Soile
Rinno
RATSUVÄKI
JA LAPPEENRANTA
AUTONOMIAN
AIKANA
Suomen
Rakuunarykmentti
Autonomian ajan Suomi oli 1870-luvun kansainvälispoliittisten tapahtumien
pyörteessä sotilaallisesti lähes tyhjiö, jossa 1881 voimaanastunut
asevelvollisuuslaki merkitsi suurta käännekohtaa. Keisari Aleksanteri II antoi
myös “oman” armeijan kautta tunnustusta Suomen kansalliselle erikoisasemalle.
Asevelvollisuuslaki oli vain osa 1860-luvulla alkaneen kansallisen heräämisen
tavoitteita, saihan Suomi myös useita muita lakeja ja instituutioita, jotka
vakiinnuttivat koko kansan yhtenäisyyttä ja valmistivat osaltaan tietä
täydelliseen itsemääräämisoikeuteen, demokratiaan ja lopulta valtiolliseen
itsenäisyyteen.
Asevelvollisuuslakia alettiin toteuttaa vaiheittain ja uusista
joukko-osastoista viimeisenä muodostettiin ratsuväen joukko-osasto
Lappeenrantaan 17.4.1889 annetulla asetuksella Keisarillisen Majesteetin
Armollinen julistus suomalaisen ratsuväen asettamisesta. Kenraalikuvernöörin
päiväkäsky Suomen Sotaväelle 20. kesäkuuta 1889 ilmoitti Suomen
Rakuunarykmentti -nimisen joukko-osaston perustamisesta siten, että rykmentti
tulisi täyteen vahvuuteensa asteittain vuosina 1890-1892. Sen ensimmäinen
päiväkäsky annettiin jo saman vuoden elokuun 27. päivänä, jolloin jo luutnantti
Lucandert oli saapunut Lappeenrantaan venäläisten ratsuhevosten ja hoitajien
kanssa valmistelemaan opetuseskadroonan perustamista. Näin vaatimattomasti
alkoi Suomen Rakuunarykmentin lyhyt, mutta kunniakas ja Lappeenrannan
kaupungille merkittäväksi muodostuva historia. Rykmentin vanha varuskunta on
vielä säilynyt ja muodostaa kaupunkikeskustassa omaleimaisen ja kiinnostavan
alueen puolustusvoimien jo luovuttua siitä osittain. Lappeenrannalla oli toki
jo tätä ennen ollut lähes koko historiansa ajan sotilasperinteitä, mutta nyt
ensimmäistä kertaa Suomen Rakuunarykmentti koettiin kaupunkilaisten silmissä
“omana” ja siksi läheisenä joukko-osastona. Kaukana edessäpäin olivat raskaat
sortovuodet, joiden seurauksena kaupunkilaisille yhä läheisemmäksi tullut
rykmentti lakkautettiin 1901.
Suomen Rakuunarykmentin opetuseskadroonassa koulutettiin Venäjällä
ratsuväessä palvelleiden suomalaisten upseereiden johdolla omat aliupseerit
rykmentin ensimmäistä saapumiserää varten, joista muodostettiin kolme
eskadroonaa. Näin laskettiin perusta Lappeenrannassa myöhemmin tapahtuvalle
aliupseerikoulutukselle. Jo ensimmäiset 45 miestä, jotka tulivat joko
tarkk’ampujapataljoonista tai reservistä, saivat ilmoittautua
rykmentinkomentajalle eversti Oscar Theodor Schaumanille. Jo näistä
miehistöeristä saatiin huomata, että ratsuväkeen nimenomaan haluttiin, ei
jouduttu. Vaikka siellä oli pitempi ja monin tavoin raskaampi palvelusaika ja
kovempi kuri, se houkutti nuoria asevelvollisia kauempaakin. Päiväohjelma alkoi
aamulla jo kello 5.30 tallissa, jossa ensin ruokittiin ja hoidettiin hevoset.
Vasta pari tuntia myöhemmin miehet itse pääsivät peseydyttyään aamiaiselle.
Samoin viimeksi illalla päivän monenlaisten ratsastusharjoitusten ja muun
palveluksen jälkeen jokainen huolsi hevosensa ja varusteensa. Ratsuväen oli
tärkeintä sisäistää palveluskäsky “ensin hevonen, sitten mies” kaikissa eri
toimissa. Rykmentin palvelukseen sisältyi myös muita joukko-osastoja
korkeatasoisempaa kansalaisopetusta eikä lukutaidottomia kotiutettujen joukossa
enää ollut. Kolmivuotinen palvelus ja kuriin tottuminen avasi tiettävästi
monille rakuunoille tien erilaisiin valtion ja yhteiskunnan virkoihin ja
tehtäviin.
Kasarmialueen järjestelyt
Lappeenranta oli 1880-luvulla pikkukaupunki, jossa vanha linnoitusniemi ja
reservikomppanian alue olivat lähinnä olleet sotaväen käytössä leirikentän lisäksi.
Kaupungissa oli vain noin tuhat asukasta ja sen maa-alue käsitti Linnoituksen
lisäksi nykyisen vanhan keskustan ruutuasemakaava-alueen suunnilleen
Valtakadulle asti sekä vähäisemmän alueen Pallossa. Suomen Rakuunarykmentin
sijoittuminen tällaiseen pikkukaupunkiin, joka vain kesällä kylpylävieraitten
saapuessa heräsi hiukan vilkkaampaan elämänmenoon, oli merkittävä tapaus. Se
mullisti myös konkreettisemmin kaupungin elämää, sillä vanhentuneitten armeijan
käytössä olleitten tilojen sijaan alettiin heti suunnitella uutta ja
erityisesti ratsuväen tarpeisiin sopivaa varuskuntaa talleineen ja
majoitustiloineen. Upseeristollekin tarvittiin säälliset asunnot.
Suomen Rakuunarykmentin sijoituspaikkaa valittaessa Lappeenrannan etuina
kirjattiin sopiva kuiva maasto, terveellinen ilmasto, Saimaan ranta ja
vesiteiden ja rautatien ansiosta hyvät liikenneyhteydet. Lisäksi
itäsuomalaisten hevosten oli todettu soveltuvan hyvin koulutukseen ja
leirikenttä oli vanhastaan jo tullut joukko-osastoille tutuksi ja soveltui ratsuväen
rintamaharjoituksiin erinomaisesti. Näin ollen monet taloudelliset seikat
painoivat vaa’an Hämeenlinnan sijasta Lappeenrantaan.
Lappeenrannan kaupunginvaltuusto myönsi korvauksetta maa-alueen kaupungin
laidalta, Saimaan rannalta, josta oli hyvät yhteydet ratsastusmaastoon.
Tuolloin alue oli vielä rakentamaton vaikka se olikin jo kaavoitettu
tonttimaaksi ja varattu näin asutuksen laajenemista varten. Toistaiseksi siellä
oli vain yksi yksityinen Reichardtille vuokrattu huvilatontti ja niitä oli suunniteltu
varattavaksi useampiakin samalle rantakaitaleelle. Alueluovutuksesta
neuvoteltaessa kaupunki pyrkikin asettamaan ehdon, jonka mukaan alue maksutta
siirtyisi takaisin kaupungille, jos sitä ei tarvittaisi enää ratsuväen
käyttöön. Tämä varauma tuntui tuolloin varmasti epätodennäköiseltä, mutta
senaatti ei kuitenkaan siihen katsonut voivansa suostua, ja näin sovittiin
vuokrasta kaupungille tällaisessa tilanteessa. Kun Suomen Rakuunarykmentti
sitten lakkautettiin, senaatti lunasti koko alueen valtiolle 1906. Kaupungille
korvattiin kuitenkin metsän arvo, ja se sai pitää jo rakennetun Reichardtin
huvilatontin ja vesialueen kalastusoikeuden. Valtio kustansi myös Lappeenranta
- Pulsa maantien siirtämisen ja tie muodosti tämän jälkeen kaupungin ja
rykmentin alueiden rajan.
Suomen
Rakuunarykmentin kasarmialueen rakentaminen
Erityisesti Suomen Rakuunarykmentin tarpeisiin varatun kasarmialueen
yleissuunnitelmat on signeerannut yleisten rakennusten ylihallituksen
ylijohtajana Sebastian Gripenberg, joka oli myös itse sangen kiinnostunut ja
ilmeisesti osallistui suunnitelmiinkin. Koko rakennuskannan varsinaisena
suunnittelijana on mainittu arkkitehti Johan Jacob Ahrenberg, mutta merkittävä
osuus oli myös töitä valvoneella ylihallituksen arkkitehti Lybeckillä, joka
asui töiden ajan Lappeenrannassa.
Aikaisemmin 1880-luvulla rakennettuihin varuskuntiin oli tehty puukasarmit,
mutta niistä oli jo saatu huonoja kokemuksia ja korjauskustannukset kohosivat korkeiksi.
Tämän vuoksi Lappeenrantaan kasarmit päätettiinkin rakentaa tiilestä 2- ja
3-kerroksisina.
Rakennustyöt etenivät vaiheittain vuosina 1889-1893. Ihastelua ja
hämmästelyä heräsi miehistökasarmienkin modernien tilojen vesijohtoja ja
klosetteja kohtaan. Lämpimien kasarmien epäiltiin jopa rappeuttavan
sotilaskuntoa.
Aluetta hallitsi kolme kasarmia, avara ratsastusmaneesi ja sen ympärille
sijoitetut seitsemän tallirakennusta. Jokaiselle eskadroonalle oli varattu oma
talli, johon mahtui sen 113 hevosta. Kauemmaksi oli sijoitettu sairastalli,
erilaiset kanslia- ja huoltorakennukset ja pajat. Lisäksi tarvittiin tietenkin
mm. ruokalarakennus, putka ja vartiorakennukset. Rakennukset oli ryhmitelty
keskellä sijaitsevan harjoituskentän ympärille.
Rannassa erillään omassa rauhassaan sijaitsi komea kaksikerroksinen
upseerikerho, sen vieressä komentajan talo sekä etäämpänä yksityisalueeksi
jääneen tontin toisella puolen, mutta saman tien varrella upseerien perheille
varatut kaksi asuinrakennusta, joiden alakerta oli tiilestä ja yläkerros
puurakenteinen.
Kasarmialue on säilynyt näihin päiviin asti lähes alkuperäisessä
kunnossaan. Sen puiset ratsastusmaneesi ja tallit korvattiin tiilirakenteisilla
suojilla kun itsenäisen Suomen puolustusvoimien ratsuväen joukko-osastot
sijoittuivat Lappeenrantaan. Tällaisena se on alueen alkuperäistä luonnetta
kunnioittaen pyritty säilyttämään myös uuden kaavoituksen keinoin
ainutlaatuisena osana vanhaa kaupunkirakennetta.
Suomen
Rakuunarykmentin lakkauttaminen
Rykmentin
komentaja Oscar Theodor Schauman joutui vaikeaan tilanteeseen sortokauden
jatkuessa ja kiristyessä. Suomen autonominen asema alkoi olla yhä ahtaammalla
mitä selvemmin valtaapitävien panslavistiset aatteet saivat jalansijaa. Suomen
sotaväki koettiin näiden pyrkimysten esteeksi ja kansallisuusajatuksen
symboliksi. Se pyrittiin sulauttamaan Venäjän sotaväkeen ja venäläistämään
kauttaaltaan. Suomen Rakuunarykmentin univormu oli pääpiirteissään
samankaltainen kuin venäläisten ratsuväen joukko-osastojenkin, mutta sen kaksoiskotkavaakunan
keskellä oli Suomen leijona Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen sijasta. Kaikki nämä
sinänsä vähäisiltä tuntuneet symbolit koettiin sorron vuosina uhkaksi
valtakunnan yhtenäisyydelle ja Suomen autonominen asema liian vahvaksi. Samaan
aikaan oli kuitenkin jo kansallisuusaate saanut jalansijaa suomalaisen
sivistyneistön keskuudessa ja jokainen uusi sortotoimenpide nostatti
huolestuneisuutta.
Ylimääräiset valtiopäivät kokoontuivat alkuvuodesta 1899 käsittelemään
Suomen uutta asevelvollisuuslakiehdotusta, joka oli Venäjän viranomaisten
laatima. Samaan aikaan julkaistiin keisari Nikolai II allekirjoittama helmikuun
manifesti ja monista asevelvollisuuslain käsittelyn aikana säätyjen siihen
tehdyistä myönnytyksistä huolimatta keisari kieltäytyi allekirjoittamasta
lakia. Sen sijaan heinäkuussa 1901 keisari vahvisti uuden asevelvollisuuslain
ja sitä täydentäneen manifestin, jonka myöntyväisyyssenaatti päätti julkaista.
Tämä johti Suomen sotaväen päällikön viran lakkauttamiseen,
tarkk’ampujapataljoonien ja reservikomppanioiden hajottamiseen. Tässä vaiheessa
oli vielä tarkoitus jättää Suomen Kaarti, Suomen Rakuunarykmentti ja Suomen
kadettikoulu entiselleen, sillä Nikolai II tiedettiin isänsä muistoa
vaaliakseen pitäneen Suomen Rakuunarykmentin asemaa itselleen poikkeuksellisen
läheisenä. Sen historia oli kuitenkin vääjäämättä tullut ratkaisevaan
käännekohtaansa.
Kenraalikuvernööri Bobrikov saapui Lappeenrantaan marraskuun 9. päivänä
kunnioittaakseen läsnäolollaan Linnoituksessa sijainneen ortodoksisen Neitsyt
Marian Suojeluksen kirkon uudelleenvihkimistä laajennusten jälkeen. Eversti
Schauman oli viran puolesta vastaanottamassa tätä, mutta sai ”Suomen syöjänä”
tunnetulta Bobrikovilta tylyn vastaanoton, julkiset moitteet ja syytökset
varuskunnan tilasta ja erityisesti kurista, koska kahden rakuuna-aliupseerin ja
venäläisen vääpelin välille oli syntynyt kahnauksia. Vaikka Schauman ilmoitti
aliupseerien jo kärsineen arestirangaistuksensa, Bobrikovin julkiset moitteet
rakuunoiden kuullen jatkuivat koko vierailun ajan. Kohtalokkain yhteenotto
tapahtui rautatieasemalla kenraalikuvernöörin valmistautuessa lähtöön.
Bobrikov otti puheeksi erittäin raskauttavana eversti Schaumanin
kääntymisen keisarillisen senaatin puoleen pyytääkseen lisäohjeita
suomalaisilta rakuunoilta vaaditun Venäjän sotaväen valan kaavan suhteen.
Schauman vastasi Bobrikoville julkisesti, että hän ei suomalaisena virkamiehenä
voi toimia vastoin maansa lakeja. Lähtiessään Bobrikov huusi nyrkkiä puiden
muuallakin hänen suuhunsa pannun ja paljon siteeratun lauseensa “Laki, se olen
minä!”
Vielä samana päivänä, marraskuun 11. eversti Schauman jätti eroanomuksensa
ja hänen esimerkkiään seurasivat yhtä lukuun ottamatta kaikki Lappeenrannassa
olleet rakuunarykmentin upseerit. Tämä vakaumuksellinen teko oli rohkea
epävarmoina sortovuosina. Kaikki tiesivät menettävänsä uransa ja
tulevaisuudensuunnitelmansa. Heidät siirrettiin saman vuoden lopulla
armeijaratsuväen reserviin ilman minkäänlaisia taloudellisia etuja. Rykmentin
hajottamisen aikana Venäjällä komennettuina olleet upseerit asetettiin
sotilaslakkautuspalkalle.
Upseeriston ero oli kuitenkin Bobrikoville hankala, sillä
Rakuunarykmentillä oli korkea-arvoisia ystäviä Venäjällä ja hän koki oman asemansa
sen vuoksi uhatuksi ja yritti useaan kertaan saada Schaumanin peruuttamaan
eroanomuksensa. Ero astui voimaan marraskuun 23. päivänä ja väliaikaiseksi
komentajaksi määrättiin eversti Ernst Baeckman.
Lappeenranta
hyvästeli monin kunnianosoituksin eversti Schaumanin, joka joulukuussa matkusti
perheineen Turkuun.
Suomen Rakuunarykmentin virallisena hajotuspäivänä voidaan pitää joulukuun
17. 1901, jolloin sotaministeri tiedotti asiasta sähkösanomalla ja ilmoitti sen
tilalle muodostettavan 55. Suomenmaalaisen Rakuunarykmentin.
Suomen Rakuunarykmentin upseerit viettivät kuitenkin kohtalokasta
marraskuun 11. perinnepäivänään, jolloin he asettuivat solvatun komentajansa
tueksi. Suomen Rakuunarykmentin lippu vietiin tammikuussa 1902 Pietariin ja
rykmentille kuuluneet arvoesineet, erityisesti kappelissa olleet
sakraaliesineet ja Aleksandra Såltin - Frosteruksen maalaama
Getsemane-alttaritaulu luovutettiin Suomen Muinaistieteellisen toimikunnan
(Kansallismuseo) haltuun, josta ne myöhemmin palautettiin takaisin
Lappeenrantaan.
Suomenmaalainen
Rakuunarykmentti
Samanaikaisesti
näiden traagisten tapahtumien kanssa järjestettiin Lappeenrantaan uutta
joukko-osastoa lakkautetun rakuunarykmentin tilalle ja Arkangelogorodin
Rakuunarykmentin komentaja, eversti Alexander Grigorkoff, määrättiin ottamaan
rykmentti vastuulleen. Uusi rykmentti, 55. Suomenmaalainen Rakuunarykmentti
koottiin yhteensä kahdestakymmenestä neljästä eri venäläisestä
joukko-osastosta. Sen ensimmäinen komentaja eversti Alexander Grigorkoff oli venäläistä
sukujuurta, vaikka oli syntyisin Suomesta. Hän oli palvellut vuosina 1890-1896
Suomen Rakuunarykmentissä, ja koki keisarin hänelle määräämän tehtävän raskaana
henkilökohtaisena tragediana.
Ratsuväen toiminta Lappeenrannassa jatkui näin, mutta valtiolliset
levottomuudet jatkuivat. Kaupunki vetosi rakuunarykmentille luovuttamansa
maa-alueen ehtoihin ja koetti turhaan saada sen hallintaansa. Alueen vuokrasta
tai vaihtoehtoisesti kauppahinnasta syntyi pitkällinen riita, jonka aikana
kaupunki suuttuneena hakkautti leirikentän puut ja siitä hyvästä senaatti
määräsi 3000 markan sakot. Riita johti viimein varuskunta-alueen
pakkoluovutukseen, ja luonnollisesti kaupungin mielestä vähäistä korvausta
vastaan.
Sortokauden ajalta ja Suomenmaalaisen Rakuunarykmentin vaiheista näkyy
Lappeenrannassa muitakin muistoja. Linnoituksen ortodoksinen kirkko oli
laajennettunakin riittämätön yhtäaikaisesti venäläisen sotajoukon ja kaupungin
oman seurakunnan tarpeisiin. Sen vuoksi aloitettiin uuden ortodoksisen kirkon
rakennustyöt Nikolainvalleille, vastapäätä varuskuntaa.
Uusi venäläinen sotaväen kirkko ja sen paikan valinta oli luonnollisesti
ajan poliittisessa ilmastossa kaupungin hallinnolle monimutkainen ongelma.
Senaatti pyysi jo vuonna 1911 kenraalikuvernöörin käskystä Nikolain valleja
sotaväen käyttöön kirkon rakentamista varten, mutta aiotun venäläisen
sotilaskirkon rakentamista hallitsevalle paikalle kaupungin keskustaan ei
suinkaan tervehditty ilolla. Asiaa käsiteltiin vuoden 1912 syksyyn saakka
valtuustossa. Valleilla oli tuolloin jäljellä enää vanhojen varustusten
perustuksia ja lisäksi mäen korkeimmalla kohdalla oli Matkailijayhdistyksen
näkötorni. Saman aikaisesti oli valleja jo alettu kunnostaa niiden
säilyttämiseksi, minkä lisäksi myös puolustuslaitteiden maanomistus kuului
valtuuston mielestä yksinomaan kaupungille. Sotilaskirkkoa kuitenkin
kiirehdittiin sekä lähestyvän Romanovien hallitsijasuvun 300-vuotisjuhlien että
ilmeisen välttämättömän hartaustilan puutteen vuoksi. Näin oli kaupungin
alistuttava ja sallittava kirkon rakentaminen aivan näkötornin viereen.
Venäläinen
akateemikko ja arkkitehti Georg Koshkov suunnitteli kirkon
bysanttilaisperinteisten venäläisten katedraalien tapaan vuonna 1912, mutta sen
rakennustyöt keskeytyivät enteellisesti jo ensimmäiseen maailmansotaan.
Suunnitelmista havaitaan komea ja korkea punatiilinen katedraali, jossa on
hallitsevan keskikupolin lisäksi neljä sivukupolia, kaikissa suippokatteinen
sipuli ortodoksisine risteineen. Sen lisäksi sivulle oli suunniteltu kirkon
yhteyteen rakennettava kellotorni pienine suippokatteisine kupoleineen. Kupolit
oli saatu paikoilleen ja kirkon ulkoinen hahmo oli valmiina töiden
keskeytyessä.
Kirkko
ei koskaan valmistunut eikä sitä vihitty ortodoksiseksi varuskuntakirkoksi, vaan
Venäjän vallankumouksen alkaessa se oli yhä vailla mm. ikkunoita ja ilmeisesti
myös näin ollen siitä puuttui ikonostaasi. Suomen itsenäistyttyä se
keskeneräisenä luetteloitiin sotasaaliina valtion omaisuudeksi.
Lappeenranta
oli seurakuntana itsenäistynyt Lappeen emäseurakunnasta jo vuonna 1910, mutta
sillä ei ollut omaa kirkkorakennusta. Uusbysanttilainen Venäjän vallan muistona
kaupungin keskustaa hallitseva kirkkorakennus saatiin valtiolta seurakunnan
käyttöön ja arkkitehti Ilmari Launis suunnitteli sen muutostyöt luterilaiseksi
kirkoksi vuonna 1923. Samaan aikaan kaupungissa hävitettiin vanhan vallan
muistona leirikentän puurakenteinen kesäkirkko ja monissa muissa kaupungeissa
venäläiset varuskuntakirkot muutettiin myös muuhun kuin kirkolliseen käyttöön,
jos niitä ei kokonaan purettu.
Ilmari
Launiksen muutostöiden suunnitelma perustuu ulkoisilta osiltaan tornien
kreikkalaiskatolisen uskon symboleina olleiden sipulikupolien poistamiseen ja
samalla tornien madaltamiseen, mikä on olennaisesti muuttanut rakennuksen
mittasuhteita ja tekee sen torsoksi. Säilyneen suunnitelman mukaan arkkitehti
oli tutkinut myös korkean suippokärkisen tornin mahduttamista rakennusmassaan.
Nämä tornit olisivat nousseet suippoina ja siroina samaan korkeuteen
sipulikupolien kanssa ja olisivat saattaneet olla jopa nykyistä
onnistuneempikin ratkaisu. Aika ajoin lappeenrantalaiset käynnistävät julkisen
keskustelun sipulikupolien palauttamisesta kaupunkikuvallisista ja
antikvaarisista syistä kaupunkiseurakunnan kirkkoon.
Lähteet:
Castrén, Klaus, Suomen rakuunarykmentti
1889 – 1901. Upseeristo ja siviilivirkamiehistö. 1984.
Castrén, Liisa, Lappeenrannan kaupungin
historia 1812-1918. 1957.
Immonen, Olli, Lappeenrannan
varuskuntahistoria. 1992.
Toivanen, Pekka, Lappeenrannan kaupungin
historia 1917-1966.
Artikkeli on julkaistu teoksessa
Kauskilasta kuntaliitokseen. Historiaa ja tarinoita. Etelä-Karjalan
museon julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen
tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi hintaan á 10 € (+ toimituskulut).