Suomi säilyi 1900-luvulle asti
maatalousyhteiskuntana ja toiseen maailmansotaan asti maa- ja metsätalous
työllistivät kansalaisista suurimman osan. Maamme teollistuminen käynnistyi
1800-luvun puolivälissä, jolloin ensimmäisenä alkoi kehittyä
tekstiiliteollisuus. Sitä seurasivat nopeasti metalliteollisuus ja elintarviketeollisuus
sekä vuosisadan lopulla maailmanmarkkinoiden kysynnän lisääntyessä kasvanut puunjalostusteollisuus.
Työvoiman saanti tehtaisiin oli helppoa, sillä maaseudulla oli syntyvyyden
kasvun myötä runsaasti tilatonta väkeä. Työvoiman liikkuvuutta rajoittavat
säännökset purettiin 1800-luvun puolivälin jälkeen. Ongelmana oli tosin
työvoiman kouluttamattomuus. 1860- ja 1870-lukujen aikana uudistettiin
lainsäädäntöä taloudellisen liberalismin hengessä: aiempien rajoitusten tilalle
tuli elinkeinovapaus.
Teollistumisen vauhti kiihtyi
vuosisadan loppua kohden, vaikka maamme pääomien puute hidasti kehitystä. Monet
ensimmäisistä teollisuusyrittäjistä tulivatkin ulkomailta. Teollisuuslaitosten
sijainti määräytyi raaka-aineen saannin ja kuljetusyhteyksien mukaan. Usein
tehtaat sijoittuivat vesistöjen varsille ja koskien tuntumaan, sillä vesi oli
sekä oivallinen kuljetusväylä että edullinen energian lähde. Höyryvoiman hyödyntäminen
teollisuuslaitoksissa lisääntyi vuosisadan loppupuolella. Itä-Suomen
teollistumista vauhditti Saimaan kanavan valmistuminen vuonna 1856. Sen jälkeen
teollisuuslaitosten käytettävissä olivat sekä Saimaan alueen laajat metsävarat
että suora kuljetusyhteys vientimarkkinoille. Itä-Suomeen keskittyikin
puunjalostusteollisuutta, joka oli nimenomaan vientiteollisuutta. Elintarvike-,
kenkä- ja vaatetusteollisuus palvelivat
etupäässä kotimarkkinoita ja metalliteollisuus molempia. Toinen merkittävä
kuljetusväylä oli rautatie. Helsinki-Hämeenlinna rautatie valmistui vuonna 1862 ja siitä
Riihimäellä erkaneva Pietarin rautatie kahdeksan vuotta myöhemmin.
Lappeenranta 1800-luvun alussa
Lappeenranta liitettiin vuonna
1812 muun Vanhan Suomen lailla autonomiseen Suomen suuriruhtinaskuntaan.
Tuolloin päättyi 70 vuotta kestänyt kausi osana Venäjän keisarikuntaa. Samalla
kaupunki muuttui rajalinnoituksesta sisämaakaupungiksi. Lappeenranta oli
1800-luvun alussa pieni kaupunki sekä väkiluvultaan että pinta-alaltaan.
Kaupunkilaisia oli vuonna 1812 vain 210. Asutus oli levinnyt Linnoituksen
ulkopuolelle Palloon ja Lappeen kirkon tuntumaan Suureksi esikaupungiksi
kutsutulle alueelle. Linnoituksessa oli vuonna 1820 seitsemän yksityistaloa,
Suuressa esikaupungissa 63 ja Pallossa 10 taloa. Linnoituksessa oli myös noin
40 valtion omistamaa ja armeijan käytössä ollutta rakennusta sekä ortodoksikirkko.
Lappeenrannassa ei 1800-luvun
alussa ollut varsinaisten teollisuusammattien harjoittajia. 130 kaupunkilaista kuului
porvarissäätyyn eli sai elantonsa kaupankäynnistä tai käsityöstä. Käsityöläiset
voidaan katsoa teollisuuden edelläkävijöiksi, vaikka heidän
työskentelytavoissaan ei vielä tässä vaiheessa ollut teollisen tuotannon
piirteitä. Vuonna 1812 kaupungissa oli kaikkiaan 22 käsityöläistä. He edustivat
eri aloja seuraavasti:
Ammatinharjoittajia
Kulta- ja hopeaseppiä 3
Puuseppiä 2
Muurareita 2
Kuvanveistäjiä 1
Leipureita 1
Kirjansitojia 1
Vaskiseppiä 3
Sorvareita 3
Räätäleitä 2
Pellavankutojia 2
Hatuntekijöitä 1
Läkkiseppiä 1
Käsityöläisistä kuusi oli
mestareita, 12 kisällejä ja neljä oppipoikia. Käsityöläisten määrä lisääntyi
1800-luvun aikana, sillä käsitöiden ja puhdetöiden tekeminen kotona väheni, kun
kaupungeissa siirryttiin vähitellen entistä enemmin omavaraistaloudesta
ostotuotteiden käyttöön. Vielä 1800-luvun alussa kaikille paikkakunnalle
asettuneille käsityöläisille ollut riittävästi töitä ja jotkut heistä muuttivat
pois kaupungista toivoen löytävänsä jostain toisaalta paremmat elinmahdollisuudet.
Varsinaisen teollisuuden
ensimaininkeja edustivat Ihalaisen kalkkikaivos ja kauppias Uljana
Slastnikoffin joitakin vuosia toiminut pikiruukki, joka toimi 1800-luvun alussa
Linnoituksen viereisessä saaressa. Sitä alettiin ruukin myötä kutsua
Pikisaareksi. Ihalaisen kalkkikaivos sijaitsi Lappeen pitäjän Ihalaisten kylässä.
Sen omisti Ihalaisten kylän
tilojen yksi, kolme, neljä ja viisi lailla valtio. Kaivos oli 1800-luvun alussa
hyvin ränsistynyt. Lappeenrannan kaupunki havitteli valtion omistamia Ihalaisen
tiloja lisämaakseen, koska kaupungissa oli pulaa esimerkiksi laidunmaasta.
Kaupunki osti tilat vuonna 1819. Kahta vuotta myöhemmin kalkkikaivos
vuokrattiin kauppias J. Wikmanille, joka maksoi kaupungille jokaisesta polttamastaan
kiviuunillisesta kalkkia 75 bankkoruplaa. Kalkkikaivoksen tuotto jäi vähäiseksi
ja se käytettiin pääosin omassa kaupungissa. Ehkä tämä oli syynä siihen, että
kalkkikaivoksen vuokraaja vaihtui seuraavien vuosikymmenien aikana useita
kertoja. Eri puolilla Lappeen pitäjää oli lisäksi useita myllyjä, jotka toimivat
useimmiten koskista saadulla vesivoimalla.
Manufaktuurit lisääntyvät vuosisadan puolivälissä
Lappeenranta jatkoi rauhallista
eloaan 1870-luvulle asti. Kaupunkilaisten määrä kasvoi vähitellen. Esimerkiksi
vuonna 1830 heitä oli noin 500 ja vuonna 1860 hieman yli 800. Kaupungin aluetta
ei merkittävästi laajennettu. Esikaupunkien, varsinkin Suuren esikaupungin,
merkitys kasvoi. Kaupunki siirtyi yhä enemmän Linnoituksen ulkopuolelle.
Linnoitusalue ja -laitteet siirtyivät kaupungin vastuulle maistraatin haltuun,
kun se Haminan, Savonlinnan ja Kyminkartanon linnoitusten lailla lakkautettiin
vuonna 1835. Kasarmit ja muut rakennukset jäivät armeijan käyttöön ja valtion
omaisuudeksi. Vuonna 1854 Lappeenrannassa oli neljän julkisen rakennuksen ja
Venäjän valtion omistamien rakennusten lisäksi 80 yksityistaloa, joista vain
kaksi sijaitsi Linnoituksen kaupunginosassa. Asutusta keräytyi myös kaupungin
rajan tuntumaan Lappeen pitäjän puolelle.
Kaupungin satamaa parannettiin,
mutta sen merkitys jäi vähäiseksi. Taikinalahtea tärkeämpi oli Lauritsalan
satama, joka oli seutukunnan tärkein satama jo ennen Saimaan kanavan
rakentamista. Lauritsala olikin toinen Etelä-Saimaan laivaliikenteen
keskuksista. Toinen oli Joutseno. Koska kanavan merkitys jäi Lappeenrannalle
vielä tässä vaiheessa vähäiseksi, olivat kaupunkilaiset hyvin kiinnostuneita
saamaan kaupunkiinsa rautatien. Sillä aikaa, kun Pietarin radalta
Lappeenrantaan ulottuvaa sivurataa suunniteltiin, matkustavaisia ja tavaroita
kuljetettiin Simolan asemalle sekä parannettiin Lappeenrantaan ulottuvia
Saimaan väyliä muun muassa Mikkelin suunnasta. Saimaan laivaliikenteestä
kiinnostuneiden mielenkiinto kohdistui rautatien odotusaikana Lappeenrannan laivaliikenteen
edistämiseen. Sotilaallisia tarkoituksia varten rakennettu lennätin saatiin
kaupunkiin Krimin sodan aikana vuonna 1855. Samana vuonna paranivat
postiyhteydet, vaikkei jokapäiväistä yhteyttä vieläkään saatu. Tietoja maailman
uutuuksista kaupunkiin saatiin muutamista sinne tilatuista sanomalehdistä.
Vuosisadan puolivälissä
Lappeenrantaan ja Lappeelle perustettiin muutamia pieniä teollisuuslaitoksia
eli manufaktuureja. Maistraatti oli vahvistanut toiveikkaasti jo vuonna 1829
manufaktuuriliikkeen harjoittajalle 42,86 bankkoruplan liittymismaksun, joka
oli ennen vuosisadan puoliväliä rahayksiköksi vakiintuneina hopearuplina 21,43
ruplaa. Ulkomaalaisen liikkeenharjoittajan maksu oli kaksinkertainen.
Vastaavanlaisia veroluontoisia ja kaupungille maksettavia liittymismaksuja
perittiin myös kaupungissa toimintaansa aloittavilta kauppiailta ja
käsityöläisiltä. Manufaktuurien perustamisessa aloitteellisia olivat ennen kaikkea
kaupungin kauppiaat.
Kauppaneuvos Carl Fredrik Savander
vaikutti kaupungin liike-elämässä monipuolisesti. Hän perusti esimerkiksi
Härskiänsaareen telakan ja veneveistämön. Savanderin olutpanimo toimi
Lauritsalan kartanon yhteydessä 1800-luvun puolivälistä lähtien. Panimon
toimintaedellytykset paranivat, kun kartanon maille valmistui vuonna 1857
tiilinen panimorakennus. Viipurissa järjestettiin vuonna 1862 maatalousnäyttely,
jonne Savanderit veivät näytteille useita olutlaatuja sekä karviaismarjaviinaa
ja paloviinaa. Kauppaneuvos Savander kuoli samana vuonna ja Lauritsalan
kartanon maataloutta ja oluttehdasta jatkoivat
hänen poikansa J. V. ja A. E. Savander. He perustivat kartanon yhteyteen
maanviljelyskoulun, jossa opetettiin muun muassa paloviinan polttoa,
juustontekoa ja meijeritaloutta. Jatkokurssilla oli mahdollista perehtyä baijerilaiseen
oluenpanoon oluttehtaan saksalaisen oluenpanijan johdolla. Panimon palveluksessa
oli mestari ja kuusi kisälliä. Savanderien kauppahuone ajautui 1860-luvun
lopulla vararikkoon. Lauritsalan kartanon oluttehtaineen osti kauppaneuvos
Hackman. Kartano siirtyi pian hänen vävylleen eversti Emil von Haartmanille,
joka jatkoi panimon toimintaa. Mustolassa aloitti samoihin aikoihin oluttehtaan
kanssa toimintansa pieni laivatelakka ja Saimaan kanavan avaamisen jälkeen
Lauritsalan kartanon alueelle syntyi pieniä tehdaslaitoksia, myllyjä ja
telakoita.
Pitkäikäisimpiä manufaktuureista
oli vuosina 1847-1867
toiminut saviastia-tehdas. Sen perusti Lavolan kylään Sakari Saikko, joka oli
jo aiemmin valmistanut savesta ”kaikenlaista parempaa taloustavaraa” eli tuoppeja,
maitoastioita ja lautasia. Astioihin sopivan saven hän sai tilaltaan, jossa oli
riittämiin savea myös tulevaisuudessa tehtaan tuotteisiin suunniteltujen
kaakelien valmistamista varten. Apulaisina Saikolla oli kaksi oppipoikaa.
Manufaktuuri siirtyi myöhemmin Saikon sukulaisille. Savitehtaan tuotteita myytiin
markkinoilla ja ilmeisesti kauppa kävi, koska tuotannon arvo kasvoi nopeasti
monikymmenkertaiseksi. Esimerkiksi vuonna 1861 tehtaalla valmistettiin 6 800
erilaista saviastiaa. Työntekijöitä oli kolme. Tehdas sijaitsi tuolloin Lappeen
Korkea -ahon kylässä Heiskan talossa. Tehtaan tuotto kasvoi vielä sen
viimeisinä toimintavuosina, mutta ilmeisesti sen kohtaloksi koituivat
nälkävuosien kireät taloudelliset olot.
Seutukunnan ensimmäisen nahkimon
eli nahkurinliikkeen perusti sahankirjuri Antti Mathelin Joutsenoon 1850-luvun
puolivälissä. Tehdas hiljeni taloudellisten ongelmien vuoksi vuonna 1860.
Samana vuonna toimintansa aloittivat Mikonsaaren kylästä olevan talonpoika Fr.
Mikonsaaren sekä simolalainen laamanninoikeuden lautamies Petter Haikalan ja
hänen veljensä talonpoika Christian Haikalan nahkimot. Christian Haikalasta
tuli sittemmin yksi kaupungin johtavista kauppiaista ja monenlaisen
teollisuuden harjoittaja. Mikonsaaren manufaktuuri aloitti toimintansa
varovaisesti ja vaatimattomasti. Tuotteet myytiin markkinoilla. Nahkimon
vuosituotanto oli suurimmillaan 1860-luvun puolivälissä. Haikaloiden nahkimo
aloitti Mikonsaarta suuremmassa mittakaavassa. Henkilökuntaa oli parhaan tuoton
vuosina 1860-luvun puolivälin jälkeen viisi. Aivan vuosikymmenen lopussa
nahkimon tuotto alkoi pienentyä. Sama suunta jatkui seuraavalla
vuosikymmenellä, jolloin Haikalat siirtyivät muihin liiketoimiin.
Myös kauppias Alexander
Alexandroff kokeili kykyjään manufaktuurinpitäjänä. Hän perusti 1850-luvulla
öljynpuhdistamon. Muutaman vuoden ajan toiminut tehdas toimi hevosvoimalla ja
siellä oli työssä kolme oppipoikaa. Raaka-aineena käytettiin hamppu- ja
liinaöljyä. Samaan aikaan toimi myös Aleksandroffin viinatehdas Pikisaaressa.
Kauppiaan leski Daria Aleksandroff myi öljynpuhdistamon koneet, mutta jatkoi
muutaman vuoden ajan viinatehtaan toimintaa. Pian viinatehdas siirtyi
seuraavalle viinatehtaanvuokraajalle Maria Popoffille ja häneltä edelleen
seuraavan vuosikymmenen alussa oikeudet vuokranneelle kauppias Antti Ruotzille.
Viinanpolttimo toimi Pikisaaressa ilmeisesti vuoteen 1889 asti. Tuolloin sen
silloinen omistaja käsityönopettaja M. Sinkkonen muutti polttimorakennuksen
puusepäntehtaaksi.
Viinan valmistus oli vuosisadan
lopulla kannattavaa. Kauppias S. Kravatinsky perusti kaupunkiin vuonna 1872
uuden viinatehtaan, jonka toiminta jatkui vuoteen 1894 saakka. Vuosina 1873-1899 toimi
entisessä teatteritalossa aloittanut kauppias A. Schiräkoffin spriitehdas,
jonne asennettiin vuonna 1885 voimanlähteeksi höyrykone. Tehdas paloi
seuraavana vuonna, mutta se jatkoi toimintaansa uudelleen rakennettuna.
Kravatinsky valmisti viinan ohella liköörejä ja jalostettuja viinatuotteita.
Schiräkoff sen sijaan keskittyi valmistamaan viinaa ja spriitä teknisiin
tarkoituksiin. Molemmissa tehtaissa työn tekivät kisällit. Viinatehtaat olivat
tuotoltaan selvästi kaupungin parhaiten menestyviä manufaktuureja. Esimerkiksi
nahkimoihin verrattuna ne olivat lähes kultakaivoksia. Vuonna 1873 Mikonsaaren
nahkimon tuotto oli 1 703 markkaa ja Haikaloiden nahkimon 2 570 markkaa.
Kravatinskyn viinatehdas tuotti samana vuonna 58 728 markkaa ja Schiräkoffilla
poltettiin viinaa 21 424 markan arvosta.
Manufaktuuritoiminnan
käynnistämisestä huolimatta ajanjakso oli Lappeenrannassa vielä käsityöläisten
aikaa. Käsityöläiset perustivat vuonna 1868 Lappeenrannan käsityöläis- ja
tehtailijayhdistyksen samana vuonna lakkautetun ammattikuntalaitoksen
jatkajaksi. Yhdistys valvoi, ”etteivät ammattitaidottomat päässeet harjoittamaan
käsityöläiselinkeinoa ja siten pilaamaan myös muiden mainetta”. Kaupungissa
toimi edelleen kussakin käsityöläisammatissa vain mestari tai korkeintaan pari
ammatin harjoittajaa. Heistä värjärit menestyivät Linnoituksessa sijainneen
kehruuhuoneen teettämien töiden ansiosta varsin hyvin. Muiden elanto kertyi
vaivalloisesti. Maistraatin mukaan käsityöläisten tulot riittivät vuosisadan
puolivälissä vaivoin jokapäiväisen leipään. Vuosina 1830-1875
Lappeenrannassa työskenteli 18-29
käsityöläismestaria. Eniten käsityöläismestareita oli 1860-luvulla. Heidän
lisäkseen tulevat kisällit ja oppipojat, joita oli esimerkiksi vuonna 1860 45
henkeä.
Muutoksen tuulet saapuvat Lappeenrantaan
Yhteiskunnan muuttuminen alkoi
näkyä Suomessa 1800-luvun viimeisinä vuosikymmeninä. Valtiopäivät kokoontuivat
säännöllisesti ja teollistuminen oli päässyt elinkeinotoiminnan vapautumisen
myötä hyvään vauhtiin ja kaupankäynti oli vapaata. Suomi oli saanut
1860-luvulla myös oman rahan ja omat postimerkit. Myös kaupunkien hallinto
järjestettiin uudelleen vuonna 1873 annetulla Suomen kaupunkien uudella kunnallisasetuksella.
Lappeenrannassakin päätettiin siirtyä valtuustoaikaan, vaikka väkiluku ei sitä
lain mukaan edellyttänytkään. Kaupungille veroa maksavat henkilöt valitsivat
valtuutetut. Äänioikeutta vaille jäivät esimerkiksi palkolliset eli piiat ja
rengit, veronsa maksamatta jättäneet sekä naimisissa olevat naiset.
Lappeenrannassa kaupungin väkiluku
lisääntyi 1800-luvun viimeisten vuosikymmenien aikana. Vuonna 1880
kaupunkilaisia oli hieman yli tuhat ja kahtakymmentä vuotta myöhemmin noin 2
600. Vuonna 1910 kaupunkilaisia oli noin 3 000 ja viisi vuotta myöhemmin noin 3
500. Väestönlisäys johtui sekä syntyvyyden kasvusta että muuttoliikkeestä.
Kaupunkiin muutti vuodesta 1885 lähtien yleensä enemmän väkeä kuin sieltä
muutti pois. Muuttajat tulivat sekä Viipurin läänin alueelta että yhä
enenevässä määrin muualta Suomesta.
Kaupungin ulkopuolella Lappeen
kunnan alueella oli kaupunkimaista esikaupunkiasutusta. Kaukaan ja Lauritsalan
suunnalla asui paljon sekä työväkeä että siellä toimivien teollisuuslaitosten
toimihenkilöitä. Kokonaisuudessaan kaupungin vaikutuspiirissä eli nykyisen
Lappeenrannan alueella asui huomattavasti edellä mainittua enemmän väkeä. Pelkästään
kaupungin välittömässä läheisyydessä esikaupunkialueella oli vuonna 1895 yhtä
paljon taloja kuin varsinaisessa kaupungissa. Vuokratonteille vapaasti ilman kaavoituksen
rajoituksia syntynyttä asutusta oli Taikinamäellä, Kiviharjussa, Siivolassa, Tykissä
ja Peltolassa. Suunniteltaessa vuonna 1904 kaupungin muodostamista omaksi
seurakunnaksi todettiin, että kaupunkiseurakuntaan siirtyisi Lappeen
seurakunnasta noin 2 800 henkeä. Osa esikaupunkialueista liitettiin kaupunkiin
vuosisadan vaihteessa. Liitosten yhteydessä kaupunkiin saatiin myös
tarpeellista rakentamatonta tonttimaata. Lauritsalan suunta kasvoi vuosisadan
vaihteessa vielä nopeammin, sillä suuret teollisuuslaitokset tarvitsivat
työvoimaa. Myöhemmän Lauritsalan kauppalan alueella asui vuonna 1910 jo noin 3
500 henkilöä. Asutus painottui Kaukaan tehtaiden ja Lauritsalan sahan
tuntumaan.
Uuden kunnallishallinnon
ensimmäisiä tehtäviä oli saada kaupungin satama siihen kuntoon, että myös
suuret ja syvällä uivat alukset pystyisivät rantautumaan. Satama rakennettiin
Linnoituksen niemen pohjoispäähän 1870-luvun lopulla. Rakentamista nopeutti
toive rautatien pikaisesta ulottumisesta Lappeenrantaan saakka. Pistoraide
Simolasta Lappeenrantaan valmistui vuonna 1885. Se jatkui kaupungin asemalta
uuteen satamaan eli ensimmäisen kerran rautatie ulottui Saimaan rantaan saakka.
Satamaa laajennettiin useampaan otteeseen Rapasaaren suuntaan, koska
tavaraliikenne oli varsinkin rautatien valmistumisen jälkeen vilkasta. Jo
vuonna 1889 oli Linnoituksen niemen ja Rapasaaren välinen salmi täytetty.
Teollisuuden ja kaupankäynnin
mahdollisuudet paranivat Lappeenrannassa 1800-luvun lopulla muutenkin. Alkava
pankkitoiminta helpotti pääomien saantia. Kaupungin ensimmäinen pankki oli
vuonna 1874 aloittanut Lappeenrannan säästöpankki. Vuosisadan vaihteessa
liikepankitkin avasivat kaupungissa konttoreita. Postiyhteydet paranivat ja
posti saatiin kaupunkiin 1870-luvulta lähtien päivittäin. Asiasta kiinnostuneet
kaupunkilaiset perustivat vuonna 1887 puhelinlaitoksen. Ensimmäiseksi
rakennettiin paikallista verkkoa ja linja Viipuriin. Vuonna 1894 kaupungissa
oli 70 puhelinta. Paikkakunnalle saatiin myös oma sanomalehti. Yhteislyseon
opettajana toimineen C. G. Swanin Lappeenrannan Uutiset aloitti ilmestymisensä
kesällä 1885. Vuosisadan lopulla sanomalehtiä oli jo kolme. Niiden lisäksi
luettiin valtakunnallisia lehtiä.
Manufaktuureista pieniin teollisuuslaitoksiin
Kaupungin teollistuminen pääsi
käyntiin vuosisadan vaihteen tienoilla, jolloin perustettiin useita uusia teollisuuslaitoksia.
Lappeenrantaa ei silti vielä autonomian aikana voida pitää
teollisuuskaupunkina, sillä sinne syntynyt teollisuus oli pääasiassa pientä.
Lappeenrannassa oli raaka-aineen ja hyvien kuljetusyhteyksien ansiosta
edellytyksiä metsäteollisuudelle sekä Ihalaisen kalkkikaivoksen ansiosta
kaivostoiminnalle. Vastaavia edellytyksiä ei ollut muille teollisuuden aloille.
Esimerkiksi kulutustavarateollisuus kaipasi laajempia markkinoita kuin mitä oli
Lappeenrannan ympäristössä. Viipurin läänin kaupungeista Lappeenranta oli
kolmanneksi teollistunein, mutta valtaosa läänin teollisuuslaitoksista sijaitsi
maaseutupitäjissä.
Lappeenrantaan syntyi
pienteollisuutta, joka vastasi lähinnä paikalliseen kysyntään. Myös jotkut
vanhoista manufaktuureista jatkoivat toimintaansa. Teollisuuslaitokset
sijoittuivat Pallonlahden tuntumaan. Ongelmana oli suurteollisuudelle
soveltuvien teollisuusalueiden puute. Suomen virallisen tilaston mukaan kaupungin
teollisuuslaitosten ja niiden tuotannon ja työntekijöiden määrä kehittyi
seuraavasti:
Vuosi Tehtaita Tuotannon- Työn-
arvo,
mk* tekijöitä
1885 21 354 915
85
1890 28 668 120 190
1895 26 441 813 191
1900 27 1 012 317 204
1905 32 696 705 218
1910 15 1 239 300 210
1915 20 2 274 100 360
1917 18 3 426 000 276
Asetelmaan on vertailun vuoksi
otettu mukaan myös autonomian ajan viimeinen vuosi 1917. Kaupungin alueella
toimivien teollisuuslaitosten määrä oli suurimmillaan vuosisadan vaihteessa.
Sen sijaan työntekijöitä oli eniten 1910-luvulla, jolloin myös teollisuuslaitosten
tuotannon arvo oli suurimmillaan. Monet teollisuuslaitoksista olivat vielä
1800-luvulla pieniä yrityksiä. Seuraavien vuosikymmenien aikana tehtaat suurenivat
ja niiden määrä väheni. Ilmeisesti tämän maamme ensimmäiseksi
teollistumiskaudeksi nimitetyn ajanjakson aikana myös Lappeenrannassa
kokeiltiin monenlaista teollista toimintaa ennen kuin kannattavimmat
vaihtoehdot löytyivät.
Monet kaupungin kauppiaista olivat
edelleen aktiivisia myös teollisuustoiminnassa. Ilmeisesti syntymälahjaksi
saatu yritteliäisyys pisti kauppiaat kokeilemaan onneaan useilla eri aloilla.
Tehtaat toimivatkin useimmiten jonkun aikaa. Sen jälkeen kauppias joko myi tai
lopetti ne ja siirtyi uusien haasteiden pariin. Kaupungissa oli käynnissä
murrosvaihe, jolloin vanhoja yrittäjiä poistui liike-elämästä ja uusia tuli
tilalle. Sen vuoksi kaupunkiin ei syntynyt paljon merkittävää ja pitkäikäistä
teollisuutta. Kaikki tehtailijat eivät kuitenkaan olleet kauppiaita. Osa heistä
tuli Lappeenrantaan muualta tai siirtyi tehtailijaksi muista tehtävistä. Monet
näistä ensimmäisten tehtaiden omistajista ja Lappeenrannan teollisuuden
edelläkävijöistä harjoittivat samaan aikaan monen eri alan teollisuutta.
Kauppiaat tehtailijoina
Kauppias A. Kravatinskyn ja
kauppias A. Schiräkoffin viinanpolttimot sekä Pikisaaren viinanpolttimo jatkoivat
toimintaansa 1800-luvun lopulle saakka. Pallossa toimi insinööri J. Warjuksen
tislaamo, joka myytiin insinöörin kuoltua Kiala Aktiebolag för jordbruk och
industri -yhtymälle. Yritys valmisti jo Warjuksen aikana liköörejä ja
hajuvesiä. 1900-luvun alussa perustettiin Jakowleffin tislaamo paikkaamaan
lopettaneiden polttimoiden jättämää aukkoa. Ennen lain voimaan tuloa oli
vireillä Kaukaan tehtaiden väkiviinatehdashanke, mutta se ei ehtinyt aloittaa
toimintaansa, sillä viinantislaamot lakkautettiin vuonna 1917 voimaan tulleen
kieltolain perusteella.
Vanhaa tehtailijakantaa edusti
myös kauppias Christian Haikala, joka palautti nahkatehtailijana saamiaan
manufaktuurioppeja mieleen leipurinliikkeessään. Hän valmisti myös muita
elintarvikkeita kuten marjaviiniä ja ruiskahvia. Ilmeisesti tehtailijan ura
kiehtoi Haikalaa, sillä hän perusti 1880-luvun alussa Tyysterniemeen
höyryveromyllyn ja sen yhteyteen korjaus- ja valinpajan. Myllyn vieressä
aloitti vuonna 1885 Haikalan höyryvoimalla toimiva yksiraaminen kanttuuni- ja
sirkkelisaha. Sen tehtailija perusti anomuksensa mukaan kaupungin ja sen
ympäristön puutavaratarpeen tyydyttämiseksi, mutta puutavaraa myytiin
muuallekin. Sahan toiminta oli laajimmillaan 1890-luvulla.
Sekä Haikalan myllyn tuotteet että
viinatehtailijana aiemmin mainitun kauppias A. Schiräkoffin myllyn tuotteet
palkittiin Viipurin maatalousnäyttelyssä vuonna 1887. Kaupungin kolmannen
myllyn perusti vuonna 1885 kapteeni L. Fr. Cederhvarf Haikalan naapuriin.
Höyrymyllyn yhteydessä toimivat leipomo ja paja. Cederhvarf oli aloittanut
tehtailijan uransa vuonna 1877 perustamalla Pallossa toimineen puusepäntehtaan.
Se laajeni vuosien mittaan puutavaraliikkeeksi, jota jatkoi hyvällä
menestyksellä Cederhvarfin poika proviisori L. Cederhvarf. Kuljetuksia varten
hankittiin Sorea-laiva. Myös A. Schiräkoff ja Christian Haikala olivat
hankkineet itselleen laivat kuljetuksia varten.
Monitoiminen kauppias Matti Roiha
oli ollut kauppiaanopissa Juho Häklin ja Juho Lallukan liikkeessä Viipurissa.
Hän perusti ostamaansa Couperin taloon eli entiseen Savanderin liiketaloon
vuonna 1890 kravatti- ja tupakkatehtaat. Jo samana vuonna oli kravattitehdas
kolmesta maassamme toimineesta kravattitehtaasta suurin. Roihan molempien
tehtaiden työntekijät olivat enimmäkseen naisia. Tupakkatehtaan naisia
kutsuttiin kaupungilla tupakkaenkeleiksi. Tuolloin ei tosin vielä tiedetty
tupakan vaarallisuudesta ja nimityksen sattuvuudesta. Työntekijöiden määrä
nousi vajaassa vuodessa 30-50:een.
Tehdas mainosti tuotteitaan ahkerasti. Niille oli keksitty sekä paikkakuntaan
liittyviä että yleisempiä nimiä kuten Suomen Rakuna, De la Gardie, Lempi,
Samson, Stanley, Noblesse ja Pankkiiri. Roihan tehtaan sikareita kehuttiin
saksalaisten veroisiksi. Sikarit saivat Brysselin maailmannäyttelyssä vuonna
1893 kultamitalin. Sen jälkeen satapäiselle työntekijäjoukolle järjestettiin
juhlat, joiden yhteydessä Roiha ja kauppias V. Abramoff lahjoittivat molemmat
pohjasumman sairasapukassaan. Menestys jatkui kolme vuotta myöhemmin Marseillen
näyttelyssä; saaliina oli jälleen kultamitali. Tehdas olikin kaupungin johtavia
teollisuuslaitoksia ja se oli aivan 1900-luvun alussa työntekijämäärällä
mitaten myös kaupungin suurin teollisuuslaitos.
Matti Roiha vuokrasi vuonna 1893
englantilaisen John Nethersolen vuonna 1891 sataman tuntumaan perustaman
portteri- eli oluttehtaan. Oluttehdas kiinnosti tätä liike-elämän moniottelijaa
vain kolmen vuoden ajan. Ehkä syynä myyntiin olivat kaupunkilaisten valitukset
Roihan huonolaatuisesta ja jopa pilaantuneesta oluesta. Tehdas ei ollut
myöskään raittiusihmisten mieleen. Lyhyen aikaa Roiha kokeili onneaan myös
kirjapainonomistajana ja sanomalehden omistajana. Hän osti osake-enemmistön
asessori J. W. Jalanderin vuonna 1888 perustamasta Lappeenrannan kirjapainosta
ja perusti Itä-Suomen Sanomat, joka oli kaupungin toinen sanomalehti. Siinä hän
puolustautui toimittaja C. G. Swanin Lappeenrannan Uutisissa esittämää
kritiikkiä vastaan. Kirjapaino ja sanomalehti siirtyivät vuonna 1895 faktori K.
F. Virtamolle ja opettaja J. Markkulalle.
Lappeenrannan mahdollisuudet eivät
kuitenkaan riittäneet Roihalle. Hän siirtyi hiljalleen vuodesta 1895 lähtien
Viipuriin. Seuraavana vuonna hän siirsi kravattitehtaansa Viipuriin. Oluttehdas
oli myyty jo vuonna 1894 Lauritsalan oluttehtaan omistajalle eversti Emil von
Haartmanille. Pian tämän jälkeen oluttehtaat yhdistettiin
Lappeenranta-Lauritsala yhtiöksi, joka keskitti vuonna 1900 toimintansa
Ainonkadulle. Tupakkatehdasta Roiha hoiti lyhyen aikaa Viipurista käsin. Sitten
sen toiminta yritettiin järjestää muuttamalla tehdas osakeyhtiöksi, jonka
osakkaiksi tulivat W. Palmroth, L. Cederhvarf ja E. Modée. Ratkaisu ei
osoittautunut onnistuneeksi, joten vuonna 1906 koneet myytiin silloiselle
osakkaalle A. J. E. Gestrinille. Yritys keskittyi sikarien valmistukseen ja
jatkoi toimintaansa Auk. J. E. Gestrinin sikaritehtaana. Tehdas toimi
maailmansotaan asti valmistaen sikareita nimeltä Kullervo, Suomi,
Kansalais-Sikari, Anna, El-Braca ja Bruna-Prima.
Myös monet muut kaupungin
kauppiaista kokeilivat tehtailijan uraa. Kauppias N. Tasihin jatkoi vuosisadan
alussa Schiräkoffin entistä myllyä. Hänellä kuten myös aiemmin mainitulla
kauppias Christian Haikalalla ja monilla muillakin kaupunkilaisilla oli
tiilitehtaita kaupunkia ympäröivällä maaseudulla. Haikala oli ostanut vuonna
1890 Tiensillan tiilitehtaan opettaja K. Oittiselta. Kalkkitehtaan lähellä oli
A. Dimitrijeffin ja A. Kuukan tiilitehdas. Yksi tiilitehtaista toimi
Kähärilässä. Muutaman vuoden ajan 1900-luvun alussa toimi myöskin kiveä
hyödyntänyt Suomen Vuolukivi Oy. Kauppias A. Abramoff rakensi vuonna 1900
Palloon laivatelakan. Telakka oli niin suuri, että siellä voitiin korjata myös
Saimaan suuria höyrylaivoja.
Yrittäjyys kunniaan
Kaupungin ensimmäisen konepajan
perusti vuonna 1891 Palloon vankilan työnjohtaja, insinööri W. Grönlund. Sitä
ennen hänelläkin oli ollut mylly, jossa valmistettiin ryynejä ja hienoja
jauhoja. Grönlund piti myös jyväasioimistoa ja myi konepajan yhteydessä katto-
ja seinähuopaa. Hän perusti pajan yhteyteen messinkivalimon ja laivatelakan,
jossa voitiin sekä korjata höyrylaivoja ja lotjia että rakentaa aluksia.
Grönlundin kuoleman jälkeen konepajaa jatkoi vuonna 1902 kapteeni Forsell.
Konepajaa johti Forsellin poika insinööri E. G. Forsell. Yritys työllisti 50
miestä vuonna 1905. Valimossa valettiin tuolloin joka toinen päivä ja telakalla
talvehti 11 alusta. Ensimmäisen maailmasodan aiheuttaman kysynnän kasvun vuoksi
valimon ja konepajan tuotantoa kasvatettiin. Vuonna 1917 siellä työskenteli 83
henkeä ja tuotannon arvo ylitti miljoonan.
Rakennusmestari E. J. Holopainen
perusti vuonna 1897 Palloon sahan. 1900-luvun alussa monet puutavaraliikkeet
joutuivat hankaluuksiin. Holopaisen saha ajautui vararikkoon vuonna 1902. Sahan
toimintaa jatkoi J. H. Leino. Hän laajensi toimintaa ja kun saha vuonna 1908
paloi arvioitiin sahan ja sen puutavaran yhteiseksi arvoksi 160 000 markkaa.
Tulipalon aikaan oli koko Pallo tulimerenä. Myös Pikisaaressa toiminut Sinkkosen
puusepänliike joutui vuosisadan alussa vaikeuksiin. Sen osti konsuli A.
Ljungqvist, joka palkkasi lisää työväkeä. Tuotteita vietiin Pietariin. Vuonna
1904 puusepänliikkeen omisti konsuli U. Mustonen. Hän laajensi sen
varsinaiseksi sahaksi. 1910-luvulla sahat pääsivät osalliseksi puutavaran
kysynnän kasvusta vientimarkkinoilla ja yhä useammat kaupunkilaiset saivat
sahoilta työtä. Sahojen yhteen laskettu tuotto oli 378 200 markkaa vuonna 1914
ja 392 500 markkaa vuonna 1917. Kaupungissa toimi myös Onni Haikalan
puusepäntehdas.
Palloon asettui myös kiteeläisen
Heikki Auvisen Savonlinnassa toimintansa aloittanut huopatehdas vuonna 1901.
Huopatehtaalla valmistettiin jalkineita ja hattuja. Maailmansodan kynnyksellä
Auvinen hankki valtiolta saamansa lainan avulla useita sähkökoneita ja
höyrykoneen. Niiden ansiosta tehtaan päätuotteena olleita jalkineita
valmistettiin sen jälkeen 12 000-15 000 paria vuodessa. Tehtaalla käytettiin kotimaista
villaa 6 000-7 000
kiloa vuodessa. Tehdas työllisti 15-20 miestä ja 20-32 naista. Itseoppinut Auvinen oli oman alansa uranuurtaja
maassamme. Hän sai kultamitalin sekä Viipurin että Kuopion näyttelyssä. Tälle
tehtaalle ensimmäisen maailmansodan syttyminen vuonna 1914 ei merkinnyt
ongelmia vaan pikemminkin päinvastoin: kysyntä kasvoi ja Venäjältä tuotiin
huopatehtaan tarpeisiin runsaasti villaa.
Reservirykmentin kapteeni W.
Palmroth perusti 1900-luvun alussa Korkkitehdas Minervan nykyisen Chymoksen
paikkeille. Korkkitehtaan yhteydessä toimivat sittemmin myös telakka ja
korjauspaja, veneveistämö sekä ajokalu- ja kengityspaja. Suunnitteilla oli
toiminnan merkittävä laajentaminen, sillä vuonna 1905 Minerva anoi oikeutta
vetää tehtailleen Aleksanterinkatua eli nykyistä Valtakatua pitkin kiskot
hevosraitiotietä varten. Raskaaseen teollisuuteen toimintaansa laajentanut
Minerva olisi suunnitelmien mukaan työllistänyt 150 miestä. Lupa raukesi
muutamaa vuotta myöhemmin käyttämättömänä. Laajennusten sijaan Minerva
keskittyi telakkatoiminnan jatkamiseen ja korkkiteollisuuteen. Korkkitehdas oli
vuonna 1906 kaupungin suurin teollisuuslaitos, jossa työskenteli 47
työntekijää.
Tehtaiden rinnalla jatkoivat
käsityöläiset työtään. Käsityöläisammattien lukumäärä lisääntyi ja
monipuolistui kaupungissa 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Vuosien 1868-1913
välisenä aikana kaupungissa työskenteli yhteensä 237 itsenäistä
käsityöläisammatin harjoittajaa. Huomattava osa heistä hankkii leipänsä
räätälinä, leipurina, suutarina, maalarina, puuseppänä, muurarina tai
kirjansitojana. Käsityöläisten ja teollisuuden raja ei ollut kovin selvä. Osa
käsityöläisistä toimi täysin tehdasmaisesti ja oli oikeastaan rinnastettavissa
tehtailijoihin ja osa tehtailijoista kuului käsityöläisten yhdistykseen.
Käsityöläisiä koulutettiin vuosisadan vaihteessa alan kouluissa.
Käsityöläisten johtomies
vuosisadan vaihteessa oli nahkuri K. F. Lönnqvist. Hänen nahkurinliikkeessään
oli 1910-luvulla 15-20
työntekijää. Pohja- ja päällisnahkoja kaupungin suutarien tarpeeksi tuotettiin
hyvin tehdasmaisesti. Kaupungin suutareista huomattavia mestareita olivat P.
Mårdberg ja P. Kinnunen, jotka toimivat lähes teollisesti. Kenkiä tehtiin myös
miesten työvankilassa. Oma lukunsa olivat kaupungin monet leipurit. Heistä
monet pitivät kahvilaa ja Heikki Miettinen myös virvoitusjuomatehdasta.
Kaupungin johtava leipuri oli 1900-luvun alussa Maria Nyysinen ja P.
Moschkiroffilla oli kaupungissa makkaratehdas. Käsityövaltaisia kirjapainoja
toimi 1900-luvun alussa jo useita.
Kaupungin käsityöläisten ja
tehtaiden tuotantoa esiteltiin ensimmäisen kerran Suomalaisen viikon yhteydessä
pidetyssä VPK:n talon näyttelyssä syyskuussa 1913. Samaan aikaan 45-vuotista
historiaansa juhlineen yhdistyksen historiankirjoittaja luonnehti näyttelyä
seuraavasti:
”Uskottavasti vaikutti näytteille asetetut käsityöt innostusta monessa
nuoressa ja vanhassa henkilössä antamaan arvon ja kannatuksen oman paikkakunnan
kotimaiselle käsityölle. Toiminimi Aug. Gestrinin Sikaritehtaan valmisteet
ansaitsevat myöskin alallaan tulla huomioon otetuiksi. Ei tarvitse tupakkamiesten
tosiaankaan enää mennä merta edemmäksi kalaan, siksi monipuolinen on varasto.
Oli Sikaria, Piipputupakkaa, Mahorkkaa ym. tupakoita näytteille asetettu.
Mainitsemista ansaitsee myöskin Heikki Auvisen Huopatehtaan kotoiset
valmisteet: matot, kengät, tohvelit, hatut ym. sekä Paavo Reinikaisen
jalkineet, P. Kinnusen tehtaan sirot ja sievät salonki- ja tanssikengät, Lappi
ja Lyytikäisen kulta- ja hopeateokset ja seppä Vähätuvan terästeokset sekä Anna
Sofia Anderssonin muodikkaat hatut ja myssyt ja monen muun esille asetetut
suomalaiset käsityötuotteet.”
Suurteollisuus rantautui Lappeenrannan naapurustoon
Norjalaissyntyiset veljekset T. ja
J. Salvesen anoivat vuonna 1889 Lappeenrannan kaupunginvaltuustolta lupaa ostaa
Pikisaari ja Katajasaari sekä niitä ympäröivä vesialue. He olisivat rakentaneet
Pikisaaren pohjoisrantaan höyrysahan. Kaupunki ei ollut halukas myymään
alueita. Sen sijaan niitä tarjottiin vuokralle, mutta yhtiö taas ei ollut
kiinnostunut vuokramaasta vaan sijoitti sahansa Lappeen puolelle Lauritsalaan
Huhmarvuoren lähellä sijaitsevalle Varkaansaarelle lähelle Saimaan kanavan
suuta. Aktiebolaget T. & J. Salvesen rakensi Lauritsalaan ensin
kaksiraamisen sahan, joka laajennettiin sittemmin neliraamiseksi. Sen tuotto
kohosi vähitellen alkuvuosien 4 000:sta noin 30 000 standarttiin vuodessa. Saha
paloi vuonna 1906. Sen jälkeen rakennettu uusi saha oli Suomen ensimmäinen
rautabetonista ja kalkkitiilestä rakennettu saha. Sahalla työskenteli noin
kaksisataa henkeä. Aikanaan se laajennettiin kahdeksanraamiseksi.
Kaukaan Tehdas Oy rakennutti
vuosina 1890-1892
Lappeen Parkkarilaan rullatehtaan. Robert Björkenheimin omistaman yhtiön
ensimmäinen rullatehdas oli aloittanut Mäntsälässä vuonna 1873. Kaukas joutui
taloudellisiin vaikeuksiin ja sen osti vuonna 1894 eversti Hugo Standertskjöld.
Tuolloin tehtaalla työskenteli jo noin 200 henkeä. Standertskjöld laajensi
toimintaa Parkkarilassa. Vuonna 1896 aloitti ensimmäinen rullatehtaalta jäävää
puujätettä polttoaineenaan hyödyntävä sulfaattiselluloosatehdas, joka nosti tehtaiden
työntekijämäärän jo 328 henkeen. Toinen sulfaattiselluloosatehdas aloitti
vuonna 1905. Vuonna 1909 rullatehtaalla työskenteli 367 henkeä ja
selluloosatehtailla 278 henkeä. Tehdasalueella toimi vuodesta 1898 alkaen
etupäässä omaa tarvetta varten rakennettu yksikehäinen höyrysaha ja vuodesta
1915 lähtien myös rikkikiisu-uuni.
Tehdas rakennutti Parkkarilaan
Lappeenrannan asemalta kapearaiteisen rautatien, jota jatkettiin vuonna 1908
Lauritsalaan. Lauritsalan sahalta johti rautatien päätepisteeseen köysirata.
Sahan puujätteet kuljetettiin köysirataa ja rautatietä pitkin Parkkarilaan
hyödynnettäväksi. Kaukas osti vuonna 1916 Salvesenien Lauritsalan sahan ja
kahta vuotta myöhemmin Joutsenossa sijainneen Pulp yhtiön sulfaattiselluloosatehtaan.
Kaukaan rullatehtaan tuotteet menivät pääasiassa vientiin kuten myös osa
selluloosasta.
Saimaan eteläranta oli hyvä paikka
sahoille, joten niitä perustettiin Lappeelle useita edellä mainittujen lisäksi.
Vuonna 1905 aloitti ruotsalaisen Collin & Co:n saha Lamposaaressa.
Neliraaminen saha siirtyi vuonna 1911 viipurilaisen Paul Wahl & Co:n
omistukseen. Saha tuotti tuolloin 6 000-7 000 standarttia vuodessa ja siellä työskenteli 250-300
henkeä. Muukonniemessä aloitti vuonna 1911 yksiraaminen Niemelän saha. W.
Gutzeit & Comp. eli myöhempi
Enso-Gutzeit oli 1890-luvulla ryhtynyt kuljettamaan Saimaan vesistöstä
ostamiaan tukkeja uittamalla ylivientilaitosten avulla Saimaan Jokilahden pohjukasta
Myllylammen, Kärenlammen, Jängynjärven, Kivijärven ja Kymijoen kautta
sahoilleen Kotkaan. Vuosisadan lopulla yhtiö perusti ylivientilaitoksen
ensimmäisen etapin lähelle Rutolaan yksiraamisen sahan, joka siirrettiin
myöhemmin Saimaan rannalle. Siellä saha laajennettiin ensin kolmi- ja sitten
neliraamiseksi.
Pikisaaren sahan ohella ainoa
tuolloin Lappeenrannan kaupungin alueelle sijoittunut ja sittemmin suurteollisuudeksi
kehittynyt teollisuuslaitos oli Ihalaisen kalkkitehdas. Sen toiminta oli 1900-luvun
alkuun asti vaatimatonta. Vuokraajina oli viime vuosisadan lopulla ensin
kauppias Antti Ruotzi ja hänen jälkeensä venäläinen kauppaneuvos K. Jakovleff,
joka omisti vuosina 1874-1888
Luukkaanniemessä toimineen kaksiraamisen höyrysahan. Saha oli Lauritsalan
seudun ensimmäinen varsinainen teollisuuslaitos. Jakovleff vuokrasi joinakin
vuosina louhoksen edelleen alivuokraajille. Tehdas oli ilmeisesti koko ajan käynnissä
ja esimerkiksi vuonna 1894 siellä työskenteli 60 miestä. Jakovleff olisi ollut
halukas luopumaan kaivoksesta kesken 25 vuoden vuokrakauden, mutta siihen ei
kaupunki vuokranantajana suostunut. Vuoden 1909 alusta lähtien louhos
vuokrattiin Oy Pulpille Joutsenosta. Pulp siirsi vuokrasopimuksen samantien
Paraisten Kalkkitehdas Oy:lle. Uusi vuokralainen rakensi louhokselle seuraavana
vuonna uuden uunin ja tuotanto saatiin ensimmäistä kertaa kunnolla käyntiin.
Vuonna 1912 tehdas toimi täydellä teholla ja kalkkikiveä louhittiin 25 624
tonnia. Sotavuodet tiesivät tehtaalle hyviä aikoja ja tehtaalla työskenteli 50-70 miestä.
Vuosisadan vaihteessa työväen
osuus kaupunkilaisista kasvoi huomattavasti. Työläiset muuttivat Lappeenrantaan
työn perässä sekä lähiseudulta että kauempaa. Teollisuuslaitosten lisäksi työtä
tarjosi kaupunkiin 1800-luvun lopulla asettunut rakuunarykmentti. Työläiset
olivat kaupungissa ja koko maassa uusi yhteiskuntaryhmä. Työväkeä oli tosin
ollut ennenkin, mutta sen luonne ja määrä oli nyt toinen. Enää ei voitu puhua
palkollisista vaan kyse oli itsenäisestä työväestöstä, jonka pääosa työskenteli
tehtaissa. Toisaalta työväestön asema kaupungissa oli selvästi erilainen kuin
perinteisten yhteiskuntaryhmien virkamiesten, kauppiaiden, käsityöläisten sekä
palkollisten eli piikojen ja renkien.
Työläiset asettuivat asumaan
esikaupunkeihin ja Lauritsalan suunnalle teollisuuslaitosten lähimaastoon. Osa
rakensi oman mökkinsä ja osa asettui Lauritsalan sahan ja Kaukaan tehtaiden
rakennuttamiin työväen asuntoihin. Osa asunnoista sijaitsi kasarmeissa eli
suurissa taloissa, joissa oli useita asuntoja. Yleensäkin asuntoja oli yhdessä
talossa useita ja talot sijaitsivat lähekkäin. Asuinalueet olivat tiiviitä ja
asunnot pieniä. Usein koko perhe asui hellahuoneessa eli yhdessä huoneessa.
Asuminen oli jo huomattavasti mukavampaa mikäli käytössä oli keittiön ja
huoneen kokoinen asunto. Ahtautta lisäsivät asukit, joita otettiin
lisäansioiden tarpeessa. Asukille tai asukeille vuokrattiin joko sängynpaikka
tai peräti toinen huoneista. He saattoivat olla sukulaisia tai tuttavia esimerkiksi
vanhempien kotiseudulta.
Kaukaan tehtaiden työntekijät
olivat muita Lappeen pitäjässä asuneita työläisiä paremmassa asemassa, koska
vallinneen käsityksen mukaan tehtaan tuli huolehtia työntekijöistään. Tehdas
perusti työntekijöidensä lapsia varten vuonna 1896 kansakoulun sekä ylläpiti
kauppaa, lukusalia, sauna- ja pesutupaa, mankelia, yhteiskeittiötä, leivintupaa
ja juhlasalia. Se järjesti myös työntekijöidensä sairaanhoidon sopimuksella
Lappeenrannan kaupunginlääkärin kanssa. Oma sairaala avattiin vuonna 1909.
Muiden alueiden asukkaat saattoivat vain uneksia vastaavista oloista. Lappeen
kunta yrittikin parantaa mahdollisuuksia Lappeenrannan viereisten esikaupunkien
asioiden hoitoon muodostamalla niistä Reijolan taajaväkisen yhdyskunnan vuonna
1910. Muuten työväki jäi pitkälti oman onnensa varaan eikä pitäjän isännillä
riittänyt verojen nousun pelossa mielenkiintoa työväen olojen parantamiseen.* Pitäjän ainoa kansakoulu oli aloittanut
toimintansa Taikinamällä vuonna 1878.
Työväestön omia yhdistyksiä alkoi
syntyä aivan 1800-luvun lopulla. Lappeenrannan Työväenyhdistys aloitti
toimintansa syksyllä 1893. Puuhamiehinä olivat työväen sivistämistä ja sen
olojen parantamista ajaneet kaupunkilaiset. Mukana olivat muun muassa faktori
J. V. Marttinen ja C. G. Swan. Toiminta käynnistyikin sivistyneistön johdolla
kuten monilla muillakin paikkakunnilla ja työväen rooli jäi vähäiseksi. Aikaa
kutsutaan työväenyhdistyksen wrightiläiseksi vaiheeksi. Yhdistys järjesti
esimerkiksi työväen opintokursseja ja keräsi varoja iltamilla, joiden
ohjelmasta aktiiviset jäsenet huolehtivat. Oma toimitalo ostettiin aivan
1900-luvun alussa Snellmaninkadulta. Vähitellen yhdistyksen johto siirtyi
sivistyneistöltä työväelle ja yhdistyksestä tuli selkeästi työväen asioiden
ajaja, jonka tavoitteena oli työläisten työ- ja elinolosuhteiden parantaminen,
mutta ei harrastustoimintaakaan unohdettu.
Valtakunnallinen työväenliike
järjestäytyi Suomen Sosiaalidemokraattiseksi puolueeksi 1900-luvun alussa ja
sieltä löytyi henkinen koti 1900-luvun alussa myös Lappeenrannan
työväenyhdistykselle. Linjanmuutos ei muuttanut merkittävästi yhdistyksen
toimintaa, sillä se järjesti edelleen sivistys- ja harrastustoimintaa. Erona
oli se, että omia asioita ajettiin aiempaa ponnekkaammin omin voimin ja
valtakunnallisen organisaation tuella. Lauritsalassa ja Parkkarilassa
työväenyhdistykset aloittivat toimintansa vuosisadan alussa työväen vetäminä ja
niiden toimitalot valmistuivat vuonna 1910. Työväentaloista tuli vilkkaita monitoimitaloja,
joissa harrastettiin politiikka, mutta myös liikuntaa ja monenlaista
kulttuuritoimintaa.
Työväenyhdistykset kokosivat toimintansa piiriin koko työläisperheen. Naisille ja lapsille oli omaa toimintaa ja työväen urheiluharrastuksia varten perustettiin yhdistysten yhteyteen omat urheiluseurat. Lappeenrannassa toimi esimerkiksi Voimistelu- ja Urheiluseura Vesa ja Parkkarilassa Voimistelu- ja Urheiluseura Visa. Myös Lappeenrannan Työväen osuuskauppa ja Osuusliike Onni aloittivat toimintansa vuosisadan alussa. Uutiset luettiin työväen omasta lehdestä Kansan Äänestä. Jakautuminen työväestöön ja porvaristoon alkoi, vaikka yhteiskunnan varsinainen kahtiajakautuminen tapahtuikin vuosien 1917 ja 1918 aikana. Työväenyhdistysten rinnalle oli jo 1800-luvun lopulla syntynyt ensimmäisiä ammattiyhdistyksiä. Ammattiyhdistystoiminta lisääntyi 1900-luvun puolella.
LÄHTEET
Ahvenainen, Jorma,
Enso-Gutzeit Oy 1872-1992.
I osa 1872-1923. Jyväskylä 1992.
Antikainen, Jyrki, Herranen,
Timo, Hoffman, Kai, Toivanen, Pekka, Lappeenrannan kaupungin historia 1917-1966. Ensimmäinen nide. Jyväskylä 1988.
Castrén, Liisa,
Lappeenrannan kaupungin historia 1812-1918. Lappeenranta 1957.
Herranen, Timo, Räsänen,
Matti, Räsänen, riita, Toivanen, Pekka, Lappeenrannan kaupungin historia 1917-1966. Toinen nide. Jyväskylä 1989.
Imatran kirja. Talka, Anu
(toim.). Jyväskylä 1997.
Murto, T. G., Lappeen
pitäjän historia II vuodesta 1784 nykypäiviin. Lappeenranta 1929.
Mäkipää, Leena, Lauritsalan
sahan työväen työ- ja asunto-oloista 1916-1956. Etelä-Karjalan museon julkaisusarja 8. Lappeenranta
1982.
Riska, Leena, Lauritsalan
kauppalan historia. Jyväskylä 1996.
Suomen kaupunkilaitoksen
historia 2. 1870-luvulta autonomian ajan loppuun. Tommila, Päiviö (toim.) Vantaa
1983.
Suomen taloushistoria 2.
Teollistuva Suomi. Ahvenainen, Jorma, Pihkala, Erkki, Rasila, Viljo (toim.).
Helsinki 1982.
Standertskjöld, Johan,
Kaukas 1873-1944. Helsinki 1973.
Artikkeli
on julkaistu teoksessa Kauskilasta kuntaliitokseen. Historiaa ja
tarinoita. Etelä-Karjalan museon julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi hintaan á 10 €
(+ toimituskulut).
* Rahanarvoja ei ole muutettu kertoimella vertailukelpoisiksi. Tosin inflaatio alkoi vaikuttaa voimakkaasti vasta ensimmäisen maailmansodan aikana eli sen vaikutus näkyy lähinnä vuoden 1917 luvussa.
* Maalaiskunnissa äänioikeus perustui maanomistukseen, joten pääasiassa vuokratonteille rakennetuissa mökeissä asuvat esikaupunkilaiset eivät voineet vaikuttaa asuinpaikkansa kunnalliselämään.