LAPPEENRANTA
VENÄLÄISENÄ LINNOITUS- JA VARUSKUNTAKAUPUNKINA
Venäläiset insinöörijoukot
Ruotsalaisen
kaupunkiyhteisön toiminnat päättyivät Hattujen sodan alussa 24.8.1741 käytyyn
Lappeenrannan taisteluun. Kaupunkia ei kuitenkaan miehitetty tuolloin.
Venäläiset poistuivat vankeineen ja palasivat vasta kesän 1742 aikana ottamaan
kaupungin haltuunsa. Ruotsalaiset joukot tekivät 24.8.1742 Helsingissä
antautumissopimuksen. Turun rauhan jälkeen vuonna 1743 Lappeenranta siirtyi
virallisesti kolmen kruunun huomasta kaksipäisen kotkan suojaan, ja
ruotsalainen linnoitus- ja varuskuntakaupunki muuttui venäläiseksi
varuskunnaksi.
Maalinnoitukset
rakennettiin sotakollegion alaisuudessa. Sinne oli vuonna 1729 muodostettu
tykistö- ja linnoituskanslia, joka toimi perustamisestaan aina Katariina II:n
kuolemaan saakka yhdistettynä. Ruotsin linnoitusjoukkoja vastaavaa aselajia
nimitettiin Venäjällä insinöörilaitokseksi tai insinöörikomennuskunnaksi ja
sitä johtivat seuraavat kenraali-insinöörit vuodesta 1751 lähtien aina
linnoituksen lakkauttamiseen saakka vuonna 1812.
Ivan Glebov 1751-1754
Abraham Hannibal 1754-1759
Daniel de Boquet 1759-1766
Rudolf von Gerbel 1766-1774
Mihail Mordvinov 1776-1780
Friedrich von Bauer 1780-1783
Aleksei Tutskov
1784-1796
Ivan Knjazev 1797-1800
Aleksei
Korsakov 1800-1802
Jan Peter
van Suchtelen 1802-1812
Venäläiset
inventoivat vuonna 1742 linnoituksen rakenteet ruotsalaisten jäljiltä ja kohensivat
niitä merkittävästi jo vuoteen 1758 mennessä. Ruotsalaisten
puolibastionirintama rakennettiin tenaljirintamaksi, muurien huonokuntoisia
osia korjattiin ja profiilien valumia täytettiin. Näiden töiden jälkeen
linnoituksen eteläreunan valleilla oli asemat 23 tykkiä varten. Yksin vuonna
1753 tarvittiin korjaustöihin 20 tynnyriä kalkkia, 60 000 tiiltä, lähes 20 000
tuohilevyä, liitua, pellavaöljyä, nyöriä ja tervaa.
Kuitenkin
1750-luvun linnoitustyöt jättivät vielä paljon toivomisen varaa. Venäläisten
palveluksessa olleet ranskalaiset insinöörikenraalit Daniel de Bosquet ja
Bernardin de Saint-Pierre tekivät vuonna 1763 Vanhan Suomen linnoituksiin
tarkastusmatkan ja antoivat hyvin varauksellisen lausunnon, mutta korostivat
Lappeenrannan linnoituksen sijainnin ja topografian tärkeyttä ruotsalaisten
mahdollisen hyökkäyksen varalta. De Bosquet piti niemekettä sopivana
makasiinien ja kaleerilaivaston rakentamiseen.
Rakennustyöt
olivat 1760-luvulla pysähdyksissä, mutta ulkopoliittinen tilanne muuttui äkkiä
vuonna 1769 Ruotsin kuninkaan Aadolf Fredrikin kuollessa. Sen seurauksena
syntyi samana vuonna Venäjän, Tanskan ja Preussin välinen sopimus, jossa
sitouduttiin tarvittaessa estämään asevoimin uuden hallitsijan, Kustaa III:n
kuningasvallan laajentamispyrkimykset. Katariina II lähetti sen vuoksi
kenraaliluutnantti A. I. Bibikovin Vanhaan Suomeen tarkastamaan
linnoituslaitteita. Bibikov viipyi vuonna 1769 useita päiviä Lappeenrannassakin.
Itse asiassa linnoituksessa oli ryhdytty jo ennen Bibikovin tarkastusmatkaa
rakennustöihin, jolloin kaupunkilaiset velvoitettiin mm. hankkimaan
rakennusaineita.
Bibikov
kirjoitti Kazanzovin mukaan Lappeenrannasta seuraavan tilanneraportin:
"Lappeenrantaa ei voida pitää linnoituksena, ei edes etuvarustuksena,
koska mantereen puolelta sitä suojelee
vain matala kolminkertainen redutti ja
mäen harjanteella linnoitus on suojeltu vain paaluaidalla. Muutamin paikoin
huomaa, että täällä joskus ennen on ollut glasiisi, ja tämän paikan
vastakkaiselta Myllymäen kukkulalta ja siitä järvelle päin lähtevältä
harjanteelta käsin maasto on niin avoin, että koko kaupungin rakennelma näkyy
selvästi, samoin ruutikellari sijaitsee kaupungin ulkopuolella."
Bibikovin
matka sekä ennen sitä ja sen jälkeen tehdyt rakennustyöt liittyvät myös
1770-luvun alun asemakaavoitukseen. Bibikovin sanallisessa selvityksessä
ilmenivät samat linnoituslaitteet, jotka oli merkitty vuonna 1775 hyväksyttyyn
asemakaavaan. Hänen ilmoittamiaan toimenpiteitä olivat linnoituksen
etelärinteen yksinkertaisen tenaljirintaman kolminkertaistaminen ja Nikolain
etulinnakkeen rakentaminen kaupungin edustalle Myllymäelle.
Suvorov Lappeenrannan linnoituksen rakentajana
Suvorovin
kautta Lappeenrannan ja laajemminkin Itä-Suomen linnoitusjärjestelmän
rakennuttajana ja ylimmäisenä valvojana edelsi jo vuoden 1773 kevättalvella
tapahtunut lyhyempi esinäytös.
Kuningas
Kustaa III:n vallankaappauksen jälkeen Suomen rajalla oli aistittavissa jo
ilmeinen sodanuhka. Puolan sodasta vapautunut tuolloinen brigadieeri, kreivi
Aleksandr Vasiljevitš Suvorov oli kesällä 1772 joukkoineen vielä Liettuassa ja
sai syyskuussa määräyksen marssia Suomeen, mutta lähtö viivästyi aina
seuraavaan talveen asti, jolloin joukot saapuivat Pietariin. Sodanuhkasta
kertoo sekin, että kuningas Kustaa III viivytti "eerikinretkeään"
Suomeen aina kesään 1775 saakka, jottei olisi provosoinut venäläisiä.
Suvorov
sai helmikuussa 1773 henkilökohtaisen määräyksen lähteä Suomeen tutkimaan
rajaseudun väestön mielipiteitä Tukholman vallankaappauksen suhteen.
Kenraaliluutnantti Bibikovin aiemman sekä edelleen kreivi Tšernyševin ja
ruhtinas Apraksinin vuonna 1772 laatimien raporttien mukaan Itä-Suomen
linnoitukset olivat huonossa kunnossa.
Lappeenrannan linnoituksen mainittiin kelpaavan tarvittaessa vain
kentällä olevien sotajoukkojen suojaksi. Tiedustelumatkan lyhyydestä huolimatta
esim. Lappeenrannan linnoituksen rakennelmia ennätettiin uudistaa sekä rakentaa
asuntoja upseereille, kasarmeja aliupseeristolle ja miehistölle, tykistöpaja ja
varusvarastoja, ruutikellari, johon sopi yli 4 000 puutaa, kivinen päävartio ja
vartiotupa.
Kustaa
III:n sota (1788-89) ei ruotsalaisten yrityksistä huolimatta yltänyt
Lappeenrantaan saakka, mutta sodan jälkeen Euroopan yleispoliittinen tilanne
oli jännittynyt. Pietarissa kiersi kevättalvella 1791 huhuja Ruotsin uusista
sotavalmisteluista ja mahdollisesta Englannin osallistumisesta niihin.
Huhuttiin jopa Englannin laivaston tulosta Itämerelle, jolloin se saisi Loviisan
sataman käyttöönsä. Kustaan sota oli jo sinänsä pakottanut keisarinna Katariina
II:n kiinnittämään huomiota luoteisrajansa puolustukseen. Pietarin alueelle
keskitettiin sotavoimia ja tähän liittyi myös kenraali Aleksander Vasiljevitš
Suvoroville toukokuussa 1791 annettu tehtävä Vanhan Suomen alueella. Hän kiersi
Vanhaa Suomea, tarkasti jo olemassa olleita linnoituksia, harkitsi uusien
linnoitusten ja niiden tueksi tulevien etuvarustusten rakentamista.
Lappeenrannan
linnoituksen laajennussuunnitelmia oli tehty jo 1770-luvulla - vuosikymmenelle
ajoittuvasta atlaksesta päätellen. Myöhemmästä Nikolain etuvarustuksesta oli
niissä jo luonnosmainen hahmotelma. Sen sijaan 1780-luvulla Kustaan sodan
johdosta - mutta kuitenkin jo ennen Suvorovin saapumista - työt aloitettiin
suunnitelmien toteuttamiseksi. Päälinnoituksen itäpuolelle, Kimpiselle, oli
suunniteltu "riittävä varustus", redutti sekä linnoituksen
eteläpuolelle linnoitusta hallitsevalle Myllymäelle edellä mainittu Nikolain
etuvarustus, "kruunulinna" ja mäen juurelle patteri sekä linnoituksen
länsipuolelle Paldon redutti. Nämä työt olivat edenneet niin pitkälle, että
Suvorov saattoi kirjoittaa jo 15.5.1791 niiden valmistuvan kuukauden kuluessa.
Kreivi
Suvorovin toiminta Vanhassa Suomessa käy selville hänen kirjeenvaihdostaan. Hän
saapui toukokuun alussa 1791 Savonlinnaan, siirtyi sieltä Lappeenrantaan, johon
edellä mainittu raportti ajoittuu. Käytyään Haminassa hän oli kirjeen
päiväyksestä päätellen ainakin kesäkuun 30. päivänä jälleen Lappeenrannassa. Heinäkuun
puolivälistä lähtien hän oli kuukauden päivät Kyminlinnassa valvomassa
linnoituksen laajentamista. Syyskuun lopulla hän oli jälleen Lappeenrannassa ja
viipyi täällä ainakin marraskuun alkuun. Joulukuun 1791 ja marraskuun 1792
välisen ajan hän oli edelleen Suomessa, mutta kirjeiden mukaan ei enää
Lappeenrannassa.
Linnoitusten
tarvitsema kalkki poltettiin aluksi Narvassa, mutta myöhemmin kalkin saanti
helpottui. Narvalaisia kalkinpolttajia lähetettiin vuoden 1791 lopussa ja
vuoden 1792 alussa Suomeen. Insinöörihallinto hankki 1790-luvun alussa
omistuksen Lappeenrannan lähellä olleeseen Ihalaisten kylän tilaan, missä oli
jo vanhastaan todettu kalkkiesiintymiä. Insinöörijoukot polttivat siellä, Olli Immosen mukaan mahdollisesti
narvalaisten avustamana kalkkia linnoituksen tarpeiksi.
Suvorovin
tehtävä Vanhassa Suomessa katsottiin vuoden 1792 lokakuussa lähes valmiiksi,
koska hänelle määrättiin seuraaja. Tosin vielä vuoden 1793 aikana puurrettiin
Suomen linnoituksissa ja kanavointitöissä. Lappeenrannan osalta työt
keskittyivät lähinnä maansiirtotöihin. Lappeenrannassa rakennustyöt oli
aloitettu uudelleen etelärinteen linnoitusrakennelmista, jonka jälkeen työt
siirrettiin etuvarustuksiin ja etelärinteen nuolilinnakkeeseen. Kreivi
Suvorovin aikana valmistui Nikolain sarvilinnake, "kruunuvarustus" ja
vuoden 1799 kartoissa näkyvät Kimpisen ja Paldon - myöhemmin Pallon -
etulinnakkeet.
Lappeenranta
oli Vanhan Suomen keskusasema, jonka linnoitus rajoittui kolmella suunnalla
Saimaaseen. Se kuului osana linnoitusketjuun, jonka muodostivat jo Hamina,
Lappeenranta ja Olavinlinna, joita nyt täytyi täydentää rakentamalla Pietarista
lukien ns. kolmannen linjan linnoitukset. Sen valmistuttua Venäjän joukot
saattoivat taistella kokonaan sisälinjoillaan. Hamina katsottiin toisen linjan
linnoituksista tärkeimmäksi. Silti Lappeenranta toimi keskusasemana, koska se
sijaitsi Salpausselän harjun ikivanhan "sotatien" varrella.
Lappeenrannan linnoitus oli ennen Suvorovin kautta kolmelle taholle Saimaaseen
työntynyt, "bastioneista ja reduteista sekä niitä yhdistävästä
palissadista" muodostettu puolustusrakennelma. Etelän suunnassa se oli
"kaksinkertainen, epäsäännöllisesti rakennettu retranssementti"
vallihautoineen ja suojateineen.
Lappeenrannan
päälinnoitukseen oli tarkoitus rakennuttaa kivisiä ja puisia rakennuksia.
Mainitussa 15.5.1791 päivätyssä kirjeessään Suvorov saattoi mainita paitsi
töiden valmistumisesta kuukauden kuluessa myös rakennustyövoima ja rahan
tarpeesta: Töiden valmistuminen edellytti vielä 1 000 työmiestä ja 6 000 ruplaa
rahaa. Tykistö lavetteineen oli ilmoituksen mukaan jo kunnossa, mutta
varastolavetit tarvitsisivat kuitenkin korjausta ja jopa merkittävää
lisäystäkin. Suvorov kirjoitti: "Ammukset saadaan Viipurista, samoin
ruuti. Jauhot ja kaura makasiineissa kelvollista, samaten heinä, jota on
käytetty myytäväksi".
Lappeenrannan
linnoituksen merkitys arvioitiin tärkeäksi "vihollisen maihinnousun
estämiseksi Saimaan venäläisalueilla". Tärkeimmäksi katsottiin kuitenkin
vuonna 1788 perustettu Saimaan laivasto, jonka tukikohta sijoitettiin
Tyysterniemelle. Suvorovin mukaan laivaston järjestelyt eivät kaivanneen
korjauksia, mutta sille oli tarpeen rakentaa "sarai", varastosuoja.
Kuten
edellä on todettu, puolustusjärjestelmässä täydennettiin toisen linjan
linnoituksia rakentamalla lähemmäksi rajaa ulomman eli kolmannen linjan
linnoitukset, joista Lappeenrannan tuntumassa olivat Taavetti ja Kärnäkoski.
David Silunskilaisen mukaan nimensä saanut Davidovin eli Taavetin linnoituksen
laajennustyöt jatkuivat vuodesta 1792 lähtien Suvorovin toimesta ja hänen
uusimiensa suunnitelmien mukaisesti. Rakennustyö valmistui vuonna 1796, jolloin
linnoituksessa oli viisi säännöllistä bastionirintamaa vahvistuksenaan neljä
raveliinia ja bastioneja korkeammat kavaljeerivarustukset. Pohjoisen
suoperäisen maaston suunnassa, suoralinjaisen pohjoisrintaman keskellä oli
kahden puolibastionin ja kurtiinin
muodostama sarvilinnake, Hornwerk. Nämä yhdessä muodostivat vieläkin säilyneen
sitadellin. Sen edessä olivat raveliinit ja sen kuivat vallihaudat oli
varustettu kivetyin eskarpein ja kontreskarpein.
Suvorovin
joulukuussa 1792 tekemän ehdotuksen mukaisesti tuli miehistöksi jättää
Taavettiin tai Lappeenrantaan "korvolantteina" eli "lentävänä
komennuskuntana" kuusi jalkaväkipataljoonaa, kaksi rakuunaeskadroonaa sekä
yksi kasakkarykmentti.
Suvorovin
johdolla tapahtuneet rakennustyöt vuosina 1791 ja 1792 tapahtuivat osittain
erillään insinöörijoukkojen hierarkiasta. Kaikki työt keskitettiin Suvorovin
alaisuuteen. Suvorov ei liene itse varsinaisesti suunnitellut linnoituksia,
vaan hänellä oli tässä apunaan Katariina II:n määräyksestä yli kolmekymmentä
upseeria. Lappeenrannan osalta vastuun kantoi everstiluutnantti Fabian
Steinheil, Suomen myöhempi kenraalikuvernööri, joka valvoi sittemmin
rakennustöitä vuosina 1793-95 Haminassa, Lappeenrannassa ja Taavetissa. Näissä
linnoituksissa hänellä oli apunaan mm. Vanhan Suomen kartoituksessa
työskennellyt Alexander Thesleff.
Myös
kenraali van Suchtelella oli Vanhan Suomen linnoituksessa oma osansa.
Aleksanteri I:n kaudella hänet nimitettiin insinööritarkastajaksi.
Lappeenrannan linnoituksen rakennustöistä vastasi esikuntatasolla Suomen sodan
edellä kenraali Sulimov. Insinöörikomennuskunnalla oli Lappeenrannassa kuten
muissakin rakennuskohteissa oma työ- ja asuinrakennus.
Käytännön
työstä paikan päällä vastanneen insinöörikomennuskunnan jäsenistä on hajanaisia
tietoja 1750-luvulta lähtien. Vuonna 1752 insinöörikomennuskuntaa johti
insinöörivänrikki Lorionov. Hänen ja hänen seuraajiensa lupa vaadittiin
kaikkeen rakentamiseen Lappeenrannan linnoitusniemellä. Paavali I:n kaudella
1796-1797 linnoituksen pienen komennuskunnan johdossa oli vänrikki Fedor
Babanin ja 1800-luvun alussa ainakin vuoteen 1803 saakka insinöörikapteeni Dementjev.
Häntä seurasi aliluutnantin arvoinen upseeri ja vuosina 1805-1806
insinöörimajuri Naumov ja vuonna 1807 insinöörimajuri Argun apunaan
aliluutnantit Martimov, Bogdanov ja Jakovlev. Martimov allekirjoitti
linnoituksen työselvityksiä vielä ennen linnoituksen lakkauttamista vuonna
1810.
Venäläinen varuskunta
Venäjän
vallan alussa Lappeenranta toimi Ruotsin vallan tavoin sisarkaupunkinsa Haminan
tavoin eräänlaisena kaksoisvaruskuntana. Yhteistoiminta näiden varuskuntien
kesken näkyi siitä, että suuremmasta ja tärkeämpänä pidetystä Haminasta
siirrettiin jo vuonna 1743 Lappeenrantaan kaksi komppaniaa Vladimirin
rykmentistä. Joukot olivat Venäjän
rajarykmenttejä, joita vaihdettiin usein. Vladimirin rykmentin komppaniat
olivat kaupungissa vuoteen 1746. Venäjän ja Ruotsin suhteiden kiristyttyä
vuonna 1747 Lappeenrantaan sijoitettiin osa Smolenskin rykmentistä ja sen
esikunta. Vuosina 1748-1749 kaupungissa ja sen ympäristössä majaili Kiovan
rakuunarykmentistä 210 sotamiestä päällystöineen.
Komppanioiden
teoreettinen vahvuus oli 200 miestä, mutta käytännössä rivivahvuus vaihteli
50:n ja 100:n välillä. Joukoista oli 1700-luvulla vain pieni osa majoitettuina
kasarmeihin ja kaupunkeihin. Raskaimman osan majoituksesta kantoivat ympäristön
talonpojat, joiden rakennuksiin sotaväkeä sijoitettiin. Vuonna 1763
Lappeenrannasta laaditun majoitusluettelon mukaan kaupungissa oli 78
majoitushuonetta.
Kaupungin
varuskunta kasvoi 1760-luvun alussa tykistökomennuskunnalla. Laskovskin mukaan
linnoituksessa oli 1750-luvun lopussa ainakin 23 tykkiä, joita varten
tarvittiin useita kymmeniä tykkimiehiä. Tällöin varuskunnan miesmääräkin kasvoi
vuonna 1764 edellä mainitusta 50-100 miehestä 150 sotilaaseen. Edellisvuonna
kaupunkiin oli saapunut Arkangelin rakuunarykmentti, jonka korvasi 1765
kaukaasialainen ratsuväkiosasto. Sen tilalle saapui 1770-luvun alussa
Semjanskin rykmentti, jolloin päällystö majoitettiin kaupunkiin ja miehistä
lähikyliin. Tämä jäi viimeiseksi suuremmaksi maajoukko-osastoksi aina Kustaan
sotaan saakka.
Sen sijaan
linnoituksen varuskunta kasvoi. Kasvu liittyi linnoituksen kaavoitus- ja
rakennustyöhön 1770-luvun alussa. Ennen kasarmien valmistumista oli
kaupunkilaisten majoitusrasitus suurimmillaan. Silloin kaupunkilaiset, 28
majoitukseen velvollista henkilöä, joutuivat majoittamaan yli 500 henkilöä.
Majoitettavista 130 oli Pietarin kuvernementista, 100 miestä Haminan
varuskuntapataljoonasta, Lappeenrannan 240 miehen vahvuinen varuskuntaosasto
sekä noin 40 miehen tykistöosasto ja insinöörikomennuskunta, joten varuskunnan
vahvuuskin nousi noin 300 mieheen. Näiden lisäksi olivat jälleen upseerit ja
alipäällystö perheineen.
Vuonna
1785 Lappeenrannan linnoituksessa oli Kazanzovin mukaan jo yli 60 tykkiä ja 12
mörssäriä, joita käsitteli 99 tykkimiestä. Kustaan sodan edellä vuonna 1787
muodostettiin viisi vajaata komppaniaa käsittänyt Lappeenrannan
varuskuntapataljoona, jota tukemaan perustettiin uusi joukko-osasto, Saimaan
laivasto. Sodan sytyttyä suurin osa näistä oli kuitenkin sotanäyttämöllä,
jolloin varuskuntajoukkoja oli vain 100-150 miestä. Kaupungissa oli sodan
aikana varuskuntajoukkojen lisäksi Donin kasakkaosasto, joka majoitettiin
jälleen kaupunkilaisten asuntoihin. Sodan jälkeen paluumatkalla
sotatoimialueelta olleita Muurmanskin jalkaväkirykmentin osia majoittui
linnoitukseen ja sen lähiympäristöön.
Kustaan
sodan jälkeen Aleksandr Vasiljevitš Suvorovin johtamien
Lappeenrannan
linnoitustöiden yhteydessä muodostettiin aikaisempaa laajempi varuskuntajoukko,
Lappeenrannan rajapataljoona, joka pohjautui ennen sotaa muodostettuun
Lappeenrannan varuskuntapataljoonaan ja sai uuden nimensä vuoden 1796
tienoilla. Lappeenrannan rajapataljoona koostui tuona vuonna seuraavista
joukoista:
Päällikkö
majuri Jahantov
4
komppaniaa
Ammattimiesten
komppania
Invalidikomppania
Pataljoonaan
muista yksiköistä siirretyt.
Komppanioiden
määrävahvuudet olivat vain noin 13-15% teoreettisesta 200 miehestä.
Komppanioiden keski-ikä oli myös varsin korkea pitkästä, 25 vuoden
palveluajasta johtuen. Invalidikomppanian keski-ikä nousi n. 50 vuoteen.
Alkeellisen kenttälääkintätason vuoksi haavoittuneet sotilaat yleensä
invalidisoituivat. Ammattimiesten komppaniaa johti luutnantti Vasilei Fedorov
ja siihen kuului musiikkikapteeni, kolme kersanttia, piiskuri ja 30 alokasta. Näiden
lisäksi oli erillinen pioneeriosasto, kersantti ja kolme miinoittajaa.
Vuonna
1796 Lappeenrannassa oli myös tykistökomennuskunta ja edellä mainittu
insinöörikomennuskunta. Tuolloin tykistökomppaniaa johti kapteeni Jakob Koptev
ja siinä oli kolme muutakin kapteenia, neljä kersanttia, kolme korpraalia,
varikonhoitaja, piiskuri, ajuri ja yhdeksän mestaria - kaiketi seppiä.
Tykistökomennuskunta jakautui kahteen osastoon, 16 pommittajaan ja 41
tykkimieheen.
Kolmanneksen
Lappeenrannan varuskunnasta muodosti Kustaan sodan yhteydessä muodostettu
Saimaan laivasto, johon kuului meriupseereita, perämiehiä, aliperämiehiä,
pursimiehiä, matruuseja ja merisotilaita. Saimaan laivastosta lähemmin
jäljempänä.
Saimaan laivaston perustaminen
Venäläisten
1770-luvun alussa aloittaman Lappeenrannan linnoituksen laajennustöiden
yhteydessä kaupunkiin sijoitettiin viimeistään Kustaan sodan puhjettua
tykkiveneitä. Lappeenrannan laivastoaseman merkitystä korosti se, että sen
komentajaksi nimitettiin kenraalimajuri Herman. Saimaan soutulaivasto
määrättiin tuli käsittämään yksi kaateri eli kaleeri ja 21 tykkivenettä, joita
ryhdyttiin rakentamaan juuri Kustaan sodan edellä vuosina 1788-1790.
Kustaan
sodan sotatoimet vaikuttivat Lappeenrannan linnoitukseen ja erityisesti
aluillaan olevaan Saimaan laivastoon. Linnoituksen vähälukuinen varuskunta piti
puoliaan ruotsalaisia joukkoja vastaan. Amiraliteettikollegion varapresidentti
I. G. Tsernysev käskystä kapteeniluutnantti A. Smirnov lähti ensimmäisten
sotatoimien jälkeen, 28. marraskuuta 1788 Saimaalle. Hän tutki koko Saimaan
vesialtaan Lappeenrannasta Savonlinnaan ja lähetti 15.12.1788 I. G.
Tšernyševille raportin merenkulun tilasta ja Saimaalla käytetyistä aluksista.
Smirnov kertoi paikallisten asukkaiden
liikkuvan suurillakin veneillä (kavasseilla ja kirkkoveneillä), joihin mahtui
40-50 ihmistä. Alusten pituus oli 45 jalkaa, leveys 9 jalkaa 2 tuumaa ja syväys
2 jalkaa 4 tuumaa. Smirnovin mukaan nämä veneet olivat suvannoissa ja
kapeikoissa ainoita mahdollisia kulkuvälineitä. Hänen raporttinsa ja siinä
esitetyt johtopäätökset olivat sittemmin perustana Saimaan laivaston
muodostamisessa.
Vaikka
Saimaalla oli jo ollut Kustaan sotaan mennessä tykkiveneitä, jotka myös ottivat
osaa sotatoimiin, syntyi päätös erityisen Saimaan laivaston perustamisesta
sodan antamien kokemusten jälkeen. Amiraliteettikollegio päätti lähettää
Saimaalle 10 tykkivenettä takiloineen ja tykistöineen. Ne oli rakennettu
laivanrakennusmestari Sarytsevin johdolla Pietarissa Galenin telakalla vuonna
1788 lähes samoilla mitoilla kuin suomalaisetkin veneet (pituus 45 jalkaa 2 tuumaa, leveys 14 jalkaa, syväys 4
jalkaa 8 tuumaa) ja aseistuksena niissä oli kussakin yksi jalka. Ne olivat
Venäjällä kokonaan uutta tyyppiä. Ne valmistettiin sodan aikana ruotsalaisilta
sotasaaliina, nähtävästi Varkauden Laivanlinnasta hankittujen piirustusten
mukaisesti, jolloin niihin tehtiin vain hyvin vähän muutoksia ja lisäyksiä.
Veneissä mainitaan olleen 2-3 mastoa purjeineen ja 18-30 airoparia, kaksi
soutajaa kutakin airoa varten. Alusten rakentaminen alkoi Lappeenrannassakin
vuoden 1790 tienoilla.
Amiraliteettikollegio
lähetti Viipurin kuvernöörin kenraaliluutnantti Karl von Günzelin käyttöön
laivanrakennusmestarin ja purjeenompelijan piirustuksineen ja työvälineineen.
Keisarinna nimitti 12.4.1790 käskykirjeellään Ruotsinsalmen taistelussa
haavoittuneen kapteeniluutnantti M. K. Borisovin Saimaan laivaston
komentajaksi. Tämä johti laivastoa aina vuoteen 1797 saakka, jolloin
linnoituksen komendantti, majuri Dmitri Stepanovin kanssa tapahtunut
välikohtaus johti hänen erottamiseensa.
Vuosina
1791-1792 sotamarsalkka Aleksandr Suvorovin valtuudet ulotettiin myös koskemaan
Saimaan laivastoon, jonka yli ylikomentajaksi hänet määrättiin. Laivasto oli
tämän jälkeenkin armeijan alaisuudessa. Suvorovin jälkeen sen johdossa oli
Suomen armeijakunnan ylipäällikkö V. P. Musin-Puskin ja hänen seuraajansa
kenraali P. I. Saltykov. Venäjän saaristolaivasto lähetti matruusi- ja
tykkimiehistön aluksille. Saaristolaivaston komentaja, ensimmäisen luokan
kapteeni P. Slizov tarkasti jo vuosina 1788-79 useaan otteeseen laivaston. Hän
vakuutti raporteissaan amiraliteettikollegiolle, että Saimaan laivasto kykeni
selviytymään kaikista armeijan johdon
määräämistä taistelutehtävistä. Soutajista oli kuitenkin koko laivaston
olemassaolon ajan pulaa. Soutajat koottiin tykkiveneisiin paikallisista
joukko-osastoista. Tykkiveneiden huolto ja rakentaminen oli puolestaan
amiraliteettikollegion vastuulla.
Saimaan laivaston alustyypit
Venäjän
merisotahistorian arkistossa Pietarissa säilyneiden piirustusten mukaan
tykkiveneistä ("lodkij") kymmenen rakennettiin Saimaan laivastolle
vuodesta 1797 lähtien Pietarissa venäläisten piirustusten mukaan. Ne olivat
ulkohankaisia, seitsemällä airoparilla varustettuja. Piirustukset eivät sisältäneet
tykkejä, mutta keulalavetin paikka oli merkitty.
Loput oli
rakennettu ruotsalaisen Fredrik Henrik af Chapmanin piirustuksia
hyväksikäyttäen rakennettujen sotasaalismallien mukaan. Toisen, 68 jalan
pituisen, sotasaalismallin mukaisesti mestari Savitscheff rakensi joukon 15
hankaparilla varustettuja tykkiveneitä. Muina tykkivenetyyppeinä rakennettiin
kahta kokoa olleita 14 hankaparillisia veneitä.
Niinikään
af Chapmanin suunnittelemaa, 48,6 jalkaista tykkijollamallia rakennettiin myös.
Siinä oli yksi järeä tykki ahterissa.
Jolla oli varustettu kahdeksalla hankaparilla. Alkuperäiset ruotsalaiset
jollat olivat kaksimastoisia, loggerttipurjeita kantaneita aluksia.
Laivaston
käyttämiin alustyyppeihin kuului myös pienempi "Kuopio"-niminen, kuusi
hankaparinen tykkijolla. Nimetyllä aluksella on saattanut olla nimiltään ja
lukumäärältään tuntemattomiksi jääneitä sisaraluksia. Nimi viittaa aluksen
käyttöön Saimaan vesialtaassa. Kaleerin ja tykkiveneiden lisäksi rakennettiin
22 kevyempää tiedusteluvenettä.
Soutulaivastolla
oli siten käytössään - tiedusteluveneitä lukuun ottamatta viisi alustyyppiä.
Kaleereita oli vain yksi, 12 tykkiä, joista kaksi käytti 18 naulan ammuksia
sekä kymmenen 6 naulan ammuksia käyttävää. Suurempikokoisia tykkiveneitä oli
yhdeksän, ja niissä yhdeksän 12-naulaista ja 18 kolminaulaista eli kaksi pientä
kanuunaa aluksen keulassa. Pietarilaisia tykkiveneitä oli tuossa vaiheessa
seitsemän, joissa kaikissa oli yksi 18-naulainen tykki. Ruotsalaismallisia
veneitä - sluuppeja ja jollia - oli yhteensä 15, joissa oli yhteensä 90 tykkiä,
suurimmalta osaltaan pieniä kolminaulaisia, mutta jokaisessa oli myös yksi
12-naulainen ja yksi 6-naulainen tykki. Kaleeri ja tykkiveneet olivat Suvorovin
aikana vesillä, kun taas muita aluksia säilytettiin venevajoissa.
Tiedusteluveneet oli jaettu puoliksi Lappeenrannan ja Partakoski - Kärnäkosken
kesken (11+11 kpl.). Kuutta pienempää
tykkisluuppia käytettiin maihinnousuveneinä Savonlinnaan johtavilla kanavilla.
Vuodelta
1795 on säilynyt myös Saimaan laivaston aluskannan inventointitiedot. Tuolloin
komentaja Michaila Borisov ilmoitti, että hänen johdossaan oli jo 88 erilaista
alusta. Näistä yhtenä mainittiin kummajainen, moottorivene (!)
"Josef". Loput olivat helpommin selvitettävissä. Paikallisten
asukkaiden tavallisista veneistä oli rakennettu yhdeksän suurta tykkivenettä.
Näiden lisäksi laivastossa oli seitsemän Pietarissa rakennettua tykkivenettä.,
15 "ruotsalaisen tavan" mukaan rakennettua tykkivenettä sekä kuusi
pientä maihinnousualusta. Tykki- ja maihinnousuveneissä käytettiin 12 ja 6
naulan tykkejä sekä 3 naulan falkonetteja (edellä mainittuja pienempi
kenttätykki; noin 1 kg:n ammukset).
Päällystö ja miehistö
Saimaalle ennen
Kustaan sotaa sijoitettujen laivastoyksikköjen ensimmäisenä komentajana
mainitaan kenraali Herman, jota seurasi sodan aikana Ruotsinsalmen
meritaistelussa haavoittunut Michail K. Borisov. Hänen keisarillinen
määräyskirjeensä on päivätty 12.4.1790. Hän johti laivastoa vuoteen 1797,
jolloin hän joutui linnoituksenpäällikkö Stepanovin kanssa kärhämään ja
erotettiin virasta. Borisovin tilalle määrättiin toisen luokan kapteeni Bogdan
I. Tsertikov, joka toimi komentajana kuolemaansa asti vuonna 1801. Kapteeniluutnantti
Posketsin komensi laivastoa vuosina 1801-1803. Vuosina 1787-1791 Turkkia
vastaan käytyihin useisiin taisteluihin osallistunut ensimmäisen luokan
kapteeni Michail D. Rode määrättiin Mustaltamereltä Baltiaan ja vuonna 1801 hän
oli Lappeenrannassa, mutta nimitettiin Lappeenrannan sataman ja laivaston
komentajaksi vuonna 1803 ja toimi tehtävässä
vuoteen 1809. Keisari Aleksanteri I arvosti hänen toteuttamiaan
korjaustöitä laivastoasemalla siinä määrin, että antoi hänelle
puolitoistakertaisen palkan, briljanttisormuksen ja IV luokan Vladimirin
ristin. Viimeinen komentaja oli vuosina 1809-1810 toiminut kapteeniluutnantti
Nikolai Samardin.
Raimo
Ranta on laskenut rippikirjoista, että Suomen sodan edellä, vuonna 1806,
Saimaan laivastoon kuului - perheenjäsenet mukaan luettuna - noin 200 henkeä.
Jo vuonna 1807 joukkoja alettiin lisätä mm. kahdella luutnantilla ja
pommittajien määrä nousi 48:sta 86:een. Matruuseja oli tuolloin yli sata,
joiden lisäksi oli kapteeniluutnantti Peter Aleksejevin johtama tykistöosasto,
johon kuului Aleksejevin lisäksi toinen upseeri, yhdeksän aliupseeria, kymmenen
pommittajaa ja 19 tykkimiestä.
Saimaan laivaston sotatoimet
Laivaston
tehtävä hahmottui venäläisten aktiivisemmasta ulkopolitiikasta alkaen Kustaa
III:n vallankaappauksen edellä. Linnoitusten rakentaminen kytkeytyi myös tähän.
Laivaston tehtävänä oli mahdollisen Ruotsin hyökkäyksen sattuessa kuljettaa
joukkoja Partakosken tienoille ja saartaa lähestyvä vihollinen sieltä käsin.
Laivasto saattoi käyttää hyväkseen koko vesistöä ja siirtää venäläisiä joukkoja
kanavointeja myöten Savonlinnaan. Suunnitelman olivat laatineet jo 1760-luvun
alkupuolella kenraali de Bosquet adjutanttinsa, ranskalaisen upseerin Bernardin
de Saint-Pierren kanssa.
Elokuun
27. päivänä 1788 yritti 12 ruotsalaista tykkivenettä laskea joukkoja maihin
venäläisten varustusten eteen Savonlinnassa.
Lappeenrannasta lähteneet venäläiset tykkiveneet upottivat neljä
ruotsalaista tykkivenettä, jolloin jäljelle jääneet ruotsalaisveneet
vetäytyivät taisteluitta.
Huhtikuussa
1790 ruotsalaiset sotajoukot aloittivat uuden hyökkäyksen Savosta kohti
Suomenniemeä ja Savitaipaletta. Tuolloin venäläisjoukot yllätettiin täysin ja
lyötiin. Huhtikuun lopulla kuningas Kustaa III siirtyi Savonrintamalta Jaalaan
ja hyökkäsi edelleen Kymijoelle ja suuntasi joukkojensa kulun kohti
Lappeenrantaa. Utin nummella ruotsalaiset ajoivat venäläiset pakosalle.
Toukokuussa venäläiset ottivat kuitenkin aloitteen kaikilla rintamanosilla ja
pureutuivat Kymijoen länsipuolelle hankittuihin sillanpääasemiin. Gustaf
Mauritz Armfeltin armeijanosasto yritti vielä Savitaipaleelta kesäkuun alussa
hyökkäystä Lappeenrantaan ja Viipuriin, mutta venäläisten vahva tukikohta
Savitaipaleella kesti. Taistelussa haavoittunut Armfelt joutui vetäytymään takaisin.
Saimaan vesistö vapautui vasta toukokuussa jäistä, joten venäläiset tykkiveneet
osallistuivat sotatoimiin vasta silloin. Ruotsalaiset pakotettiin vetäytymään
Kymijoen rajalinjan taakse.
Venäläisten
tykkiveneiden sotatoimet olivat siihen mennessä tapahtuneet kiinteästi armeijan
operaatioiden yhteydessä. Tykkiveneiden osuus sotatoimiin antoi kuitenkin
ajatuksen muodostaa Saimaalle vahvempi sotalaivasto. Se sai tehtäväkseen
kuljetusten järjestämisen vesireiteillä, maihinnousuoperaatioihin tarvittavien
joukkojen kuljetuksen sekä raja-alueen vartioinnin.
Kustaan
sodan aikana laivasto joutui tukemaan ruotsalais-suomalaisten joukkojen
piirittämää Savonlinnaa. Suomen sodan aikana vuoden 1808 kesällä laivasto
kuljetti elintarvikkeita ja varusteita, koska vesitie katsottiin
turvallisemmaksi. Laivasto sijoitettiin tuolloin entiseen ruotsalaisten
tukikohtaan, Varkauden Laivalinnaan, jossa se oli lähempänä sotatoimia ja
saattoi osallistua Varkauden koskien pohjoispuolella operaatioihin Sandelsia
vastaan Kuopion seudulla.
Soutulaivastossa
oli vuodesta 1796 lähtien komentajan, tuolloin luutnantinarvoisen 28-vuotiaan
Michaila Borisovin lisäksi kaksi muuta luutnanttia, kaksi varsinaista
perämiestä, yksi kisälli, neljä aliperämiestä, neljä pursimiestä sekä 129 matruusia.
Laivastolla oli oma lääkärinsä ja kolme lääkintäoppilasta. Kaksi vartijaa vahti
laivaston varastoja. Majoittajia oli yksitoista ja kirvesmiehiä kahdeksan.
Perheenjäsenet mukaan luettuna Saimaan laivasto käsitti yli 200 henkeä.
Vuonna
1797 laivaston komentajana toimi edelleen kapteeniluutnantiksi ylennetty
Borisov. Luutnantteja oli jo neljä, alempia meriupseereita kaksi, aliperämiehiä
kahdeksan ja pursimiehiä yhdeksän. Matruuseja oli nyt 110. Laivaston lääkärillä
oli apunaan apulaislääkäri, kisällejä sekä kaksi lääkintäoppilasta. Laivaston
joukkoihin kuului myös sihteeri, neljä kirjuria, varaston vartija, 19
majoittajaa sekä joukko muuta henkilökuntaa.
Saimaan
laivastoa vahvistettiin vuoteen 1807 mennessä rakentamalla uusia aluksia, jolloin
myös tykistöä ja miehistöä vahvistettiin. Tiedot laivaston komentajuudesta ovat
sikäli ristiriitaisia, että rippikirja mainitsee komentajaksi luutnantti
Grigori Petrovin apunaan kaksi muuta luutnanttia, kun taas Kazanzovin
muistiinpanoissa linnoituksesta mainitaan komentajaksi vuosina 1803-1809
kapteeni Michail Rode. Alempia meriupseereita oli kaksi ja yksi perämiehen
apulainen. Aliupseereita oli samaten kaksi ja pursimiehiä kolme. Ensimmäisen
luokan merimiehiä oli 78 ja toisen luokan 133. Majoittajien määrä oli noussut
23:een. Meriväen tykistö muodosti kapteeniluutnantti Peter Aleksejevin johtaman
oman yksikkönsä. Tykistöön kuului Aleksejevin ohella toinenkin upseeri,
yhdeksän aliupseeria, kymmenen pommittajaa, 16 ensimmäisen luokan tykkimiestä
sekä kolme toisen luokan tykkimiestä.
Laivasto
ja meriväen tykistö tarvitsivat monenlaista huolto- ja toimistohenkilökuntaa.
Siten Saimaan laivasto muodosti jo vuonna 1807 vajaan viidenneksen venäläisten
lähes 1 100 mieheen nousseesta vahvuudesta ja meriväen tykistö noin
kahdeskymmenesosan linnoituksen tykistöstä. Vuonna 1809, jolloin sota ei enää
uhannut Saimaan seutua ja kaupunkia, laivaston miesmäärää vähennettiin.
Ensimmäisen luokan merimiehiä oli enää 40 eikä toiseen luokkaan kuuluvia ollut
lainkaan. Sen sijaan meriväen tykistön vahvuus ei laskenut. Pommittajia oli
kuusi ja tykkimiehiä 18. Laivaston komentajaksi nimitettiin samana vuonna
kapteeniluutnantti Nikolais Samardin, joka toimi tehtävässään laivaston
hajottamiseen saakka 1.3.1810. Laivaston vahvuutta vähennettäessä linnoituksen
venäläisjoukko-osastojen vahvuutta vastaavasti nostettiin. Sotaväen
perheenjäsenet mukaan lukien venäläisten määrä nousi yli 2 400 henkeen, mikä
oli kymmenen kertaa enemmän kuin Lappeenrannan väkiluku.
Saimaan laivaston sotasatama
Raimo
Rannan mukaan soutulaivaston kasarmit ja venevajat sijaitsivat Tyysterniemen ja
nykyisen Chymos-rannan välillä. Miehistö asui osaksi Paldon porvarisperheissä,
mutta hankki myöhemmin alueelle omia asumuksia.
Amiraliteetin
pääarkkitehti A. D. Zaharov selvitti 23.4.1807 kirjeessään
Amiraliteettikollegiolle sotasataman rakennuskantaa seuraavasti:
1.
Satamassa oli 10 puista tykkivenevarastoa, jotka olivat maalattuja ja
sijaitsivat aivan rantaviivan tuntumassa.
2. Puusta
rakennettu sairaala, jonka yhteydessä apteekki, keittiö, leipomo, varastoja,
ruumishuone ja ruokala.
3.
Linnoitusniemen kukkulalla puusta rakennettu
kasarmirakennus 300 miehelle.
4. Puinen
sivurakennus "palvelijoita" varten. Näillä tarkoitettiin nähtävästi sairaanhoitajia, ja mahdollisesti
upseerien henkilökohtaisia palvelijoita. Rakennuksen yhteydessä oli myös kesäkeittiö.
5.
Ekipaasin puiset materiaalivarastot, joissa säilytettiin mm. varuskunnan
elintarvikkeita, mm. tilat 1 00 kulille jauhoja.
6.
Tykistön vanhat varastot, jotka olivat olleet aikaisemmin Lappeenrannan tullin
käytössä.
7.
Tykistön uudet varastot, joihin oli sijoitettu materiaalit, erilaiset laitteet,
terva jne.
8.
Esikunta ja upseerien asunnot.
Vuoden
1810 rakennusselostuskartta sisälsi aikaisempaa tarkemmin laivaston rakennusten
sijainnin asemakaavassa. Rakennukset sijaitsivat useissa paikoissa
linnoitusniemen länsipuolella. Komentajan seitsemän erillistä rakennusta
sijaitsivat Tyysterniemen puolella. Paldon etulinnakkeesta etelään ja Nikolain
linnakkeesta länteen sijaitsi toinen rakennusryhmittymä: omilla aidatuilla
pihamaillaan matruusikasarmi sekä sairaala apurakennuksineen ja kauimpana
etelässä sijaitsivat venevajat ja varastot omalla aidatulla alueellaan.
Alueiden välisille teille ja esikaupunkeihin oli sijoitettu vielä vartio- ja
varastorakennuksia sekä upseerien asuinrakennuksia.
Kaupunkilaiset
eivät Paldoa lukuun ottamatta joutuneet suuremmin tekemisiin Saimaan laivaston
kanssa, koska se sijaitsi syrjässä kaupunkialueesta. Laivaston sekä linnoituksen
järjestämistä kovapanosammunnoista kuulutettiin Lappeenrannan - Lappeen
kirkossa ja varoitettiin kaupunkilaisia pysyttelemään poissa ja pitämään
karjansa etäällä ampumapaikoista. Harjoitukset aloitettiin tavallisesti
heinäkuun alussa ja lopetettiin elokuun lopussa.
Sen sijaan
joukkojen majoitusrasitus oli kaupunkilaisten jatkuvana - ehkä suurimpana -
riesana jo Ruotsin vallan ajalta, 1720-luvulta lähtien. Kaupunkilaisten apua
tarvittiin majoitus- ja muiden rakennusten pystyttämisessä niin laivastolle kuin
linnoituksenkin joukko-osastoille. Urakkatarjoukset polttopuiden ja tukkien
hankkimisesta kuulutettiin niinikään kirkossa. Esimerkiksi 1802 porvarit
joutuivat maksamaan asunnoista, lämmityksestä ja valaistuksesta yhteensä 612
ruplan suuruista veroluontoista maksua. Lappeenrannan majoitusrasitus oli
väkilukuun verrattuna ollut aina 1770-luvulle saakka Vanhan Suomen kaupungeista
korkein. Kasarmien rakentamisen jälkeen se kuitenkin keveni vuosisadan lopulta
lähtien. Sen sijaan tilapäisesti Lappeenrantaan siirrettyjen joukkojen
majoittamisesta kaupunkilaiset eivät säästyneet koko Vanhan Suomen kaudella.
Suomen
sodan jälkeen Lappeenrantaan sijoitettua laivastoa supistettiin tuntuvasti ja
lopullisesti laivasto lakkautettiin maaliskuun 1. päivänä 1810. Amiraliteetin
omaisuudesta jätettiin kuitenkin huolehtimaan satamapäällikkö ja vartiosto.
"Venäläisen" Lappeenrannan vaiheet jatkuivat Saimaan laivaston lakkauttamisen jälkeen vielä runsaat sata vuotta. Venäläinen varuskunta jatkoi linnoitusalueella vielä vähennettynä ja sai rinnalleen myös vuoteen 1830 saakka Vanhan Suomen suomalaisjoukko-osaston.
Artikkeli
on julkaistu teoksessa Kauskilasta kuntaliitokseen. Historiaa ja
tarinoita. Etelä-Karjalan museon julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen
tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi
hintaan á 10 € (+ toimituskulut).