli saada maistraattinsa. Liekö tämä kannanotto
vaikuttanut siihen, että vuoden 1724 lopulla Lappeenrannan kämnerioikeus
poistettiin ja sen jälkeen oikeudenhoito jäi kihlakunnanoikeudelle. Privilegit
oli joka tapauksessa hyväksytty Vehkalahden eli nyt Haminan esittämässä
muodossa.
Lappeenrantalaiset
saivat silti tilaisuutensa vastata maaherran lausuntoon 25.4. Lappeenrannassa
pidetyssä Haminan maistraatin kokouksessa. Nyt "kaikki
yksimielisesti" ilmoittivat, että Haminan kaupungin vastaus oli laadittu
kaikilta osiltaan heidänkin ajatustensa mukaisesti, eivätkä he liioin halunneet
erota Haminan oikeudenhoidon alaisuudesta. Muussa tapauksessa
lappeenrantalaiset olisivat joutuneet vetoamaan omasta oikeudestaan 50
peninkulman päässä olleeseen Turun hovioikeuteen. He halusivat edelleenkin
tehdä muutoksenhaut lähellä sijainneessa Haminan raastuvanoikeudessa. Talous-
ja kauppadeputaatio esitti sitä paitsi kämnerinoikeuden palauttamista
Lappeenrantaan. Tässä muodossaan, siis Lappeenrantaan sijoitettua maaherran
virkapaikkaa lukuun ottamatta, vuosien 1626-27 valtiopäivät hyväksyivät Haminan
privilegit ja kuningas Fredrik vahvisti ne 21.2.1727.
Lappeenrantalaiset
asettuivat kaupunkioikeus- ja oikeudenhoitokysymyksissä omia
kaupunkioikeuksiaan vastaan, mutta se oli ymmärrettävissä: lappeenrantalaiset
pystyivät harjoittamaan kauppaa ja käsitöitä Haminan privilegien turvin
tarvitsematta kustantaa kalliita laajempia hallintoelimiään. Jopa kuningas
Fredrikin vahvistamat valtiopäiväresoluutiot mainitsevat johdonmukaisesti
privilegeihin tuijottamatta ja "kaksoiskaupungin" osapuolten
juridista asemaa erittelemättä
"Haminan ja Lappeenrannan kaupungit"
("Fredrikshamns och Willmanstrands Städer"). Valtiopäiväpäätös korostaa, että vaikka
kaupunki - Lappeenranta - ei ole saanut privilegejä se toimii kaikessa kuin
kaupunki ja siksi myös sen asukkaat maksakoot kaupunkilaisille kuuluvat maksut
ja rasitukset. Maaherran asettuminen Lappeenrantaan nosti myös käytännössä
"kaupungin" arvoa.
Linnoituslaitteiden
ohella Lappeenrannan merkittävin rakennuskokonaisuus oli eittämättä maaherran
residenssi, johon liittyi erillinen kansliarakennus. Ne sijaitsivat
länsirinteessä, "Kauppatorin" etelälaidalla vastapäätä
Maaherrankatua. Rakennukset muodostivat umpipihan siten, että itäisin, maaherra
virka-asunto, oli rinteen puolivälissä ja hallitsi siten ylinnä pihapiiriä. Sen
edessä oli ranskalaisklassiseen tyyliin sivurakennukset, kaksi rakennusta
kahdessa rivissä, jolloin muodostui suljettu pihapiiri. Tonttiin liittyi
redutti Frisenheimin ja länsirinteen alimman lunetin välinen laaja puutarha,
jonka puustoa on säilynyt aina näihin päiviin saakka.
Väkiluvun kehitys
Isonvihan
jäljiltä Lappeenrannan väkiluku oli ensimmäisenä rauhanvuonna 1722 laskenut
henkiveroluettelon mukaan 101 täysikäiseen asukkaaseen ja 39 talouteen. Kaupunki
elpyi kuitenkin nopeasti, koska vajaat kaksi vuotta myöhemmin kirjattiin jo 267
asukasta ja 96 taloutta. Tämän jälkeen asukasluku laski viidenneksellä vuoteen
1728 mennessä, mutta alkoi vuodesta 1731 lähtien nousta niin voimakkaasti, että
vuonna 1737 kaupungissa kirjattiin kauden suurin asukasluku, 365 asukasta ja 111 taloutta. Kaksi vuotta
myöhemmin henkikirjaväkiluku oli laskenut 290:een, mutta talouksien määrä taas
noussut 119:ään. Väkiluvun voimakas vaihtelu osoittaa, että ilmoitetut
väkimäärät johtuivat enemmänkin henkiverotuksen luettelointiperusteista kuin
todellisista väkiluvun vaihteluista. Todellinen väkiluku olisi sen mukaan ollut
suurimmillaan runsaat 900 asukasta vuonna 1737.
Linnoitusta rakennettaessa
väkilukua nostivat lisäksi rakentajat, joita oli - kuten laskettiin - runsaat
sadan muona-annoksen verran. Töiden päätyttyä linnoitusalueella oli
tykistövaruskunta, jonka pääluku nousi pysyvästi yli puolensadan ja sen lisäksi
myös jalkaväkeä, mm. Pohjanmaan rykmentin ja Kymenkartanon rykmentin Lappeen ja
Ruokolahden komppanioita. Niitä majoitettiin alueelle muulloinkin kuin
pääkatselmusten aikana. Lappeenrannan markkinoiden aikana
"Yläkaupungin" eli linnoituksen ja "Alakaupungin" eli
markkinarannan katuja kulutti hyvinkin toiselle tuhannelle noussut
väkimäärä.
Yhteys Ruotsiin katkeaa
Lappeenrannan
taistelu 24.8.1741 päättyi Ruotsin sotajoukkojen ja Lappeenrannan kannalta
katastrofiin. Sen aikana osa kaupunkia poltettiin ja paikalle jäänyt väestö,
venäläisten ylipäällikön de Lacyn mukaan "14 kauppiasta, 180 naista ja 106
alaikäistä", joutuivat vangeiksi. Jo ennen taistelua ja viimeistään sen
aikana lappeenrantalaisia oli lähtenyt pakosalle Degerbyhyn, Porvooseen ja
Helsinkiin. Lappeenrantaa ei valloituksen yhteydessä vielä miehitetty, mutta
Ruotsin vallan aikaisen kaupunkiyhteisön toiminnat loppuivat koko sodan ajaksi.
Venäläisetkin sotajoukot poistuivat kaupungista. Vuoden 1742 kesällä ne
kuitenkin palasivat Lappeenrantaan, ottivat kaupungin haltuunsa ja valtasivat
myös "emäkaupungin", Haminan. Lappeenrantaa ryhdyttiin
suunnittelemaan linnoituskaupungiksi, mutta myös sen tulevaa kohtaloa ja
kaupungin rakennetta ryhdyttiin suunnittelemaan, vaikka lopullista rauhaa ei
vielä oltu solmittukaan.
Väestö
uusiutui miehityskauden aikana
merkittävästi. Aiempien pieneläjien lisäksi linnoitukseen siirtyi
viipurilaiskauppiaita, venäläisiä kaupustelijoita ja sotilaita.
Ruotsin ja
Venäjän edustajat allekirjoittivat 24.8.1742 Helsingissä antautumissopimuksen,
jonka jälkeen ryhdyttiin rauhanneuvotteluihin. Ne kestivät seuraavan vuoden
kesään ja lopullinen rauhansopimus allekirjoitettiin Turussa 7.8.1743. Sen
mukaan raja siirtyi Kymijoelle, jolloin "ruotsalaisen" Lappeenrannan
vaiheet päättyivät virallisestikin.
Artikkeli on julkaistu teoksessa Kauskilasta
kuntaliitokseen. Historiaa ja tarinoita. Etelä-Karjalan museon
julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen
tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi
hintaan á 10 € (+ toimituskulut).