Pekka
Toivanen
Tämän
vuosisadan puolelle säilyi Lappeen seuduilla suullinen tieto kappelista, joka sijaitsi
Kauskilan kylän Kappelinmäellä, Löytösen ja Hyyvikkään järvien välisellä
kannaksella. Löytönen on pieni umpeenkasvava järvi, josta laskee puro
suurempaan Hyyvikkään järveen ja siitä edelleen polveillen Suomenvedenpohjaan
ja Viipurinlahdelle. Näin muodostuneella vesireitillä on saattanut olla
varhaisemmalla keskiajalla merkitystä. Viipurin ja Savon väliset yhteydet
hoidettiin Kappelinmäen ja Viipurin välistä maantietä myöten ja edelleen
Saimaan länsipuolitse tai useimmiten matka jatkui Savoon vesiteitse Saimaan
vesistöä myöten. Mahdollisesti käytetty vesiväylä ja etenkin tie Viipurista
Saimaan rannalle on synnyttänyt Kauskilan kylän, jonka asutus johti kappelin
syntyyn.
Lappeenrannasta
on Kauskilan Kappelinmäelle maanteitse 10 kilometriä. On ilmeistä, että
Kauskila oli keskiajalla syntyneen Savon asutuksen ja sen asuttajien satama.
Muinaisista yhteyksistä kertovat myös paikannimet. Lapvesi-nimi on säilynyt eri
muodoissaan historialliselle ajalle useissa Savon pitäjissä aina Pohjois-Savoa
myöten. Esim. Kuopion Haminanlahdessa tunnetaan vanhimmassa maaveroluettelossa Lappivetelän tulisaari. Maaningan Lapvetelänlaks vastaa nykyistä
Lapvetelän kylää.
Björn
Cederhvarf kirjoitti vuonna 1907 muistiin tiedon vuodelta 1826, jonka mukaan
Kappelinmäellä oli Viipurista tultaessa tien oikealla puolella näkyvissä
entisen kirkon paikka. Cederhvarf kertoo, että paikalla oli ollut "useampia kiviä, joiden joukossa oli pari
pienempää, jollakin tuntemattomalla kirjoituksella varustettuna". Kappelinmäki
antoi elonmerkkejä itsestään seuraavan kerran vuonna 1951, jolloin mäen yli
vievää tietä alennettaessa luiskasta löytyi joukko pronssi- ja lasiesineitä,
mm. kaksi akanthusaiheista
kupurasolkea, pronssinen koristeeton puukonkahva, ristinmuotoinen ketjunjakaja,
kaksi korvaputkea , yhdeksän lieriömuotoista lasihelmeä, brakteaatteja sekä
nahkahihnaan pujotettuja pronssikierukoita. Brakteaatti (lat. bracheatus =
kultalevyllä päällystetty) oli tässä tapauksessa keskiaikainen, ohut, vain
toiselta puolelta leimattu hopearaha. Brakteaateiksi kutsuttiin myös
myöhäiskeskiaikaisia kultaisia tai pronssisia riipuksia.
Unto Salo
on vuoden 1953 kaivauksiensa perusteella todennut, että Kauskilan kalmistossa
oli säilynyt esineellinen hautaustapa käytössä aina 1300-luvun loppupuolelle.
Hautauspaikan syrjäisyys ei selittänyt tätä, koska Kauskila oli Viipurin
tuntumassa, sinne ja sieltä johtaneen tien vieressä. Kauskilan yhden tutkitun
esineellisen haudan perusteella ei voida tehdä koko Karjalaa koskevia
päätelmiä, mutta silti voidaan kysyä Unto Salon tavoin, eikö myös Savon ja
Karjalan keskusalueille leimallinen hautaus ole säilynyt Pähkinäsaaren rauhaan
asti ja sen ylikin?
Kaivauksissa löytyi kaksi osittain
säilynyttä pakanallista miehen
hautaa. Vainajat oli asetettu
selälleen länsiluode – itäkaakkois -
suuntaisiin hautakuoppiin. Miehen
vyötärön kohdalla oikealla puolella oli tuluspiin kappale ja sen lähellä
rautarengas ja avaimenreiän muotoinen solki . Vasemmalla puolella oli
kappaleiksi murtunut puukko. Toisessa soikeassa kuopassa vainaja oli varustettu
rautatapparalla, jonka varsi oli suuntautunut alaspäin. Vieressä oli kaksi
tuluspiin kappaletta sekä viisi päällekkäistä brakteaattia kankaanjätteen
päällä. Vainajan vasemmalla puolella oli harmaan patinan peittämä pronssirengas
sekä alempana reisiluun vieressä ruostunut puukonterä. Unto Salo on otaksunut
kaikkien näiden esineiden kuuluneen vyöhön, jolloin kankaaseen käärittyjä
brakteaatteja on voitu säilyttää tuluskukkarossa.
Kappelinmäen
nuorempia hautoja kaivettaessa on vanhempia esinehautoja tuhoutunut, mutta
niiden esineistöä saatiin kaivauksissa talteen runsaasti. Naisten hautauksiin
ovat kuuluneet runsaat korut, esimerkiksi ketjulaitteisiin kuuluneet
karjalaiset kupurasoljet, ristinmuotoiset ketjunjakajat, korvakeputket, pronssihelmet
ja korvalusikat. Lisäksi on löydetty soikea , akantusaiheinen kupurasolki,
hevosenkenkäsolkia, kaksi helmeä, joista toinen on valmistettu lasista ja
toinen mahdollisesti meripihkasta.
Kalmistosta saatiin myös talteen naisten vaatteissa koristeena olleita
pronssispiraaleja.
Nähtävästi
olkasolkena toiminut palmettipäinen hevosenkenkäsolki kuuluu Kauskilan
kalmiston ainutlaatuisiin löytöihin. Sillä on vastineita Virosta, Liettuasta ja
Gotlannista, mutta myös Nousiaisista, ja se lienee tuontiesine, joka on
kulkeutunut Kauskilaan viimeistään 1100-luvun aikana. Rullapäinen
hevosenkenkäsolki on ajoitettu virolaisen vastineen mukaan 1200-luvulle.
Karjalaiselle ristiretkiajalle tyypillisiä olivat ristinmuotoiset
ketjunjakajat, korvakeputket, pronssiset puukonkahvat, lieriömäiset
pronssihelmet ja rapukoristeiset kupurasoljet kun taas akantusaiheisen soljen
keskusaluetta on ollut Savo. Samaten myös muodoltaan bysanttilainen, nähtävästi
karjalaista työtä oleva hopeinen pieni ristiriipus ajoittunee samaan kauteen 1200-luvulle.
Siitä on muodostunut tavallaan Kauskilan kalmiston ja samalla koko Lappeen
vanhan pitäjän symboli.
Kauskilan
kolme rengassolkea ovat myöhäiseltä ristiretkiajalta tai vasta keskiajalta.
Niille ei ole löydetty vastineita ennen
1200-lukua. Turun vastaava solki on
ajoitettu 1300-luvulle, mikä sopisi myös Kauskilan solkimuotoon. Siten
Kauskilan kalmistossa jatkui pakanallinen hautaus vuoden 1300 vaiheilla.
Brakteaatit ajoittuvat vieläkin myöhäisempään esineelliseen, mutta
pakanallisperäiseen hautaukseen. Koska brakteaatit ovat saman vuosisadan
loppupuolelta, pakanallisen hautauksen voi siten katsoa jatkuneen Kauskilassa
koko keskiajan.
Kauskilan
kalmistoa käytettiin vielä 1500-luvun lopulla, mahdollisesti 1600-luvun
alussakin. Haudat ovat esineettömiä, mutta hajalöytönä tuli 1950-luvun
kaivauksissa esille kaksi Juhana III:n vuonna 1573 lyöttämää kahden äyrin
hopearahaa.
Perimätieto
kertoo myös hirsisestä kappelirakennuksesta, josta Unto Salon kaivauksissa ei
kuitenkaan tavattu merkkejä. Mahdollisen kappelin on Salo olettanut sijainneen
kaivausalueen ulkopuolella, siitä kymmenisen metriä idempänä sijainneen vanhan
tien itäpuolella.
Minna Kähtävä - Marttisen mukaan vuoden 1997 Kappelinmäellä suoritetuissa koetutkimuksissa oli tarkoitus etsiä kalmiston rajoja sekä tutkia aluetta geofysikaalisin menetelmin. Kalmiston rajoja ei saavutettu työjakson lyhyyden vuoksi, mutta alueella havaittiin matala, noin 30 x 30 m laajuinen neliömäinen ojanne. Siitä saatujen hiilinäytteiden perusteella se ajoitettiin vuosien 1520-1665 väliselle ajanjaksolle. On mahdollista, että ojanne on vanhan kirkkomaan aita, joka rajaa kalmistoa. Myös tutkimustulokset tukevat tätä oletusta. Ojanteen sisäpuolella voitiin havaita koskemattomiin hautauksiin viittaavia jälkiä. Samantyyppinen matala ojanne on havaittu esimerkiksi Turun Koroisten varhaiskristillisellä hautausmaalla. Tämä löytö jo yksinäänkin sekä tutkimusalueen laidalta tavattu koskematon ruumishauta antavat riittävästi pohjaa Kauskilan Kappelinmäen tutkimusten jatkamiseksi.
Kauskilan
Kappelinmäen lukuisat löydöt eivät ole ehdottoman kiistattomasti todisteita,
mutta kuitenkin vahvoja viitteitä Lappeen seurakunnan ja hallintopitäjäksi
järjestäytyvän yhteisön runsaista kulttuurivaikutteista. Kauskilan kalmiston
löytöjen yllättävin arkeologinen anti oli, että pakanallinen hautaus jatkui
Kauskilassa aina 1300-luvun lopulle saakka. Karjalassa valmistettu
bysanttilainen ristiriipus osoittaa kuitenkin, että kristinusko oli jo saapunut
Kauskilaan, kuten muuallekin Karjalaan ja jopa Savoon asti ortodoksisessa
muodossa. Pakanallisten hautojen itä-länsisuuntaisuus on samankaltainen
Mikkelin Tuukkalan hautojen kanssa, kun Laatokan Karjalan ristiretkiaikaisille
haudoille olivat tyypillisiä etelä-pohjoissuuntaiset puusalvoshaudat. Siten
Kauskilan kalmiston ja Savon välillä näyttäisi olleen lähempi yhteys kuin
kulttuurin vaellusteillä Laatokan Karjalasta. Siihen viittaavat Kauskilan
esinelöydöt, lähinnä akantusaiheiset korut. Esineiden tuontisuunnat ovat
vaihtoehtoisesti Gotlanti, Itäbaltia ja Inkeri. Kauskilan vainajille ei
kuitenkaan ollut karttunut samanlaista varallisuutta kuin Etelä-Savon kalmistot
osoittavat.
Läntinen
Karjala liitettiin Ruotsin valtioyhteyteen Pähkinäsaaren rauhassa vuonna 1323. Hautalöydöt
osoittavat ruotsalaisen, läntisen vaikutuksen lisääntyneen Kauskilassa
1300-luvun lopulle ajoittuvissa löydöissä. Ruotsalaiset brakteaatit ilmestyivät
Kauskilan miehen kukkaroon pakanallisen hautauksen ollessa päättymässä.
Lopullisesti Kauskilan kalmisto siirtyi läntiseen kulttuuripiiriin viimeistään
vuoden 1415 vaiheilla, jolloin Lappeen kirkkopitäjä mainitaan ensimmäisen
kerran itsenäisenä. Kauskilan Kappelinmäki, huolimatta monista avoimiksi
jäävistä kysymyksistä, muodosti siten esivaiheen Lappeen kirkko- ja
hallintopitäjän muodostumiselle.
Artikkeli
on julkaistu teoksessa Kauskilasta kuntaliitokseen. Historiaa ja
tarinoita. Etelä-Karjalan museon julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi hintaan á 10 €
(+ toimituskulut).