Venäjän merisotalaivaston
arkistossa (RGAVMF) Pietarissa säilytetään monia Suomen historiaa koskevia
1700- ja 1800-luvun asiakirjoja. Niihin sisältyy raportteja ja tiedotuksia
sotatoimista ja meritaisteluista, selostuksia puolustuslaitteiden, satamien ja
satamakaupunkien rakentamisesta, tietoja vesireittien, teollisuuden, kaupan,
koulutuksen ja hallinnon kehityksestä.
Arkiston monista lähderyhmistä on
keskeinen meriministeri, amiraali Aleksandr Sergejevitš Menšikovin kokoelma (F.
19), jossa on runsaasti Suomea koskevaa aineistoa 1700- luvulta ja 1800-luvun
alusta. Samaan ajankohtaan keskittyvät muutamat muutkin kokoelmat, kuten
esimerkiksi amiraliteettikollegion (F. 212), amiraliteettikollegion
varapresidentin, Ivan Grigorjevitš Tšernyševin kanslian (F. 172) ja amiraliteettikollegion
presidentin, Grigori Grigorjevitš Kušelevin kanslian fondit.
Erinomaisia karttoja sekä
kaupunki-, satama- ja linnoitussuunnitelmia säilytetään sotainsinöörihallinnon kokoelmassa (F. 3L). Suomen sisävesillä
käytettyjen alusten piirustuksia voi löytää Purje-, soutu-, höyry- ja
panssarilaivaston kokoelmasta (F327).
Näiden kokoelmien avulla on
mahdollista tutkia yksityiskohtaisesti Venäjälle kuuluneiden alueiden historiaa
ja niiden asukkaitten toimintaa ja
tarkastella tässä yhteydessä myös Saimaan vesistöaluetta ja Lappeenrannan
kaupunkia.
Koko Suomen itäosaa hallitseva
Saimaan vesistöalue käsittää valtavan järvien, kivikkoisten kalliojyrkänteiden
ja metsäisten saarten loputtoman joukon. Tämän vesistöalueen tärkeimmät
solmukohdat, kuten myös kaikki sitä ympäröivät tiet, kohtaavat pohjoisessa
Savonlinnassa ja etelässä Lappeenrannassa. Ruotsalaisten Uudenkaupungin rauhan
jälkeen perustama Lappeenrannan linnoitus sijaitsi edullisella
maantieteellisellä ja strategisella paikalla. Venäjälle vuodesta 1710 kuuluneen
Viipurin kautta sieltä oli nopea yhteys Pietariin ja maanteitse länteen pääsi
Hämeenlinnaan, Ristiinaan ja Mikkeliin. Etelä-Suomen rannikkolinnoitukset,
Ruotsinsalmi ja Hamina eivät nekään olleet Lappeenrannasta katsoen kaukana.
Ruotsalaiset suunnittelivat
1720-luvulla Lappeenrannan linnoituksen aikakauden eurooppalaisten ihanteiden
mukaisesti tähden muotoon. Saimaa olisi sen luonnollinen suoja pohjoisessa, ja
myöhemmin venäläisenä kautena etelässä linnoitusta turvasivat Nikolain redutti,
Rjazanin ja Viipurin vuorilinnoitukset. Lappeenrannan linnoitusta ympäröi
päävalli, jossa oli neljä porttia. Sen sisällä olivat luterilainen ja
ortodoksinen kirkko, varuskunnan rakennelmia ja siviiliasutusta.
Lappeenrannan linnoituksen
historia liittyy kiinteästi Pietarin kaupungin ja koko Venäjän keisarikunnan
läntisten rajojen turvaamiseen. Pietari Suuri ratkaisi ainakin osittain Venäjän
uuden pääkaupungin, Pietarin, turvallisuuskysymyksen jo suuren pohjan sodan
aikana vallatessaan Viipurin 1710. Keisarinna Elisabet I:n aikana raja siirtyi
aina Kymijokeen asti 7. 8. 1743
solmitun Turun rauhan mukaan, ja näin myös Lappeenranta linnoituksineen
liitettiin Venäjään.
Venäjän vallan aikana kaikkia linnoitusta
koskevia asioita johti sotilashallinnon määräämä komendantti. Tässä
merkittävässä virassa toimivat majuri Stepanov, kenraalimajurit von Rozenthal ja Kublitski sekä eversti Rüdinger.
Paikallinen rajapataljoona, joka oli ollut Lappeenrannassa jo vuodesta 1743
alkaen, käsitti noin 100 tykkiä, 3 upseeria, muutamia aliupseereita ja 90
tykkimiestä. Suuri osa joukoista oli aiemmissa taisteluissa haavoittuneita tai
vammautuneita sotilaita.
Kreivi Aleksandr Vasiljevitš
Suvorov palasi Krakovan valtauksen ja Puolan sodan päätyttyä kesällä 1772
Pietariin, josta hän sai heti komennuksen Suomeen tarkastamaan ja vahvistamaan
Ruotsin vastaista rajaa. Kaikki tärkeimmätkin linnoitukset Suomen puolella
olivat tuolloin heikossa kunnossa. Suvorov alkoi kohentaa erityisesti mm.
Lappeenrannan linnoitusta, joka jo Venäjän vallan alkuvuosina oli
hoitamattomana ravistunut. Lähimpänä Pietaria sijaitseva Viipurin linnoitus oli
muodostunut jo lähes osaksi pääkaupungin varustuksia ja osittain kadottanut
merkityksensä itsenäisenä varustuksena. Haminan linnoitus taas oli niin laaja,
että sen puolustamiseen tarvittiin kaikki Suomeen sijoitetut sotajoukot.
Taavettia pidettiin vain kenttälinnoituksena ja Lappeenrantakin kelpasi
ainoastaan tarvittaessa sotajoukkojen suojaksi.
Vaikka kenraali Aleksandr
Vasiljevitš Suvorov oli Suomessa vain vajaan vuoden ajan, hän sai paljon
aikaan. Rajalinjan vahvistamiseen myönnetyillä varoilla uudistettiin suuri osa
Lappeenrannan linnoituksen rakennuksia.
Rakennettiin asuntoja upseereille, kasarmeja aliupseeristolle ja
miehistölle ja niiden lisäksi vielä tykistöpaja ja varusvarastoja,
ruutikellari, johon sopi yli 4000 puutaa ruutia, kivinen päävartio ja
vartiotupa. Näistä pääosin tähän päivään asti säilyneistä rakennuksista tuli
linnoituksen ydin ja pienten korjausten jälkeen niitä käytettiin meri- ja
sotalaitoksen tarpeisiin 1800-luvun alkupuolelle saakka.
Venäjän ja Ruotsin välisen vuonna
1788 syttyneen sodan päätaistelut käytiin merellä ja Suomen rannikkoalueella. Sotatoimet vaikuttivat kuitenkin myös
Lappeenrannan linnoitukseen. Sen
vähälukuinen varuskunta piti puolensa ruotsalaisia joukkoja vastaan koko
touko-heinäkuun 1789. Saman vuoden elokuun 27. päivänä kaksitoista ruotsalaista
tykkivenettä yritti laskea sotajoukkojaan maihin venäläisten varustusten eteen
Savonlinnassa. Lappeenrannasta lähteneet venäläiset laivat upottivat neljä
ruotsalaista tykkivenettä ja jäljelle jääneet pakenivat taisteluitta.
Huhtikuussa 1790 alkoi uusi ruotsalaishyökkäys Saimaan etelärannoilla,
Savitaipaleella. Vasta kun järvi vapautui toukokuun alussa jäistä, pystyivät
myös pienet tykkiveneet liittymään sotatoimiin. Ruotsin sotajoukkojen hyökkäys
saatiin pysäytettyä ja ne pakotettiin peräytymään Kymijoen taakse. Tämän voiton
seurauksena syntyi ajatus muodostaa Saimaalle sotalaivasto. Sen tehtävä oli järjestää kuljetukset
sisävesireiteillä, ja vastata erityisesti maihinnousuoperaatioihin tarvittavien
sotajoukkojen kuljettamisesta sekä raja-alueen vesistöjen vartioimisesta.
Laivaston tukikohdaksi tuli Lappeenranta.
Amiraliteettikollegion
varapresidentti Ivan Grigorjevitš Tšernyševin käskystä kapteeniluutnantti A.
Smirnov lähti vielä samana vuonna, marraskuun 28. päivänä Saimaalle.
Tutkittuaan koko vesistön Lappeenrannasta Savonlinnaan asti hän lähetti Ivan G.
Tšernyševille 15. joulukuuta 1788 päivätyn yksityiskohtaisen selostuksen
merenkulun tilasta Saimaalla ja siellä sotaoperaatioihin käytettävissä olevista
aluksista. Hän kertoi myös tarkasti, kuinka paikalliset asukkaat liikkuivat
suurillakin veneillään, joihin mahtui jopa 40-60 ihmistä. Heidän veneensä
olivat pituudeltaan 45 jalkaa ja leveydeltään 9 jalkaa 2 tuumaa ja niiden
kulkusyvyys oli vain 2 jalkaa 4 tuumaa.
Koska Saimaalla oli paljon saaria, suvantoja ja kapeikkoja, nämä veneet olivat
siellä ainoita mahdollisia kulkuvälineitä. Smirnovin johtopäätökset ohjasivat
uuden laivaston muodostamista.
Amiraliteettikollegion
päätöksellä Pietarista lähetettiin talviteitse Saimaalle kymmenen tykkijollaa
takiloineen ja tykistöineen. Ne oli laivarakennusmestari Sarytšev rakentanut Galernyjn telakalla Pietarissa 1788, ja ne oli
tehty lähes samoilla mitoilla kuin mainitut suomalaiset veneetkin (pituus 45
jalkaa 2 tuumaa, leveys 14 jalkaa ja kulkusyvyys 4 jalkaa 6 tuumaa). Niiden
aseistuksena oli vain yksi tykki. Nämä tykkijollat olivat soutualuksina aivan
uutta tyyppiä. Niitä alettiin rakentaa Venäjällä vasta vuoden 1787 jälkeen
ruotsalaisilta sotasaaliina hankittujen
piirustusten mukaan ja niihin tehtiin vain hyvin vähäisiä muutoksia. Veneissä
oli 2-3 mastoa purjeineen ja 18-30 airoa. Kutakin airoa varten tarvittiin kaksi
soutajaa.
Pienten alusten rakentaminen
alkoi välittömästi myös Lappeenrannassa. Viipurin kuvernöörin,
kenraaliluutnantti Karl Johann von Günzelin käyttöön lähetettiin amiraliteettikollegiosta
laivanrakennusmestari ja purjeompelija välttämättömine piirustuksineen ja
työvälineineen. Lopulta 12.4.1790 päivätyllä käskykirjeellään keisarinna
Katariina II nimitti Ruotsinsalmen taistelussa haavoittuneen kapteeniluutnantti
Mihail K. Borisovin Saimaan laivaston komentajaksi. Hän johti laivastoa vuoteen
1797 saakka, jolloin linnoituksen komendantin Dimitrij Stepanovin kanssa
sattunut välikohtaus johti hänen erottamiseensa. Mihail Borisovin tilalle tuli
toisen luokan kapteeni B. I. Tšertov, joka toimi tässä virassa kuolemaansa,
vuoteen 1801 asti.
Laivasto oli armeijan
alaisuudessa ja sen johdossa oli mm. Suomen armeijan ylipäällikkö Valerian
Platonovitš Musin-Puškinin ja hänen seuraajansa General en Chef P. Saltykov. Vaikka joukko-osastoista
koottiinkin soutajat tykkiveneisiin, oli laivastolla silti jatkuvasti pulaa
soutajista. Tykkiveneiden huolto ja rakentaminen oli amiraliteettikollegion
vastuulla. Venäjän saaristolaivastosta lähetettiin matruusit ja tykistön
miehistö aluksille. Vuosina 1788-1789 saaristolaivaston komentaja, ensimmäisen
luokan kapteeni P. Slizov vieraili
Saimaalla useaan otteeseen. Amiraliteettikollegiolle lähettämissään raporteissa
hän vakuutti, että Saimaan laivasto kykenee selviytymään kaikista armeijan johdon sille määräämistä
taistelutehtävistä .
Kesällä 1790 Ruotsin
sotajoukkojen eteneminen Kaakkois-Suomeen onnistuttiin lopullisesti
pysäyttämään, ja 3.8.1790 solmitussa Venäjän ja Ruotsin välisessä Värälän
rauhansopimuksessa vahvistettiin valtioiden entiset rajat. Raja kulki Kymijokea
seuraten pohjoiseen, sitten Saimaata pitkin itään kohti Puumalaa ja lopulta
pohjoiseen kohti Savonlinnaa. Rajapuolustukseen liittyneelle Saimaan
laivastolle annettiin tehtäväksi partioida rajaa Lappeenrannan ja Savonlinnan
välillä. Lisäksi sen oli määrä tutkia ”saaristossa olevia sisään - ja
ulosmenoreittejä” sekä laatia ja kuvata vesistöalueesta hyvä kartta. Mereltä
komennettavilta sotilailta vaadittiin, että he ”välttäisivät aiheuttamasta
pienintäkään tyytymättömyyttä Ruotsin rajaseutujen asukkaille”. Niin ikään he
eivät missään tapauksessa saaneet astua rajan taakse ja heidän tuli ”osoittaa
Venäjän lipun kunnian suojelemiseksi varovaisuutta, valmiutta ja
tunnollisuutta”. Vesillä liikkuessaan laivasto harjoitteli purjehtimista ja
tykistöammuntaa.
Kesällä 1791 Saimaalla oli vain
sangen vähäisiä sotaharjoituksia, koska järvi vapautui kokonaan jäistä vasta
toukokuun lopussa. Vuonna 1791 Saimaalla harjoitteli
kesäkuun toisen ja kolmannenkymmenennen päivän välillä yhdeksän tykkivenettä,
mutta kesällä 1794 harjoitukset jatkuivat aina elokuun 11. päivään asti.
Keskimäärin alukset risteilivät Savonlinnaan ja takaisin alle kahdessa
kuukaudessa ja selvitysten mukaan vuonna 1799 monet alukset tarvitsivat jo
korjaamista.
Liikennealusten määrä Saimaan
järvialueella kasvoi vähitellen. Vuonna 1795 laivaston komentaja M. Borisov
ilmoitti, että hänen komennossaan oli 88 erilaista alusta:
-9 suurta tykkisluuppia, jotka
oli tehty paikallisten asukkaiden veneistä,
-7 tykkijollaa, jotka oli rakennettu
Pietarissa,
-15 ”ruotsalaisen tavan” mukaan tehtyä tykkijollaa ja
-6 pientä maihinnousualusta.
Ne oli varustettu 12 ja 6 naulan
tykeillä sekä 3 naulan falkoneteilla.
Ruutivarastossa oli 1287 puutaa ruutia. Näillä aluksilla palveli 307
miestä, perämiehiä, aliperämiehiä ja perämiesoppilaita, kaleerikisällejä,
venemestareita, kirvesmiehiä, purjeentekijöitä ja matruuseja. Nämä tiedot Saimaan laivaston kokoonpanosta
Lappeenrannassa sekä siellä palvelevien merimiesten ja amiraliteetin
virkailijoiden määristä perustuvat Mihail Borisovin kenraali Aleksandr V.
Suvorovin vaatimuksesta tekemään raporttiin. Kuitenkin Borisov luovutti tiedot
omalle lähimmälle päällikölleen, amiraliteettikollegion jäsenelle Aleksei
Naumovitš Senjavinille ja on epävarmaa, tuliko tämä asiakirja koskaan Suvorovin
tietoon.
Soutulaivaston
rakennustöistä ja Lappeenrannan satamasta syntyneitä ongelmia
Merimiesten majoitus oli
Lappeenrannassa linnoituksen komendantin ja laivaston johtajan suurimpia
ongelmia. Upseerit asettuivat asumaan yksityisasuntoihin, aliupseeriston ja
miehistön oli pakko ahtautua yhdessä tykistörykmentin sotilaiden kanssa
vanhoihin rakennuksiin, jotka eivät riittävästi sopineet talvioloihin.
Kenraali Aleksandr Suvorov
ratkaisi asunto-ongelman ainakin osittain, kun hänet lähetettiin vuonna 1791
Suomeen tarkastamaan rajaa ja laatimaan suunnitelmia sen vahvistamiseksi.
Suvorov määrättiin Suomen divisioonan, Ruotsinsalmen sataman ja Saimaan
laivaston komentajaksi. Tämä uusi nimitys painoi kovasti sotapäällikköä, joka
kuitenkin oli tottunut täyttämään menestyksellisesti kaikki käskyt. Suvorov
ryhtyi rakentamaan Ruotsinsalmen ja Lappeenrannan satamia. Hänen käskystään
otettiin hovineuvos Friedrich Langelin virkatalo, Tyysterniemen kartano,
osittain laivaston käyttöön. Kartanon saamiseksi amiraliteettikollegion käytiin
kirjeenvaihtoa yli neljä vuotta. Suvorovin oli
käännyttävä kahdesti keisarinna Katariina II:n valtiosihteerin,
kenraaliluutnantti I. I. Turtšanovin
puoleen sekä amiraliteettikollegion puoleen ja lopulta lankonsa, Platon
Aleksejevitš Zubovin puoleen, joka oli keisarinnan suosikki. Kirjeenvaihdossa
hän vetosi myös Viipurin kuvernööriin, Karl Johann von Günzeliin ja tämän
seuraajaan ruhtinas Fedon Pavlovitš Štšerbatoviin. Hovineuvos Langel puolestaan
ilmaisi itse äärimmäistä tyytymättömyyttä, vaikka oikeus vahvisti viimein
suoritettavaksi kartanosta 4579 ruplan ja 50 kopeekan suuruisen korvaukseksi,
sillä menettihän hän pitkäksi aikaa tilansa tuottamat tulot. Suvorovin
vieraillessa taas joulukuussa 1795 Suomessa, asia oli vielä ratkaisematta.
Sotapäälliköltä vaadittiin poikkeuksellista sinnikkyyttä Pietarin
virastokankeudessa. Vasta vuonna 1796 päästiin Lappeenrannassa rakentamaan
uusia kasarmeja Tyysterniemen kartanon alueelle. Suvorovin käyttöön annetuilla
varoilla vahvistettiin Lappeenrannan linnoitusta rakentamalla sinne kivisiä
ruutikellareita, muonamakasiineja, tykkipajoja, asuintaloja siviileillekin itse
linnoitukseen sekä tuliasemia Nikolain valleille.
Suomen ankara ilmasto, pitkät
talvet ja syksyn kosteus aiheuttivat erityisvaatimuksia laivaston aluksien
säilyttämiselle. Joka syksy ne tarkastettiin ja siirrettiin venevajoihin, mutta
näistäkään varotoimenpiteistä ei ollut apua ja monet tykkiveneet lahosivat
nopeasti.
Sota- ja merivoimien ministeri,
kontra-amiraali Pavel Vasiljevitš Tšitšagov vieraili 1803 Lappeenrannan satamassa ja kohtasi siellä
lohduttoman näyn: eivät vain alukset, vaan myös venevajat olivat lahonneet.
Merisotasairaala osoittautui liian pieneksi ja ahtaaksi, tykistö- ja muonitusmakasiinit
eivät riittäneet turvallisesti säilyttämään varastoja ja lisäksi asuintiloja
lämmitettiin talvella varsin kehnosti. Pavel Vasiljevitš Tšitšagov antoi heti
käskyn merivoimien pääarkkitehti Charles Cameronille laatia suunnitelmat
uusista rakennuksista ja vanhojen korjaamisesta. Näistä kaikista töistä tuli
myös laatia kustannusarviot. Lappeenrantaan lähetettiin arkkitehti Paul von
Štempel seuraamaan itse paikalla ohjeiden noudattamista sekä rakennusten
arkkitehtuurin että niiden lujuudenkin suhteen. Pavel Vasiljevitš Tšitšagov nimitti Saimaan laivaston uudeksi
päälliköksi ensimmäisen luokan kapteeni Mihail D. Roden, joka oli ottanut osaa
moniin Turkkia vastaan käytyihin taisteluihin vuosina 1787 -1791. Vuonna 1797
hänet siirrettiin Mustaltamereltä Baltiaan ja jo vuodesta 1801 alkaen
Lappeenrantaan, missä hänet nimitettiin 1803 Lappeenrannan sataman ja Saimaan
laivaston komentajaksi. Charles Cameron oli ehdottanut rakennustyötä
nimekkäälle viipurilaiselle Sutthoffin
kauppahuoneelle, mutta urakan voitti kuitenkin eräs kruununtalonpoika Titov
Petroskoista. Mihail Rode sopi tämän kanssa rakennustöistä 44.200 ruplan
hinnasta ja jo lokakuuhun 1806 mennessä oli 11 vanhaa venevajaa purettu ja
niiden tilalle rakennettu kiviperustuksille viisi uutta, puista venevajaa
tukipilareineen ja alusten vesillelaskua varten tarvittavine laitteistoineen.
Vajojen vastapäätä rakennettiin
uudet telakat, vesisahat, jauhomyllyt sekä varastot, joissa tykkejä ja
tarvikkeita säilytettiin suojattuina ”kosteudelta
ja ruosteelta”. Tyysterniemen kartanossa rakennettiin uutta 100 hengen
sotakoulua samalla, kun aloitettiin uuden sotasairaalan, apteekin ja
päivystävän lääkärin asuinrakennuksen ja 300 hengelle tarkoitetun
kasarmirakennuksen pystyttäminen.
Amiraliteettikollegio lähetti helmikuussa
1807 uuden pääarkkitehtinsa Andrei D.
Zaharovin Lappeenrantaan tarkastamaan uusia rakennuksia. Hän oli
Lappeenrannassa vain muutaman päivän, 11.-18. helmikuuta ja laati kaikesta
näkemästään Amiraliteettikollegiolle tarkan selvityksen. Siinä hän mainitsi,
että uudet rakennelmat oli tehty tarkoin suunnitelmien mukaisesti, ”lujasti ja puhtaasti parhaista
materiaaleista”. Zaharov teki myös muutamia huomautuksia pääasiassa tilojen
lämmityksestä, sotasairaalan yhteyteen rakennettavasta tilavasta saunasta ja
sotakoulun yhteyteen rakennettavasta leipomosta. Kaiken kaikkiaan amiraliteetti
oli tyytyväinen Mihail Roden työn tuloksiin Lappeenrannassa. Keisari
Aleksanteri I käskystä Rode palkittiin briljanttisormuksella,
puolitoistakertaisella palkalla ja Pyhän Vladimirin 4. luokan kunniamerkillä.
Rakennustyö Lappeenrannan
satamassa keskeytettiin vasta vuonna 1808 Suomen sodan takia. Aleksei
Andrejevitš Araktšejevin käskystä Saimaan laivaston tykkiveneet toimivat
täydellisesti varustettuina sotaoperaatioissa. Venäjän armeijan vahvuus
Suomessa oli toisen sotavuoden aikana 40.000 henkeä. Suomen armeijan päällikkö,
jalkaväen kenraali Friedrich Wilhelm Buxhoevden vaati omille joukoilleen muonaa
kahdeksan kuukauden tarvetta varten. Sen vuoksi tykkiveneistä oli poistettava
kansirakenteet sotajoukkojen ja muonan kuljetusta varten. Saimaalta veneet
vedettiin Varkauden kannaksen yli Kallavedelle ja lähetettiin sieltä edelleen
Kuopioon. Sinne myös Rode lähti heinäkuussa 1808 järjestelemään uusien alusten
rakennustyötä. Pietarista tuli Kuopioon laivamestari Kaverznev apulaisineen. Varsin
lyhyessä ajassa hän sai rakennettua 6 tykkisluuppia, jotka oli varustettu
yhdellä 6 naulan tykillä ja kahdella falkonetilla, ja joihin mahtui 75
aseistettua miestä. Kuopion telakalla Kaverznev alkoi rakentaa myös viittä
tasapohjaista alusta, joihin kuhunkin sopi 150 sotilasta. Rode lähti Kuopiosta
Savonlinnaan ostaakseen armeijan käyttöön sieltä suomalaisten talonpoikien
kirkkoveneitä ja saikin hankituksi yhteensä 20 venettä, joihin jokaiseen mahtui
50 henkeä. Paluumatkalla Kuopioon ja koskipaikkoja ohittaessaan hän näki 15
uponnutta tai upotettua ruotsalaisalusta ja nosti ne ylös. Yhdeksän näistä tykkiveneistä saatiin
korjattua.
Näin oli vuoteen 1809 mennessä
saatu Kuopioon keskitettyä voimakas, yhdeksän suuren tykkisluupin, muutamien
pienten tykkijollien, maihinnousu- ja matka-alusten sekä yli 30 pienen aluksen
käsittävä laivasto. Vuoden 1809 aikana taistelut jatkuivat myöhäiseen syksyyn
saakka ja kaikkia laivaston aluksia käytettiin tehokkaasti Saimaalla sekä
rahdin kuljetuksiin että toistuviin hyökkäyksiin ruotsalaisaluksia vastaan.
Sotatoimien
päättyessä ja Haminan rauhansopimuksen solmimisen jälkeen ei enää ollut tarvetta
ylläpitää Saimaan laivastoa. Lappeenrannan satama lakkautettiin, sen kaikki
rakennukset luovutettiin armeijan käyttöön, muona- ja tykkivarastot siirrettiin
Viipuriin ja Ruotsinsalmeen. Kaikki alukset keskitettiin Savonlinnaan ja
annettiin linnoituksen komendantin johtoon. Saimaan laivaston toiminta
käynnistyi uudelleen vasta runsaan sadan vuoden kuluttua, lyhyeksi aikaa
ensimmäisen maailmansodan aikana, mutta silloin laivastoasema oli
Vuoksenniskalla.
Artikkeli
on julkaistu teoksessa Kauskilasta kuntaliitokseen. Historiaa ja
tarinoita. Etelä-Karjalan museon julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi hintaan á 10 €
(+ toimituskulut).