Eija-Hilkka
Anttila
VIELÄ
KOITTAA PÄlVÄ, JOLLOIN PYHÄ ILION LANKEE
Episodi
lappeenrantalaisten kamppailusta venäläistämistä vastaan
Lappeenrannan historian
dokumentteihin kuuluu pieni kuriositeetti, vuonna 1933 julkaistu kirjanen,
jonka on kirjoittanut nimimerkki ‘Totuuden ystävä. Sen nimenä on ‘Totuus julki
- oikeus voittoon’ ja sen tarkoituksena on palauttaa kaupunginkamreeri August
J.E. Gestrinin maine.
Gestrin joutui 20-luvun lopulla
kaupungin varojen kavallusjutun yhteydessä syytetyksi ja tuomituksi
huolimattomuudesta ja varomattomuudesta tehdystä virkavirheestä sakkorangaistukseen.
Varsinainen kavaltaja oli kassanhoitaja, neiti Rasander.
Puolustuskirjasen
kirjoittaja puhuu poliittisesta ajojahdista ja pitää Gestrinin tapausta Lappeenrannan
Dreyfus -juttuna. Julkaisun ilmestymisen hetkellä asia oli vielä kesken:
Gestrin oli valittanut korkeimpaan oikeuteen.
“Sellaista
miestä, jolle mahtavan keisarivallan aseistetut rakuunat terävine sapeleineen,
maanpakolaisuus ja kotimaisten punaisten vaino ja mahdolliset kidutukset
tuntuivat liian vähäarvoisilta seikoilta isänmaan rakkauden ja velvollisuuksien
kannalta katseltaessa, ei millään juonitteluilla voida hukuttaa niidenkään
kuohujen syvyyksiin, joita viimeiset vuodet ovat hänen ylitsensä vyöryttäneet”,
kirjoitti Totuuden ystävä.
August
Johan Edward Gestrin, jota kansan keskuudessa sanottiin pormestari
Jestekreeniksi, oli syntynyt vuonna 1870 Lappeenrannassa. Hän oli
kirjoittanut ylioppilaaksi Savonlinnan lyseosta, suorittanut alemman
hallintotutkinnon, tutkinnot ruotsin, suomen ja saksan kielissä,
oikeusfilosofiassa sekä kaksinkertaisessa kirjanpidossa ja tullut vuonna 1896
takaisin Lappeenrantaan muun muassa valtuuston sihteeriksi, kaupungin
kirjanpitäjäksi ja kruununkasööriksi. Sittemmin hänen hoitamiensa virkojen
määrää vielä lisättiin.
Keisarivallan
rakuunat terävine sapeleineen
Erityisen
mielenkiintoiset episodit Gestrinin elämässä olivat nuo, joihin liittyivät
Totuuden ystävän mainitsemat keisarivallan aseistetut rakuunat terävine
sapeleineen.
Oli kysymys vuodesta
1902, jolloin venäläistoimet Suomessa olivat voimakkaimmillaan. Lappeenrannassa
oli tuolloin ortodoksisen seurakunnan pappina muuan Warfomolejeff joka
Totuuden ystävän mukaan oli tunnettu ja kammoksuttu katkerasta
vihamielisyydestään suomalaisuutta kohtaan. “Oikeastaan hänen pääasiallisin
tehtävänsä olikin pitää silmällä niitä kansalaisia, jotka kieltäytyivät
tanssimasta ryssän pillin mukaan. Luonnollisesti papin haukan silmät paloivat
saaliinhimoisimpina virkamiehiin suunnattuina.”
Papin kunnallismaksut Savonlinnassa olivat jääneet maksamatta, ja
verokuitti oli tullut Lappeenrantaan ulosmitattavaksi. Kaupungin maistraatti
määräsi verot perittäviksi, ja tehtävään joutui kaupunginvoudin tehtäviä
hoitanut Gestrin. Hän pani toimeksi ja ilmoitti papin mööpelit myytäviksi
huutokaupalla.
Totuuden ystävän kertomuksen mukaan pappi, pitkäpartainen mies, haudan
synkkä ja hirttopolitiikan aavemainen symboli, ennusti Gestrinille sen vuoksi
Siperiaa ja jopa kuolemaakin.
Mikkelin kuvernööri Mjäsojedoff, kuten Totuuden ystävä nimen translitteroi,
lähetti Gestrinille sähkösanoman: “Papin huonekaluja ei saa myydä.” Gestrin
vastasi heti: ‘Asia ei kuulu kuvernöörin virkatehtäviin, joten en voi
kieltoanne noudattaa. Maistraatin käskynalaisena riipun vain sen käskyistä ja
määräyksistä.”
Muutaman päivän kuluttua kuvernööri saapui maistraattiin henkilökohtaisesti
pyytämään, että ulosmittausta ei pantaisi toimeen. Kun Gestrin ei heltynyt,
kuvernööri tarjoutui maksamaan ulosottopalkkion, vaikka työtä ei tehtäisi.
Gestrin ilmoitti suostuvansa vain siinä tapauksessa, että tämä maksaisi myös
papin verot. Seuraavana aamuna synkkä kuvernööri kutsui Gestrinin luokseen ja
ilmoitti ryhtyneensä toimiin pakkohuutokaupan ehkäisemiseksi.
Uhkauksista huolimatta Gestrin lähti linnoituksen venäläiseen pappilaan.
Suuri määrä ihmisiä oli kerääntynyt seuraamaan, millaiseksi tilanne
kehittyisi. Pappilan ovet olivat lukitut ja sisällä häntä odotti puolisen sataa
aseistettua venäläistä rakuunaa. Rakuunat asettuivat ovelle paljastetuin
miekoin. Helsingistä yöjunalla kenraalikuvernöörin kansliasta saapunut
virkapukuinen upseeri kielsi Gestriniä astumasta sisään. Kuvernööri vielä
puhelimitse vahvisti kiellon.
Kaikki kaupungin virkamiehet eivät olleet tai uskaltaneet olla yhtä
vastahankaisia venäläisiä kohtaan. “Suunta oli täällä nimittäin ryssälle
jyrkästi sekä kielteinen että myönteinen “, kirjoitti Totuuden ystävä.
Gestrin pyysi virka-apua kaupungin poliisipäälliköltä, mutta tämä kieltäytyi
kenraalikuvernöörin hänelle antamaan määräykseen vedoten.
Kotietsintä
ja maastakarkotus
Gestrin
jatkoi itsepintaista lakiin perustumattomien käskyjen ja määräysten
vastustamista. Suurin selkkaus seurasi pian suomalaisen sotaväen hajottamisen
jälkeen. Suomalaiset asevelvolliset oli määrä saattaa palvelukseen venäläisiin
joukko-osastoihin. Useimmat kunnat kieltäytyivät silloin valitsemasta jäseniä
kutsuntalautakuntiin, ja siksi niille määrättiin suuret uhkasakot. Niin
tapahtui Lappeenrannassakin. Kaupungin pormestari Johannes Lundson erotettiin,
koska hän kieltäytyi asevelvollisuuslain toimeenpanosta. Valtuusto ei suostunut
tekemään ehdotusta hänen seuraajastaan, joten lopulta Viipurin hovioikeus
määräsi tehtävään venäläisten käskyihin taipuvaisemman miehen. Sen jälkeen
kaupunginvouti Gestrin sai määräyksen sakon maksamisesta. Hän viivytteli ensin,
mutta kun ei enää voinut enempää, pyysi tehtävästään eroa. Maistraatti maksoi
veron kaupungin kiinteistölle, ja Gestrin sai eron.
Myöhään illalla Gestrinin kotiin tuli kaksi santarmiupseeria, kaksi
santarmia ja yksi siviilipukuinen mies. He sanoivat edustavansa
kenraalikuvernööriä ja toivat tältä kirjeen. Siinä määrättiin, että Gestrinin
tuli seitsemän päivän kuluessa poistua maasta. Vieraat tekivät kotitarkastuksen
ja veivät mennessään yhtä ja toista, varsinkin kirjallisuutta sekä yhden taulun.
Totuuden ystävän mukaan tieto Gestrinin karkotuksesta herätti
Lappeenrannassa nukkuvia ja innosti välinpitämättömiä. Varsinkin kaupungin
arvovaltaisimmat naiset tekivät voimakasta valistustyötä. Gestrinille
järjestettiin monet lähtökutsut. “Käsitykset selvenivät, ajatus todellisen
suomalaisen velvollisuudesta valtasi varmaa jalansijaa.”
Kun Gestrin maaliskuun lopulla 1904 lähti, oli häntä rautatieasemalla
saattamassa satoja ihmisiä kaupungista, jonka väkiluku kokonaisuudessaan oli
vain jonkin verran yli kaksi tuhatta. Gestrin nousi vaunun rappusille
kukitettuna ja hartaitten eläköönhuutojen kaikuessa. Hän katsoi santarmeja ja
huudahti: ”Aika tulee vielä, jolloin Pyhä Ilion lankee!” Gestrin oli
kymmenen kuukautta Ranskassa ja Saksassa ja pääsi palaamaan vuoden 1905
tammikuussa. Hänet otettiin vastaan sankarina.
Artikkeli on julkaistu teoksessa
Kauskilasta kuntaliitokseen. Historiaa ja tarinoita. Etelä-Karjalan
museon julkaisusarja nro 21. Lappeenranta. 1999.
Teoksen
tilaukset osoitteesta museot@lappeenranta.fi hintaan á 10 € (+ toimituskulut).